Williamsin suorituskyvystä vastaava Rob Smedley ei voi ymmärtää, miksi Ferrari otti Sebastian Vettelin renkaiden vaihtoon niin aikaisin Kanadan GP:ssä.
Loistavan startin kolmosruudusta ottanut Vettel nousi Mercedes-kaksikon edelle jo ennen avausmutkaa. Voittotaistelu vesittyi kuitenkin Ferrarin päätökseen ottaa saksalainen sisään 11 kierroksella virtuaalisen turva-auton tullessa radalle.
Ferrarin johto vahvisti heti kisan jälkeen tallin tehneen virhearvion vaihtaessaan superpehmeisiin renkaisiin niin aikaisin. Joka tapauksessa nyt ihmettelijöiden joukkoon on liittynyt myös italialaistallissa aikaisemmin työskennellyt Rob Smedley.
- Ensin ajattelin, että Vettel on valinnut aikaisen pysähdyksen ja ajaa maaliin asti. Mutta kun näin, että pakasta vedettiin superpehmeät renkaat, olin hyvin yllättynyt, Smedley kertoi.
Virtuaalisen turva-auton aikana pysähtynyt Vettel voitti aikaa noin viisi sekuntia. Se ei kuitenkaan riittänyt Lewis Hamiltonin tehdessä yhden stopin vähemmän.
Voittoon ajanut Hamilton taisteli pehmeillä renkailla lopulta 46 kierrosta Montrealin viileissä olosuhteissa. Kisan kolmanneksi nousseen Williamsin Valtteri Bottaksen renkaissa oli kulutusta vielä yksi kierros enemmän.
- Valtterin renkaat olivat kisan jälkeen siinä kunnossa, että ne olisivat kestäneet vielä ainakin kymmenen kierrosta, Smedley totesi.
Teoreettisesti Vettel olisi siis pystynyt ajamaan aikaisesta varikkopysähdyksestään huolimatta yhdellä stopilla, jos autoon olisi vaihdettu pehmeät renkaat superpehmeiden sijaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.