Asiakas meni tamperelaishotelliin, eikä sauna ollutkaan päällä – vaati hyvitystä

hotellin sauna
Asiakas olisi halunnut saunaan, mutta hotellin sauna olikin kylmä. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 06.02.2025 13:44

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Kuluttajariitalautakunnan pöydälle tuli tapaus, jossa asiakas oli närkästynyt hotellin kylmästä saunasta.

Kuluttaja varasi hotellihuoneen kesällä 2023 yhdeksi yöksi, mutta energianjakelun keskeytyksen vuoksi hotellin sauna olikin kylmä.

Kuluttajariitalautakunnan selvittelyyn tulikin se, oliko majoituspalvelussa hyvitykseen johtava virhe, ja kuinka nopeasti kuluttajan pitäisi aiheesta reklamoida.

Lue myös: Hierontalahjakortista jäi neljä kertaa käyttämättä – kuluttaja vaati hyvitystä

Sauna oli kylmä

Hotellin asiakas oli maksanut huoneestaan 101 euroa. Samaa summaa hän vaati hyvityksenä takaisin.

Hän kertoi vaatimuksessaan varanneensa hotellihuoneen kyseisestä hotellista, koska markkinointitietojen mukaan asiakkaiden käytössä oli sauna.

Kun asiakas oli mennyt saunomaan, sauna oli kuitenkin ollut kylmä. Näin ollen hotellin tarjonta ei vastannut asiakkaan saamia markkinointitietoja.

Kuluttajan mukaan hän on pyytänyt hyvitystä saunan kylmyydestä jo hotellin vastaanotossa.

Hotelli kiistää

Asiakkaan majoituspäivänä Tampereen sähkölaitoksella oli kaapelipäätevika, jonka vuoksi sähköt olivat poikki kaksi tuntia lähes koko kaupungissa.

Sähkökatkon vuoksi sauna ei ollut lämmin. Saunan lämmitys 80 asteeseen kestää hotellin mukaan kaksi tuntia, ja sauna laitettiin päälle heti sähkökatkon loputtua.

Elinkeinoharjoittajan mukaan kuluttaja ei ollut yhteydessä hotelliin kyseisenä iltana, joten hotellista ei voitu tarjota hänelle mahdollisuutta saunan käyttöön myöhemmin samana iltana tai seuraavana aamuna.

Kuluttajariitalautakunta arvioi tapausta

Lautakunnan mukaan kuluttajalla on näyttötaakka reklamaation tekemisestä. Kuluttaja kertoi ilmoittaneensa virheestä 1.8.2023 eli lähtöpäivänään.

Koska hän ei reklamoinut jo 31.7. havaittuaan saunan olleen kylmänä, hotellilla ei ollut mahdollisuutta pyrkiä korjaamaan puutetta. 

Kuluttajansuojalain 8 luvun 16 §:stä ilmenevän oikeusohjeen mukaan tilaaja ei saa vedota palveluksen virheeseen, jos hän ei ilmoita virheestä toimeksisaajalle kohtuullisessa ajassa havaittuaan virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita.

Niinpä lautakunta katsoi yksimielisesti, ettei kuluttaja ole oikeutettu hyvitykseen kyseisestä virheestä mahdollisesti aiheutuneesta vahingosta. Lautakunta antoi ratkaisunsa tammikuun 30. päivänä 2025.

Lautakunnan päätökset ovat suosituksia. 

Lue myös: 

Lento Helsinkiin peruttiin, kun matkustamohenkilökunta sairastui – lentoyhtiö kiisti matkustajan korvausvaatimuksen

Autoilija ei voinut jättää pysäköintikiekkoa kojelaudalle – vaati valvontamaksun hylkäystä

Katso myös: Voiko pilalle menneestä lomasta saada korvauksia? 

8:32imgHaastattelussa muun muassa toimittaja Sari Korpela, jonka lomalla maastopalo alkoi roihuta. Saako lomasta korvauksia? Sen kertoo kuluttajariitalautakunnan päätoiminen puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajariidat