Kimi Räikkösen tappion tallikaveriaan Sebastian Vetteliä vastaan formula ykkösten Monacon GP:ssä voi tiivistää kolmeen asiaan: saksalaisen parempaan vauhtiin varikkokäyntejä lähestyttäessä, Kimin hieman hitaampaan varikkostoppiin sekä surkeaan väliin, johon suomalainen päästettiin takaisin radalle.
Paalupaikalta matkaan lähteneen Räikkösen etumatka Vetteliin oli kisan alkupuolella parhaimmillaankin 2,3 sekuntia. Saksalainen sai vähitellen tämän eron kiinni, muttei voinut mennä liian lähelle tallikaverinsa peesiin suojellakseen renkaitaan. Reilun 20 kierroksen jälkeen Kimi näki jo kierroksella ohitettavia edessään. Hänen ultrapehmeiden renkaidensa kierrosajat alkoivat kuitenkin heikentyä suhteessa Vetteliin jo hieman ennen kuin näistä oli sanottavaa haittaa; kierroksella 21 nelinkertainen maailmanmestari oli jo aivan Räikkösen kontissa kiinni.
Kierroksella ohitettavat Jenson Button ja Pascal Wehrlein jämähtivät Räikkösen eteen kuitenkin vasta kierroksella 25. Jo sitä ennen Vettel oli ollut jokaisella kierroksella murto-osia tallikaveriaan paremmassa vauhdissa ja samaan aikaan kolmantena ollut Mercedeksen Valtteri Bottas oli pystynyt kaventamaan eron 7,5 sekunnista 4,7 sekuntiin kymmenessä kierroksella. Perästä tuleva uhka alkoi siis olla todellinen Ferrarin näkökulmasta.
Räikkönen jäi liian kauas hitaammista
Button ja Wehrlein haittasivat Räikkösen menoa kahden kierroksen ajan, jolloin hänen kierrosaikansa huononivat heti 0,7 sekunnilla. Kilpailunjohto ei kuitenkaan käskenyt peräpään kaksikkoa heti väistymään tieltä, koska Räikkönen oli jättänyt pienen välimatkan edellä ajaviin.
– Come on, kuinka lähelle minun täytyy päästä? Räikkönen tiedusteli tiimiradiossa. Kisainsinööri Dave Greenwood ilmoitti suomalaiselle, että väistämään käskevä sininen valo vasta vilkkuu eli antaa ennakkovaroituksen takaa tulevista autoista.
Kierroksella 27 Räikkönen ja Vettel pääsivät lopulta ohi, mutta samaan aikaan Bottas oli enää 3,1 sekunnin päässä kärjestä. Seuraavien kahden kierroksen aikana Räikkönen oli puhtaassa ilmassa ajettaessa 0,5 sekuntia toista Ferraria nopeampi, mutta tämän jälkeen alkoi heikkeneminen, vaikkakin kehitys ei ollut aivan tasaista.
Vettel päästi kierroksilla 30–33 eron venymään kahdesti hieman isommaksi ja otti aina seuraavalla yli puoli sekuntia pois Räikkösen ajasta – kuin tehdäkseen varikkomuurille selväksi, että hänen vauhtinsa on suomalaista parempaa.
Ferrari ajoitti Räikkösen stopin huonosti
Yhden stopin kisassa Red Bull teki siirtonsa ensimmäisenä ja otti neljäntenä olleen Max Verstappenin varikolle kierroksella 32. Pian alkoi tapahtua myös Mercedeksellä ja Ferrarilla. Mersu otti Bottaksen renkaidenvaihtoon kierroksen 33 jälkeen ja sai tämän radalle jälleen Verstappenin eteen.
Huomionarvoista on se, että viidentenä startanneen Red Bullin Daniel Ricciardon kierrosajat paranivat hetkessä, kun Verstappen ja Bottas poistuivat hänen edeltään. Kisan kolmanneksi noussut australialainen oli kahden kierroksen aikana peräti 0,6–0,8 sekuntia parempia kuin Räikkösellä. Kierroksella 34 Räikkönen ja varikkomuuri tekivät ilmeisen yksimielisen päätöksen tulla sisään.
Tilanne olisi ollut vielä Räikkösen hallinnassa, jos hän ei olisi joutunut palaamaan radalle jälleen hitaampien taakse. Radalle palatessaan hän oli vain 13,3 sekuntia Vettelin takana, mutta ulostulokierroksensa päätteeksi ero oli venynyt 19,2 sekuntiin. Monacossa sunnuntain nopeimmatkin varikkokäynnit kestivät yli 24 sekuntia, joten suomalaisella oli vielä mahdollisuus pitää johtopaikkansa.
Vettel voitti aikaa myös varikolla
Kärkiautoista radalle jäivät siis vain Vettel ja Ricciardo, joiden vauhti parani huomattavasti. Red Bullin vauhti oli aluksi selvästi parempaa, kun Vettelin etumatka kapeni noin 0,4 sekunnilla joka kierroksella. Siitä huolimatta Vettel teki Räikkösen varikkokäynnin jälkeen sellaisia kierrosaikoja, joihin Kimi ei pystynyt missään kohtaa ensimmäisellä stintillään. Viimeisellä kierroksella ennen varikolle tuloa Vettel iski tauluun kisan nopeimman kierroksensa 1.15,238 – 1,18 sekuntia paremman kuin Räikkösen siihen asti paras noteeraus.
Vettelin varikkokäynti oli puoli sekuntia tallikaveriaan nopeampi ja ulostulokierros +0,868 sekuntia parempi. Radalle hän palasi juuri Räikkösen eteen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Väite siitä, että Räikkösen vauhti superpehmeille renkaille siirryttäessä olisi ollut erityisen huonoa ei pidä paikkaansa. Hänen neljä ensimmäistä kierrosaikaansa uudella setillä olivat kaikki parempia kuin Vettelin myöhemmin oman stoppinsa jälkeen tekemät ja yhteensä Räikkönen oli tällä välillä 1,5 sekuntia paremmassa vauhdissa.
Toiselle sijalle putoamisen jälkeen Räikkösellä ei kuitenkaan ollut enää mitään tehtävissä. Monacossa ohittaminen tiedettiin kärkiautojen välillä mahdottomaksi, joten suomalainen tyytyi varmistamaan kakkospaikkansa Red Bullia vastaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.