Maantiepyöräilijä Anniina Ahtosalo on tehnyt viimeiset pari vuotta vahvaa nousua ammattilaiskiertueen huipulle. Pariisin olympialaisissa 20-vuotiaalla voi olla yllätyssauma erityisesti lauantain aika-ajokisassa.
Ahtosalo ajoi toukokuun alussa uransa ensimmäisen maailmankiertueen osakilpailuvoiton Trofee Maarten Wynantsin kisassa Belgiassa. Tuo voitto ja muut nousujohteiset suoritukset varmistivat Suomen maapaikan päätymisen hänelle kokeneen Lotta Henttalan jäädessä varasijalle.
Olympialaisissa maantiepyöräilyssä kisataan tänä lauantaina 32,4 kilometrin aika-ajo ja reilun viikon kuluttua sunnuntaina 158 kilometrin maantieajo. Näistä ensin mainittu kaupunkitykitys on Ahtosalolle huomattavasti vahvempi.
– Olen aika tämmöinen tasamaan kuski. Siinä minä olen vahvoilla, Ahtosalo kuvailee itseään.
Aika-ajoreitin varrella vilisee Pariisin tunnetuimpia nähtävyyksiä ja se huipentuu peräti viiden kilometrin mittaiseen loppusuoraan Place de la Bastillen aukiolta Aleksanteri III:n sillalla sijaitsevaan maaliin. Tämä, jos mikä, maistuu vahvan kirikyvyn omaavalle Ahtosalolle.
– Kävimme (keskiviikkona) tutustumassa aika-ajoreittiin. Se vaikuttaa minulle hyvin sopivalta reitiltä. Se on nopea ja suhtkoht tasainen, joten odotan sitä innolla.
Taktiikka ja kalusto ammattilaistallilta
Ahtosalo on Pariisissa Suomen ainoa maantiepyöräilijä, mikä tekee normaalisti tallityöhön painottuvassa lajissa kilpailemisesta hyvin erilaista. Maantieajossa suuret pyöräilymaat pystyvät nelihenkisillä joukkueillaan tekemään taktisia ratkaisuja, mutta täyttä höyryä sotkettavassa aika-ajossa kuskit ovat täysin oman iskukykynsä varassa.
Omissa oloissaan kotimaassa kaksi viikkoa kisoihin valmistautunut Ahtosalo kisaa olympialaisissa Suomen väreissä ja kotimaansa pyöräilyliiton tukemana, mutta edelleen lähes kaikki taktinen ja tekninen apu tulevat Ahtosalon norjalaiselta tiimiltä Uno-X Mobilityltä.
– Asiantuntemus tulee käytännössä sieltä sekä kalusto ja tällainen. Valmentajani tekee tarkan suunnitelman, jota me sitten toteutamme tämän porukan kanssa täällä, Ahtosalo kertoo.
LUE MYÖS: Suomen mitalitoivolle kylmää kohtelua olympiakylässä – "Kisajärjestäjiltä tuli ilmoitus"
Apua on tarjolla myös muiden maajoukkueiden, erityisesti Norjan väreissä Pariisin saapuneilta Uno-X:n taustajoukoilta.
Aika-ajopäivään on mahdollisesti iskemässä kovempiakin sateita, mikä saattaa aiheuttaa pieniä viilauksia kisakalustoon, rengaspaineisiin ja niin edelleen.
– Se voi muuttua vähän haastavaksi. Toki pitää vähän tarkemmin miettiä sitä, että mitä pystyy ottamaan riskillä ja missä pitää olla varovaisempi.
Maantiereitti ei Ahtosalolle mieluisin
Kaksi ammattilaisvuotta norjalaisessa Uno-X Mobility -tallissa ovat koulineet Ahtosalosta muitakin puolia esiin. Nykyään rohkeus riittää myös irtiottojen tekemiseen.
– Oman tason nostaminen on auttanut siihen. Olen pystynyt tekemään muitakin ratkaisuja kuin vain kiriä, ja koetan mieluusti myös ratkaista kilpailuita. Se antaa itselleni luottoa, että oma taso on kohdillaan, Ahtosalo sanoo.
Ahtosalo sanoo lähtevänsä aika-ajoon ja maantieajoon samalla panostuksella, mutta selvää on, ettei hän ainakaan säästele mitään paukkuja 158 kilometrin maantiekisaan, jossa riittää nousuja heti alkumatkasta saakka.
– Jos on hyvä päivä, niin toivottavasti pystyn roikkumaan mukana mahdollisimman pitkään ja tekemään hyvän tuloksen, mutta se ei ehkä ole minulle se paras reitti, Ahtosalo tunnustaa.
– Se on aika rankka reitti. Nousua riittää ja aika jyrkkää. Varmasti se porukkaa pilkkoo ihan huolella.
Eroja voi siis alkaa syntyä jo aivan alkumatkasta. Iskunpaikkoja on matkan varrella useitakin.