MTV Sportin F1-asiantuntija Mika Salo tekee yhteenvedon sunnuntain Belgian GP:n startissa tapahtuneesta kolmen auton kolarista, joka vei muun muassa Kimi Räikköseltä mahdollisuuden kisan voittoon.
Räikkönen ajautui ahtaaseen rakoon, kun hänen ohittamakseen jäänyt Red Bullin Max Verstappen pyrki ohi sisäpuolelta ja samaan aikaan toinen Ferrari-kuski Sebastian Vettel ahdisti vasemmalta puolelta.
Räikkönen sanoi, että Vettel leikkasi hänen eteensä yllättävän jyrkästi ja että Verstappen tunki rinnalle sisäpuolelta. Verstappen puolestaan sanoi, että Vettel pakotti Kimin hänen päälleen ja Vettel taas väitti jättäneensä tarpeeksi tilaa Kimille ja ettei edes nähnyt Verstappenin tulevan oikealta. Mitä sanoisit näiden lausuntojen valossa?
Salo: Kimi ja Verstappen ovat oikeassa ja Vettel täysin väärässä. Hän ei ilmeisesti ollut nähnyt vielä sitä tilannetta, sillä eihän hän jättänyt siihen mitenkään kolmen auton tilaa. Vettel leikkasi liian jyrkästi sisään eikä Kimillä ollut mitään, mihin mennä. Kimihän ei alun perin osunut Maxiin, vaan hän osui vasta, kun Vettel osui häneen. Jos Kimi olisi jarruttanut kovempaa, hän olisi silti osunut molempiin.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Jos Kimi tuli siihen mutkaan ensimmäisenä, niin jättikö hän liikaa tilaa oikealle, minkä seurauksena Verstappen lähti yrittämään sieltä?
Salo: Ei, vaan tuo on juuri sitä Verstappenin ajamista. Hän sai huonon lähdön ja hänen piti yrittää paikata se äkkiä ja hän veti heti sinne. Max näki, että siellä on reikä, ja varmaan moni muukin olisi tehnyt saman. He menivät Kimin kanssa ihan tasoissa mutkan läpi eivätkä osuneet yhtään toisiinsa ennen kuin Vettel käänsi kylkeen. Sitten Kimi meni Verstappenin päälle ja kaikkien kolmen kisa meni pilalle.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Entä Verstappenin näkökulmasta: oliko mutkan sisäpuolella oikeasti tilaa, johon mennä?
Salo: Oli siinä tilaa. Ei siinä ollut mitään muuta vikaa kuin, että Vettel ei jättänyt (toiselle puolelle) tilaa.
Sekä Vettel että Räikkönen totesivat kisan jälkeen, että ennemmin tai myöhemmin Max Verstappenin ajotyyli aiheuttaa onnettomuuden.
Salo: Tulee varmasti onnettomuus. Hän ajaa tällä hetkellä aggressiivisesti ja ennakkoluulottomasti, mutta se on ihailtavaa, että hänellä on tuollainen rohkeus tuolla kokemuksella ja hän uskaltaa haastaa noita vanhoja herroja. Olen kyllä hänen puolellaan ihan täysin. Tietenkin suunnanvaihdot jarrutuksessa pitää jättää pois, koska niissä sattuu kohta.
Niistä Ferrari-kuskit taisivat juuri puhuakin.
Salo: Hänellä on ollut suorilla pari pientä blokkausta, jotka ovat olleet vähän kyseenalaisia, mutta kun tuomarit eivät ole tutkineet sitä vielä kertaakaan, niin silloin näin saa tehdä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Ovatko nämä vanhat mestarit tottuneet vähän liian hyvään, että radalla on herrasmiessääntöjä, joita oikeasti noudatetaan?
Salo: Ovat. On ollut herrasmiessopimus, ettei jarrutuksessa vaihdeta enää ajolinjaa. Sen takia on sattunut aikoinaan isoja kolareita. Se on vaarallista, koska et pysty enää kontrolloimaan autoa, kun olet jarrulla. Nämä vanhemmat kaverit ovat tottuneet siihen, että siitä pidetään kiinni ja sitten tulee uusi keltanokka, joka ei edes välttämättä tiedä kaikkia vuosien varrella sovittuja sääntöjä. Sitten he vähän kitisevät siitä, että Verstappen ajaa niin aggressiivisesti.
Verstappenin kohdalla on kai niin, että antaa tuomarien päättää ja painaa siihen asti niin limitillä kuin pystyy?
Salo: Kyllä. Tässä nyt katsotaan suomalaisesta näkökulmasta tätä ja jos Verstappen olisi suomalainen, tämä olisi ihan toisenlainen keskustelu. Ikävä kyllä se oli nyt Kimi, joka kärsi. Ei sille voi mitään, mutta Verstappen ajaa edelleen ihan sääntöjen rajamailla ja se on ihan okei.