Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen kierrosaikojen tarkastelu formula ykkösten kauden avanneessa Australian GP:ssä kertoo hyvin, miten Bottas pääsi renkaidenvaihdon jälkeen karkuun maanmieheltään.
Räikkönen joutui ajamaan kisan loppupuolella pitkiä aikoja hitaampien takana, mutta edessä ollut ruuhka ei silti kokonaan selitä sitä, mistä Räikkönen taikoi kisan nopeimman kierroksensa vasta aivan lopussa.
Räikkösen viimeistä edellisellä kierroksella ajama 1.26,538 oli 55 tuhannesosalla nopeampi kuin Bottaksen samalla kierroksella tekemä noteeraus. Kukaan muu kuski ei päässyt sekunnin kymmenystä lähemmäs Ferraria.
Temppu oli kuitenkin täysin kosmeettinen, sillä Räikkönen oli tuossa kohtaa jo lähes kymmenen sekuntia kolmossijalle ajanutta Mercedes-kuskia perässä. Räikkösen kisasta jäi ajan myötä erikoinen maku, sillä hän ei päässyt superkierroksen lisäksi kertaakaan kisan aikana alle 1.27-aikoihin.
Yksi selitys Räikkösen takaa-ajon hitaudella kuitenkin löytyy. Ferrari-kuskin nousu palkintopallitaisteluun hankaloitui merkittävästi, kun hän juuttui useiden kierrosten ajaksi kierroksella tai kahdella ohitettavien taakse. Bottaksen kierrosajat antavat kuitenkin ymmärtää, että Mercedes olisi pystynyt tiukassa tilanteessa vastaamaan Räikkösen vauhtiin.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Bottas pinkoi karkuun Räikköseltä
Bottas oli alun tuskailustaan huolimatta Räikköstä nopeampi alun ultrapehmeiden renkaiden vedossaan. Räikkönen pääsi 26. kierroksella tekemänsä varikkostopin jälkeen radalle hyvään väliin, mutta myöskään hänen kovimpien renkaiden vauhtinsa ei riittänyt stintin alussa Bottasta vastaan. Seuraavan seitsemän kierroksen aikana Bottaksen etumatka Räikköseen kasvoi kummankin ajaessa puhtaassa ilmassa 7,9 sekunnista 10,1:een. Tämän jälkeen Bottas pääsi saman tien ohi kierroksella ohitettavasta Force Indian Esteban Oconista, mutta Räikkönen vietti tämän perässä neljä kierrosta ja putosi sinä aikana jo yli 13 sekunnin päähän Bottaksesta.
Seuraavaksi kaksi kierrosta perässä olleet Haasin Kevin Magnussen ja McLarenin Stoffel Vandoorne tupsahtivat radalle Räikkösen eteen ja roikkuivat siinä useamman kierroksen.
Vasta kierroksella 49, siis kahdeksan kierrosta ennen ruutulippua, Räikkönen löi tauluun ajan 1.27,099, joka oli liki sekunnin edellistä kierrosta nopeampi. Bottaksen ero maanmieheensä oli tässä vaiheessa edelleen 13 sekunnin luokkaa eikä Ferrarilla olisi ollut mitään mahdollisuutta saavuttaa häntä.
Räikkönen ajoi taas pitkään hitaampien takana ja paukutti kisan nopeimman kierroksensa vasta, kun Sauberin Antonio Giovinazzi oli jäänyt kahdella kierroksella ohitettuna hänen taakseen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.