Tiukan otteen F1-sarjan mestaruustaistelusta ottanutta Lewis Hamiltonia on toki vaikea horjuttaa hänen löydettyään parhaan grooven ajamiseensa, mutta perjantaina kulisseissa saattaa tapahtua päätös, jolla voi olla arvaamattomia seurauksia loppukauden pistetaistelussa – miksei vaikka Valtteri Bottaksen eduksi.
LUE MYÖS: Valtteri Bottaksella uutta tietoa Ranskan GP:n tapahtumista – Lewis Hamiltonin maagisen vauhdin taustat avautuivat analyysin myötä
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Itävallan GP suorana 28.-30.6.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55,
2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Itävallan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Hamilton on ajanut Mercedeksen dominoimalla kauden avauspuolikkaalla joka kerta maaliin kahden parhaan joukossa ja on pudottanut voitonkin käsistään vain kaksi kertaa kahdeksassa kisassa.
36 pisteen ero tallikaksikon välillä on tietysti ensinnäkin seurausta Hamiltonin kuudesta voitosta ja siitä, että kaksi Valtteri Bottaksen paalupaikalta alkaneesta kolmesta kisasta on kääntynyt tallikaverin hyväksi, mutta yksi iso tekijä on myös ulkopuolisen uhan liki täydellinen puute.
Bottas olisi kaivannut voittamissaan kisoissa apua kilpailijatallien kuskeilta, sillä vaikka voitosta saa aina seitsemän pisteen edun kakkoseen, kukaan ei ole pystynyt nipistämään Hamiltonilta enempää pisteitä pudottamalla häntä alemmas palkintokorokkeelta. Siinä eivät kaksoisvoitot paljoa lämmitä.
Asian voi toki kääntää toisinkin päin: Valtteri Bottas on vain 36 pistettä perässä pitkälti siitä syystä, etteivät Ferrarin tai Red Bullin kuskit ole pystyneet Monacoa ja Kanadaa lukuun ottamatta pusertamaan itseään kahden Mercedeksen auton väliin.
Perjantaiaamuna Itävallan F1-viikonlopun yhteydessä käydään kokous, jossa määritellään pitkälti kesätauon jälkeisiä asetelmia tallien välillä. Kyseessä on kaikkien kymmenen tiimin sekä Kansainvälisen autoliiton FIA:n ja rengasvalmistaja Pirellin tapaaminen koskien rengasseosten muuttamista kesken kuluvan kauden.
Osa talleista on protestoinut täksi kaudeksi jokaiseen kisaan tuotuja ohuemman pintakerroksen renkaita vastaan. Renkaiden kulutuspintaa on ohennettu minimaaliselta tuntuvalla 0,4 millimetrillä, mutta radalla muutoksen vaikutus on ollut merkittävä.
Tämäntyyppiset renkaat tuotiin viime kaudella vain Espanjan, Ranskan ja Britannian kisoihin ja ne saivat maineen erityisesti Mercedestä suosivina renkaina. Saksalaistiimistä väite tietysti lytättiin kateellisten panetteluna, mutta ohuemmat kumit purivat juuri siihen ongelmaan, joka oli vaivannut Mercedestä: renkaiden ylikuumenemiseen.
Ohuemmalla pintakerroksella renkaiden niin sanottua rakkuloitumista eli ylikuumenemisesta johtuvaa pinnan irtoilua isoina paloina on pyritty vähentämään. Ja siinä Pirelli on tehnyt onnistunutta työtä. Paitsi että nyt tallit huutavat Mercedeksen olevan liian ylivoimainen. Nyt ne haluavatkin taas renkaat, jotka rakkuloituvat. Tehkää jotain.
Pirelli tarjoutuu nyt ottamaan taas syyskuun vaihteen Belgian GP:stä lähtien käyttöön vuoden 2018 renkaat, mutta tämä päätös voidaan tehdä kesken kauden vain, jos kymmenen tallin selvä enemmistö – siis tässä tapauksessa seitsemän tallia – haluaa muutosta. Tästä päätetään perjantaina Itävallassa.
Jos ennen kaikkea Ferrarin ja Red Bullin ajama muutos tehdään, se saattaa vaikuttaa merkittävästi loppukauden voimasuhteisiin. Mercedes menettää edun, joka sillä omista vastaväitteistään huolimatta selvästi on, ja Ferrari saattaa saada pientä paikkausta pieleen menneelle suunnittelutyölleen. Tai sitten Red Bull tulee ja korjaa tarjolla olevat pisteet taas loppukaudesta.
Valtteri Bottakselle tilanne voisi avata aivan uuden mahdollisuuden. Vaikka suomalainen ei tunnetusti voittanut yhtään kisaa vuoden 2018 renkailla, hän kaipaa nyt mitä tahansa häiriötekijöitä keikuttamaan selvästi myötäisissä kesätuulissa purjehtivan Lewis Hamiltonin venettä.
Sauma on pieni, mutta Hamiltonia ei voiteta ilman hänen omaan mieleensä hiipiviä epäilyksiä. Austin Powersista tuttu mojo on vietävä Hamiltonilta.
Jos Mercedes saa Belgiasta alkaen vastaansa paremmin vauhdissa pysyvän Ferrarin ja Red Bullin, Hamilton joutuu katselemaan rinnallaan muitakin autoja kuin toista hopeanuolta. Silloin isommat piste-erot ovat yksittäisissä kisoissa mahdollisia, ja niihin rakoihin Bottaksen olisi pystyttävä iskemään.