Kimi Räikkönen ei onnistunut vielä kauden yhdeksännelläkään yrityksellä ottamaan Ferrarille kauden avausvoittoa. Missä tulevista kisoista voittoon olisi suurin mahdollisuus ja miksi Ferrari tuntuu mokaavan joka kisassa taktiikkansa? MTV Sportin asiantuntijat Ossi Oikarinen ja Mika Salo vastaavat.
MAINOS
Britannian GP MTV Totalilla
Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Britannian GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
Räikkönen sijoittui kolmanneksi viikonlopun Itävallan GP:ssä, kun yhden pysähdyksen venytetty taktiikka pudotti suomalaisen Red Bullien taakse. Kesän kisoista osassa Ferrarin pitäisi päästä jälleen haastamaan Mercedeksen Lewis Hamilton ja Nico Rosberg voitosta.
– Onhan niitä kisoja useampikin. Belgian Spa on perinteisesti ollut Kimille hyvä paikka, Oikarinen toteaa.
– Unkari voisi olla ihan hyvä. Siellä ajetaan pehmeällä renkaalla lämpimässä, Salo heittää.
Kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Britannian Silverstonessa sekä jälkeen heinäkuussa ajetaan vielä Unkarin ja Saksan osakilpailut ennen kesätaukoa. Loppukauden rutistus alkaa elo-syyskuun vaihteessa Belgian ja Italian GP:illä.
Tilaisuudet voittotaisteluun ovat auenneet tällä kaudella välillä yllättäenkin, sillä esimerkiksi toukokuun Barcelonan kisan piti olla Mercedeksen marssia kaksoisvoittoon. Toisin kävi, kun Hamilton ja Rosberg kolaroivat toisensa ulos. Nyt Itävallassa Rosberg kiilasi Hamiltonin leveäksi ja rikkoi lopulta oman etusiipensä. Hamilton nousi kisan voittoon ja Rosberg putosi neljänneksi.
– Jokainen kisa, jossa Mersu-kuskit mokaavat, niin kyllähän Ferrarin pitäisi olla ottamassa voitot sieltä. Ferrarin pitää hyödyntää ne tilanteet, Oikarinen sanoo.
Espanjassa ja Itävallassa näin ei kuitenkaan käynyt, sillä Ferrari oli juuttunut taistelemaan Red Bullia vastaan sen sijaan, että olisi ollut ensimmäisenä hyötymässä Mercedeksen mokasta.
– Siitä ei pääse mihinkään, että Mersulla on edelleen nopein auto. Heille pitää käydä jotain, että Ferrari pystyisi haastamaan, Salo myöntää.
Miksi Ferrari epäonnistuu taktiikoissaan?
Itävallan GP:n jälkeen puhuttiin paljon Ferrarin ainoan varikkokäynnin ajoituksesta. Räikkönen otettiin varikolle johtopaikalta seitsemän kierrosta Red Bullien jälkeen, mutta hän palasi radalle viidentenä Daniel Ricciardon ja Max Verstappenin taakse. Sen jälkeen suomalainen vietti puolet kisasta hakiessaan ohituspaikkaa matkaansa hidastaneesta Ricciardosta.
– Toisaalta he ovat sellaisessa asemassa, että Ferrarin on pakko olla aggressiivinen. Mersun on paljon helpompi olla kärjessä ja tehdä taktiikoita, Oikarinen kertoo.
– Kaikki muistavat, kun Ferrari voitti kaiken, heille sanottiin aina, että kuinka hienon taktiikan he tekivät. Taktiikalla ei ole siinä vaiheessa niin hirveästi merkitystä, koska kärjessä pystyt vähän määräämään, mitä tehdään, hän jatkaa.
Räikkösellä ei ollut saatavilla enää yhtään uutta kovimman tarjolla olleet rengasseoksen settiä, joten hänen piti ajaa maaliin käytetyllä sarjalla. Tallikaveri Sebastian Vettel yritti puolestaan venyttää superpehmeiden renkaiden ensimmäistä pysähdystään, mikä johti takarenkaan räjähtämiseen 26 kierroksen jälkeen.
– Tämän vuoden taktiikat ovat olleet aika konservatiivisia, koska renkaat ovat näyttäneet joka kisassa liian kovilta. Sillä ei ole ollut kauheasti eroa, minkä satsin olet laittanut sinne, Salo kertoo.
– Nyt olikin yhtäkkiä kulumaa aika reilusti. Ehkä tämä vaikuttaa taas loppukauden kisoihin ja tallit ottavat vähän erilaisia taktiikoita, kun he vähän hiffaavat, että renkaissa onkin eroja.