Ärsyttävä trendi saa jalansijaa: Mersu rajoittaa moottorin tehoa, ellet maksa vuosimaksua

0:50img
Uuden ajan Eemeli? Tässä on Mersun EQE SUV.
Julkaistu 27.11.2022 13:55

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Kaikki tehot ovat autossa jo valmiiksi, mutta ne saa käyttöönsä vasta vuosimaksun maksamalla.

Saksalainen autovalmistaja Mercedes-Benz on rajoittamassa sähköautojensa kiihtyvyyttä. Täydet moottoritehot saa käyttöönsä vain maksamalla 1200 dollarin eli noin 1 150 euron vuosimaksun. Hinta ei sisällä veroja.

Tilausmalli koskee neljää EQE- ja EQS-sarjojen sähköautoa. Ominaisuutta mainostetaan kiihtyvyyttä lisäävänä palveluna, joka lisää auton moottorin hevosvoimia ja vääntöä. Tosiasiassa päivitys kuitenkin vain poistaa autoon asennetun tehorajoituksen, eikä siis varsinaisesti lisää moottorin suorituskykyä. Mitään fyysistä päivitystä auton moottoriin ei tehdä.

Lisämaksulla saa käyttöönsä Dynamic Drive Mode -ajotilan, jossa moottorista saa irti täyden tehon. Mercedes mainostaa, että maksamalla lisämaksun auton 0–100 km/h -kiihtyvyys lyhenee automallista riippuen 0,8–1 sekuntia. Moottoritehoa päivityksen luvataan lisäävän 20–24 prosenttia.

Lue myös: BMW laskuttaa kuskeja ominaisuudesta, joka on jo autossa – ärsyyntyneet asiakkaat keksivät porsaanreiän

Asiasta uutisoivan The Driven mukaan vuosimaksullinen lisäteho on tulossa automalleihin EQE 350 4MATIC, EQE SUV 350 4MATIC, EQS 450 4MATIC ja EQS SUV 4MATIC.

Vuosimaksullisia lisävarusteita myydään autojen Mercedes Me Connect -palvelun kautta. Acceleration Increase -nimistä ominaisuutta kaupitellaan Mercedeksen Yhdysvaltojen verkkokaupassa.

Aiemmin tänä vuonna BMW aiheutti kohun alkamalla veloittaa 18 dollaria kuussa penkinlämmityksestä muun muassa Isossa-Britanniassa, Saksassa, Uudessa-Seelannissa ja Etelä-Afrikassa.

Mercedeksen ja BMW:n tapauksia yhdistää se, että molemmissa tapauksissa autoista löytyy jo valmiiksi myytävä ominaisuus, mutta valmistaja on rajoittanut käyttöä autoon asennetulla ohjelmistolla.

Kuukausimaksuilla on myyty myös ohjelmistopohjaisia lisäpalveluja, kuten edistyneempää navigointia. Tällaisissa tapauksissa ohjelmiston toiminta tuottaa valmistajalle juoksevia käyttökustannuksia, jolloin kuukausimaksun veloittamista voi pitää perusteltuna.

Kyseessä on autoalalla viime aikoina yleistynyt trendi, jossa autovalmistajat pyrkivät saamaan tuottoja myymistään autoista vielä auton myymisen jälkeen. Yhtenä syynä tähän voi pitää autojen myynnin laskua viime vuosina.

Lue myös: Volkswagen miettii, miten halpuuttaa sähköautojaan – maksaisitko näistä toiminnoista käytön mukaan?

Tuoreimmat aiheesta

Autot