Viisi takkia ja sadevaatteet päälle treenissä – Suomalaisurheilija varautui Pariisissa hirmuoloihin

Maantiepyöräilijä Anniina Ahtosalo on valmistautunut olympialaisten maantieajoon kunnon hikoilutreenien kautta. Pariisissa kisataan sunnuntaina rankalla 158 kilometrin reitillä.

Ahtosalon ensimmäiset olympialaiset käynnistyivät kehnosti, kun hän jäi viime lauantaina aika-ajossa sijalle 30. Sateisessa kisassa tapahtui paljon kaatumisia, mutta suomalaisen kohdalla petti kalusto.

Ensimmäisestä pyörästä puhkesi eturengas ja toisessa jumiutuivat vaihteet, joten Ahtosalo joutui ajamaan katukisan loppuun maantiepyörällä.

Ahtosalolle aika-ajo oli Pariisin kisalähdöistä selkeästi vahvempi. Maantiereitti on vaativa ja erottelee heti alkumatkan nousuilla kisaajia toisistaan. Ahtosalon odotukset maantieajoon eivät olleet pieleen menneen kisan jälkeen kovin korkealla, mutta halu näyttää sitäkin kovempi.

– Revanssin paikka, sanotaan näin. Nyt jäi aika paljon hampaankoloon. Jos pääsisi siellä näyttämään, mihin on oikeasti mahdollisuudet, Ahtosalo sanoi tuoreeltaan kisan jälkeen.

Pariisin sääennuste ei lupaile viikonloppuun hirmuhelteitä. Lämpötilat pysyttelevät noin 25 asteessa ja sää on ennemminkin puolipilvinen kuin paahteinen.

Ahtosalo valmistautui Pariisia varten kunnon hellerääkkiin. Menetelmä on tuttu muihin kesäkisoihin valmistauduttaessa.

– Olen tässä koko tämän alkukauden ajan ja viimeiset pari kuukautta tehnyt ”heat trainingia” ja koettanut adaptoida kroppaa siihen, että se toimii myös kuumissa olosuhteissa. Olen ihan luottavainen siihen.

– Minä poljen sisällä viisi takkia, talvivaatteet ja sadevaatteet päällä. Hikoilen mahdollisimman paljon. Tämä on tällainen kotiversio. Toimii myös, jos voi siirtää sen huoneeseen, jossa voi lämpötilaa nostaa, Ahtosalo kertoo.

20-vuotias suomalaispyöräilijä kisaa ammattilaisena norjalaisessa Uno-X Mobility -tallissa. Kisat ovat vahvasti tallin sisäistä tiimityötä, jossa jokaisella on oma roolinsa tilanteesta ja reitistä riippuen. Pariisissa Ahtosalo joutuu kisaamaan yksin, kun suuret pyöräilymaat voivat lähettää tien päälle kolme tai neljä kuskia.

– Minun pitää miettiä enemmän itseäni. Joukkueessa minulla olisi tietty rooli joko niin, että muut tekevät töitä minulle tai minä muille.

– Heillä on kuskeja, jotka pystyvät tekemään irtiottoja vuorotellen ja auttamaan toisiaan, jos esimerkiksi joku pääsee yksinään irti, he pystyvät käyttämään kuskejaan ja ajamaan sen kiinni, Ahtosalo sanoo suurten maiden toiminnasta.

Lue myös:

    Uusimmat