Kuluttajariitalautakunnan pöydälle tuli tapaus, jossa asiakas oli närkästynyt hotellin kylmästä saunasta.
Kuluttaja varasi hotellihuoneen kesällä 2023 yhdeksi yöksi, mutta energianjakelun keskeytyksen vuoksi hotellin sauna olikin kylmä.
Kuluttajariitalautakunnan selvittelyyn tulikin se, oliko majoituspalvelussa hyvitykseen johtava virhe, ja kuinka nopeasti kuluttajan pitäisi aiheesta reklamoida.
Lue myös: Hierontalahjakortista jäi neljä kertaa käyttämättä – kuluttaja vaati hyvitystä
Sauna oli kylmä
Hotellin asiakas oli maksanut huoneestaan 101 euroa. Samaa summaa hän vaati hyvityksenä takaisin.
Hän kertoi vaatimuksessaan varanneensa hotellihuoneen kyseisestä hotellista, koska markkinointitietojen mukaan asiakkaiden käytössä oli sauna.
Kun asiakas oli mennyt saunomaan, sauna oli kuitenkin ollut kylmä. Näin ollen hotellin tarjonta ei vastannut asiakkaan saamia markkinointitietoja.
Kuluttajan mukaan hän on pyytänyt hyvitystä saunan kylmyydestä jo hotellin vastaanotossa.
Hotelli kiistää
Asiakkaan majoituspäivänä Tampereen sähkölaitoksella oli kaapelipäätevika, jonka vuoksi sähköt olivat poikki kaksi tuntia lähes koko kaupungissa.
Sähkökatkon vuoksi sauna ei ollut lämmin. Saunan lämmitys 80 asteeseen kestää hotellin mukaan kaksi tuntia, ja sauna laitettiin päälle heti sähkökatkon loputtua.
Elinkeinoharjoittajan mukaan kuluttaja ei ollut yhteydessä hotelliin kyseisenä iltana, joten hotellista ei voitu tarjota hänelle mahdollisuutta saunan käyttöön myöhemmin samana iltana tai seuraavana aamuna.
Kuluttajariitalautakunta arvioi tapausta
Lautakunnan mukaan kuluttajalla on näyttötaakka reklamaation tekemisestä. Kuluttaja kertoi ilmoittaneensa virheestä 1.8.2023 eli lähtöpäivänään.
Koska hän ei reklamoinut jo 31.7. havaittuaan saunan olleen kylmänä, hotellilla ei ollut mahdollisuutta pyrkiä korjaamaan puutetta.
Kuluttajansuojalain 8 luvun 16 §:stä ilmenevän oikeusohjeen mukaan tilaaja ei saa vedota palveluksen virheeseen, jos hän ei ilmoita virheestä toimeksisaajalle kohtuullisessa ajassa havaittuaan virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita.
Niinpä lautakunta katsoi yksimielisesti, ettei kuluttaja ole oikeutettu hyvitykseen kyseisestä virheestä mahdollisesti aiheutuneesta vahingosta. Lautakunta antoi ratkaisunsa tammikuun 30. päivänä 2025.
Lautakunnan päätökset ovat suosituksia.
Lue myös:
Lento Helsinkiin peruttiin, kun matkustamohenkilökunta sairastui – lentoyhtiö kiisti matkustajan korvausvaatimuksen
Autoilija ei voinut jättää pysäköintikiekkoa kojelaudalle – vaati valvontamaksun hylkäystä
Katso myös: Voiko pilalle menneestä lomasta saada korvauksia?
8:32
Lähde: Kuluttajariitalautakunta