Oliko Lewis Hamilton voittotaktiikka neroutta vai tuuria? Miksi Sebastian Vettel ei pystynyt lyömään Force Indiaa? MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen analysoi formula ykkösten Monacon GP:n taktiset pääkohdat.
Tapaus 1: Oliko Hamiltonin voittotaktiikka neroutta vai tuuria?
Lewis Hamilton otti yhden pysähdyksen taktiikastaan kaiken kunnian itselleen. Hyvin brittikuski tehtävästään suoriutuikin, vaikka mukaan tarvittiin myös Red Bullin tohelointi Daniel Ricciardon toisella varikkopysähdyksellä.
Ricciardo johti kisaa ensimmäiset 23 kierrosta. Hän sai märän kelin renkaat toimimaan huomattavasti Mercedestä paremmin ja johti seuraajiaan parhaimmillaan yli 13 sekunnilla. Lopulta vauhtinsa kanssa tuskaillut Nico Rosberg päästi tallikaverinsa Hamiltonin edelleen. Varikolle tullessaan australialaisella oli 11,3 sekunnin kaula lähimpään uhkaajaansa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Ricciardo palasi radalle kahdeksan sekuntia Hamiltonin takana, mutta napsi välikelin renkailla eron kiinni neljän kierroksen aikana. Hamilton ei tästä kuitenkaan hätkähtänyt, vaan vastusti Mersun käskyä tulla varikolle. Sadekelin renkaat kestivät, joten hän venytti vetonsa niin pitkäksi, että pystyi hakemaan suoraan ultrapehmeät kuivan kelin renkaat kierroksella 31.
– Toki siinä oli iso riski, kun mennään märän kelin renkaalta suoraan slicksille, mutta se osoittautui oikeaksi. Märän kelin renkaat kestivät yllättävän hyvin. Tietysti pitää muistaa, että Monaco on ratana sellainen, joka ei rasita renkaita niin paljon, Oikarinen sanoo.
Tässä kohtaa tapahtui kisan ratkaissut käänne. Ricciardo tuli sisään seuraavalla kierroksella ja hänen piti palata radalle turvallisessa johdossa. Red Bull teki kuitenkin viime hetken muutoksen ja otti kovimpien renkaiden sijaan superpehmeät kumit, kenties Hamiltonin taktiikkaan reagoiden. Tieto ei vain ehtinyt ajoissa mekaanikoille, jotka joutuivat hakemaan uudet kumit varikkopilttuusta, ja Ricciardon käynti hidastui peräti yhdeksällä sekunnilla Hamiltoniin nähden.
– Ihan amatöörisarjan moka. Silloin kun kuski kutsutaan varikolle, niin pitäähän mekaanikkojen olla valmiina ja tietää, mikä rengassetti tulee auton alle. Voitto oli tarjottimella, mutta tähän se kaatui, Oikarinen toteaa.
Hamilton kertoi kisan jälkeen, että kuivuvalla radalla liukastelu oli kuin jäällä ajamista. Hänen ulostulokierroksensa oli 11 sekuntia hitaampi kuin seuraavat kierrosajat, mutta siitä huolimatta Hamilton ehti varikolta tulevan Ricciardon eteen. Tämän jälkeen ultrapehmeät kestivät käsittämättömän hyvin ja Hamilton kasvatti eroa vähitellen kolmeen sekuntiin eikä Ricciardolla ollut enää tallin odotuksista huolimatta mahdollisuuksia taistella voitosta.
– Sitä taustaa vasten voi sanoa, että Hamiltonilla oli riittävä kokemus, kun hän ymmärsi tilanteen hyvin ja osasi pelata sen oikein. Ricciardo sai supersoftin nopeammin lämpiämään uusintastarteissa, mutta sitten hänellä alkoi olla ongelmia kuoriutumisen kanssa. Hamilton pystyi vetämään yllättävän hyvin ultrasoftilla, Oikarinen tiivistää.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Tapaus 2: Miksi Vettel ei onnistunut lyömään Pereziä?
Neljännestä lähtöruudusta startannut Sebastian Vettel sijoittui myös ruutulipulla neljänneksi, vaikka Ferrari väittää onnistuneensa saksalaisen taktiikassa. Rosbergin sijaan edelle ehti Force Indian Sergio Perez, joka onnistui pitämään Vettelin takanaan maaliin asti.
Ferrari valitsi kisaan aggressiivisen taktiikan ja otti Vettelin vaihtamaan sadekelistä välikelin kumeihin jo kierroksella 13. Undercut-yritys tulla varikolle ennen muita kärkiautoja kuitenkin epäonnistui karusti, kun Vettel juuttui radalle palatessaan Monacossa vaikeuksissa olleen Williamsin Felipe Massan taakse. Ferrari-kuski körötteli perässä seitsemän kierroksen ajan ennen kuin Massa väistyi tieltä varikolle. Vettelin kierrosajat paranivat tämän jälkeen peräti seitsemän sekuntia aiempaan verrattuna.
Perez tuli hakemaan välikelin renkaat vasta kierroksella 21 ja oli siihen mennessä kasvattanut eron Vetteliin jo 20 sekuntiin. Radalle palatessaan hän otti paikan Ferrarin edestä.
– Puhtaassa vauhdissa Vettel olisi varmasti ajanut Pereziä karkuun, mutta jos pystyt laittamaan Monacossa auton toisen edelle, niin siellä on muita ratoja helpompi pitää toinen takana, Oikarinen toteaa.
Force India teki tästä eteenpäin puolet Ferraria lyhyemmän välikelin stintin ja tuli hakemaan pehmeät kuivan kelin renkaat kierroksella 30. Vettel pysähtyi heti seuraavalla kierroksella ja Perez juuttui puolestaan Massan taakse eikä päässyt 2,5 sekuntia enempää karkuun takaa-ajajaltaan.
Vettel alkoi toden teolla kuroa meksikolaisen etumatkaa kiinni viimeisen 14 kierroksen aikana, mutta laihoin tuloksin. Perez piti sijoituksensa ruutulipulle asti ja voitti Vettelin lopulta kahdella sekunnilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.