Trafi on julkaissut henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot viime vuodelta. Tilastoissa on nyt mukana myös keskimääräiset mallikohtaiset ajokilometrit. Eniten autoja hylätään edellisten vuosien tapaan jarrujen ja etuakseliston vikojen vuoksi. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulevista autoista hylätään keskimäärin 3 prosenttia.
Henkilöautojen mallikohtaisissa vikatilastoissa ei ole tapahtunut oleellisia muutoksia viime vuodesta. Katsastuksen vikatilastot kertovat siitä, miten hyvin kyseisiä autoja on pidetty ja siitä, miten hyvin autot ylipäätään kestävät.
Auton ikään katsomatta eniten hylkäyksiä tehdään etuakseliston ja jarrujen takia, kuten myös iskunvaimentimien sekä jousituksen vikojen ja puutteiden vuoksi.
Katsastettujen autojen kilometrit toivottu lisä tilastoon
Katsastustilastoihin on tänä vuonna tullut mukaan myös keskimääräiset mallikohtaiset ajokilometrit.
– Tämä on ollut odotettu uudistus, jonka avulla on mahdollista suhteuttaa auton kuntoa ajettuihin ajokilometreihin nähden. Samalla voi myös katsoa, millä automalleilla ajetaan keskimääräistä enemmän, toteaa erityisasiantuntija Teemu Toivanen.
Jo käytössä olevat autot siirtyvät uuteen katsastusvälikäytäntöön vasta ensimmäisen, uuden käytännön aikana tehdyn katsastuksen myötä.
Muistithan?
Uudet katsastusaikavälit astuvat voimaan toukokuussa. Uudet säännökset harventavat katsastusväliä ja ensimmäinen katsastus suoritetaan 20.5.2018 jälkeen käyttöönotettaville autoille nelivuotiaana, jonka jälkeen määräaikaiskatsastuksessa tulee käydä joka toinen vuosi aina auton kymmenenteen ikävuoteen asti. Yli 10-vuotias auto katsastetaan vuosittain.
Alle 8-vuotiaita autoja hylätään yhä vähemmän
Ensimmäistä kertaa määräaikaiskatsastukseen tulevista henkilöautoista on viime vuosina hylätty noin 3 prosenttia, mikä oli kolmivuotiaiden autojen osuus myös viime vuonna. Vuonna 2016 kolmivuotiaista hylättiin 2,8 prosenttia.
– Kolmivuotiaiden autojen hylkäysprosentti on hyvin alhainen, mikä kertoo tämän ikäisten autojen hyvästä kunnosta, toteaa Toivanen.
– Yleisenä trendinä viimeisen viiden vuoden ajalta voisi sanoa, että alle 8-vuotiaiden autojen hylkäykset ovat laskeneet tasaisesti, kertoo erityisasiantuntija Ari Väisänen.
Kymmenvuotiaista autoista hylätään vuosittain yli 20 prosenttia ja hylkäysprosentti kasvaa tasaisesti auton vanhetessa.
Katso, miten oma autosi pärjäsi!
Määräaikaiskatsastuksen hylkäysprosenttitilastoja voi tarkastella Trafin nettisivulta löytyvien interaktiivisten graafien avulla, joissa näkyy muun muassa viime vuoden määräaikaiskatsastukset, hylkäykset ja keskimäärin ajetut kilometrit eri käyttöönottovuosien suosituimpien mallin mukaan.
Tilastoissa on mukana automallit, joita on esitetty katsastukseen vähintään 100 kappaletta. Hylkäykseen johtaneissa syissä on mukana vain ne viat, joita on esiintynyt vähintään kymmenessä kyseessä olevassa automallissa tai joiden osuus on vähintään yksi prosentti.
Trafin laatimassa grafiikassa huomioitiin vain kunkin käyttöönottovuoden 30 eniten katsastettua mallia.
Vuosimallien 2002–2014 autoista kaikkein pienin hylkäysprosentti oli viime vuonna Toyota Corollalla tai Auriksella, mutta vuosimallien 2002, 2004, 2005, 2006, 2007, 2010 ja 2011 osalta Toyotat täyttivät uskomattomasti koko kolmen kärjen.
Lähde: Trafi
***
1:01