Sébastien Ogier keskeytti Kreikan MM-rallissa toisen kerran tällä kaudella kärkipaikalta. Ogierin omien sanojen mukaan keskeytys oli monien tekijöiden summa. C Moren asiantuntija Riku Tahko pohti viikonlopun studiossa, mikä oli Kalle Rovanperän osuus Ogierin keskeytykseen.
LUE MYÖS: Sebastien Ogierin haastattelu sai yllättävän käänteen – "Täyttä paskaa"
LUE MYÖS: Hurja paljastus: Kalle Rovanperä sai ennätystarjouksen – nyt kohteena toinen tähti
Kuudessa MM-rallissa tällä kaudella mukana ollut Ogier on voittanut kisoista kolme. Hän oli toki kärjessä myös Kroatiassa, Sardiniassa ja Kreikassa, mutta joutui lopulta pettymään niissä kaikissa.
Kroatiassa toisella ek:lla sattunut rengasrikko pudotti Ogierin johtopaikalta kahdeksanneksi puolentoista minuutin päähän kärjestä. Kalle Rovanperä rikkoi renkaansa samassa paikassa keskellä tietä.
Sardiniassa Ogier ajoi lauantai-iltana ulos rallin kärjestä käytyään voittotaistelua Hyundain Esapekka Lappia ja Thierry Neuvillea vastaan. Ulosajon aiheutti mutainen kenkä, joka luisti jarrupolkimelta.
Kreikassa tie tyssäsi lauantain viimeiselle ek:lle Rovanperän ollessa toisena 12,4 sekunnin päässä.
– Näyttää siltä, että kyllä Ogier joutui ihan täysillä puskemaan koko kisan ajan, jotta pysyi Kallen kyydissä, Tahko sanoi.
Urallaan kahdeksan maailmanmestaruutta voittanut Ogier tunnetaan siitä, että hän on mestari säätelemään riskitasoa. Kilpailu kärkisijoista on tätä nykyä kuitenkin sen verran kovaa, ettei Ogierin reservi välttämättä enää riitä esimerkiksi Rovanperän kaltaista lahjakkuutta vastaan.
LUE MYÖS: Kommentti: Näissä hetkissä Kalle Rovanperä tuhoaa vastustajansa – Toyotan suomalaistähti suorittaa hätkähdyttävällä tasolla
– Kallella on tällä hetkellä paremmin vauhtireserviä, Tahko sanoo.
– Kalle pystyy säännöstelemään vauhtia eri osuuksille, ajamaan ne huonot osuudet vähän pehmeämmin läpi ja sitä kautta säästelemään renkaita ja jousituksen osia. Ogier on siitä mielenkiintoisessa tilanteessa, että hän ei pysty kruisaamaan. Hän pystyy kyllä ajamaan kärkiaikoja, mutta se vaatii ihan täydellisen suorituksen ja maksimaalisen puskemisen koko ajan.
Juttu jatkuu videon jälkeen.
1:56
Neuville rikkoi Kreikassa autonsa vain pari pätkää Ogieria aikaisemmin, hänkin kärkipaikalta. Belgialainen on saanut varsinkin kovissa kilpailutilanteissa melko virhealttiin kuljettajan leiman.
– Hyundai on tosi vahva tietyissä olosuhteissa, mutta sitten aika heikko jossain toisessa. Auton suoritustaso vaihtelee, ja se ehkä aiheuttaa kuskille fiiliksen puutetta. Silloin joutuu ajamaan oman mukavuusalueen ulkopuolella, ja sitten voi tulla virheitä helpommin, jos ei saa huipputuntumaa autoon, Tahkon asiantuntijakollega Jari Ketomaa sanoo.
– Ne virheet voivat johtua siitä kombinaatiosta, että auto voi olla vähän vaikea ennustaa, mutta sitten taas kuski joutuu venymään joillain pätkillä paljon enemmän, kun Toyota on niin älyttömän vahva kilpakumpani. Jos häviää jossain, sitä ottaa muualla takaisin ja kuski joutuu venymään yli oman suorituskykyrajan, ja silloin virheiden mahdollisuus kasvaa.
3:29