MTV Sportin F1-asiantuntijat Toni Vilander ja Ossi Oikarinen perkaavat Kimi Räikkösen kolariin johtaneen sutimisen syyt. Mitä onnettomuudesta tiedetään?
Räikkönen lähti kisaan 14. lähtöruudusta ja joutui heti alussa hakemaan paikkaansa ajolinjojen ulkopuolelta. Kakkosmutkan jälkeen Räikkösen takarenkaista loppui pito, auto alkoi heittelehtiä ja lopulta McLarenin Fernando Alonso osui Ferrarin perään nousten lopulta sen päälle. Kummankin matka loppui seinään, mutta loukkaantumisilta vältyttiin.
Räikkönen lähti kisaan monista muista poiketen kovemmilla renkailla.
Mitä Räikkösen kolarin syistä tiedetään?
Oikarinen: Kuvan perusteella Kimin auto jää kovemmilla renkailla ihan täysin sutimaan toisesta mutkasta lähdettäessä. Kimi yrittää lähteä aggressiivisesti eteenpäin ja vaihtaa koko ajan isommalle, mutta auto vain sutii. Yhdessä vaiheessa pito loppuu ja auto lähtee kohti seinää. Onko siinä jotain muita syitä, niin sen tietää vain talli.
Vilander: Äänestä kuuluu, että Kimi vaihtaa vaihteita ja sutiminen jatkuu edelleen. Auto lähtee heittelehtimään, sitten tulee korjausliike ja auto menee voimakkaasti vasemmalle. Alonso sanoi, että he eivät osuneet eikä Kimi syytä Alonsoa. Valitettavasti emme nähneet tv-kuvaa Alonson on-board-kamerasta. Alonso sanoi, että muiden vauhti suhteessa Kimiin kasvoi koko ajan, koska he pystyivät kiihdyttämään normaalisti siitä mutkasta. Se, että minkä takia Kimin auto suti, olisi mielenkiintoista tietää.
Mitä syitä siihen voi olla, että auton pyörät sutivat noin kovassa vauhdissa ja isoilla vaihteilla?
Oikarinen: Pitää muistaa, että Kimi joutui ajamaan linjan ulkopuolelta aika monessa paikassa, jo lähtösuoralla. Hän keräsi kaiken roskan ja pölyn renkaisiin ja siihenkin menee aikaa ennen kuin ne puhdistuvat. Kun startti on vasta tehty, renkaatkin ovat vähän viileämmät eivätkä ole vielä ihan toimintalämpötilassa. Siinä on monta pientä yksityiskohtaa, joiden takia pidon voi menettää.
Vilander: Kimillä oli kovempi seos ja hän on tunnetusti ollut kuskina herkkä rengaslämpötilojen kanssa. Hän on aina kommentoinut aika voimakkaasti, jos erityisesti eturenkaat eivät toimi. Tässä tapauksessa puhutaan takarenkaista. Kimi oli kakkosmutkaan tultaessa ihan vasemmassa reunassa ajolinjan ulkopuolella. Oli onni onnettomuudessa, ettei Alonson auto osunut Kimin kypärän kohdalle. Voi olla, että autossa on myös tapahtunut joku vika. Sitä on hirveän vaikea todistaa, koska muuttuvia tekijöitä on niin paljon. Suurin kysymys on siinä, minkä takia auto jatkaa sutimista, vaikka vaihdat vaihteita ylöspäin ja vauhdin pitäisi nousta. Varmasti Kimi tiedosti heti, että auto suti, mutta normaalioletus on, että jossain kohtaa se ottaa pidon. Varmaan siitä syystä myös kaasu oli koko ajan pohjassa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.