Lähes joka viides sähköauto hylättiin viime vuonna katsastuksessa

5:30img
KATSO MYÖS: Näin sähköauto ladataan.
Julkaistu 22.04.2024 10:37

MTV LIFESTYLE – STT

Viime vuonna lähes joka viides sähköauto hylättiin määräaikaiskatsastuksessa, kertoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Viime vuonna katsastettiin lähes 7 800 sähköautoa, kun vuonna 2022 luku oli vajaat 3 200.

Sähköautojen määrän kasvaessa myös niiden määräaikaiskatsastukset ovat Traficomin mukaan lisääntyneet huomattavasti.

Lue myös: Hiipuuko sähköautojen suosio? Tämä on täyssähköautojen ensirekisteröintien ennuste tänä vuonna

Vuodesta 2022 viime vuoteen sähköautojen hylkäysprosentti on Traficomin mukaan kasvanut lähes seitsemän prosenttiyksikköä.

Nelivuotiaiden sähköautojen katsastuksissa hylkäysprosentti oli noin 17.

Lue myös: Uusi automerkki Suomeen: Uuden sukupolven akku ja hurja toimintamatka

Yleisimmät nelivuotiaiden sähköautojen hylkäykseen johtaneet viat olivat ylätukivarren nivelen välyksellisyys, takatukivarren laakeroinnin välyksellisyys sekä määräysten vastaiset sivulasien tummennukset.

–  Tukivarsiongelmia voidaan osittain selittää sähköautojen suuremmalla massalla, mikä asettaa niille erityisiä haasteita, Traficomin johtava asiantuntija Teemu Toivanen sanoo tiedotteessa.

Etuakseliston viat yleisiä

Viime vuonna Suomessa tehtiin yli 2,1 miljoonaa henkilöauton määräaikaiskatsastusta.

Näistä hieman yli 28 prosenttia päättyi hylkäykseen.

Lue myös: Tietoturvatiimi testasi, onnistuuko Tesla-huijaus – näin kävi

Hylkäysprosentti pysyi lähes samana kuin edellisvuonna.

Yleisin syy henkilöauton hylkäykseen tai korjauskehotukseen olivat etuakseliston viat.

Lähes joka kymmenes katsastettu henkilöauto sai hylsyn tai korjauskehotuksen niiden takia.

Lue myös: Traficomilta muistutus sähköautojen latauspisteiden pakollisuudesta – asennusaikaa vuoden loppuun

Rekisterikilven valon ja lähivalojen toimimattomuudesta taas määrättiin korjauskehotuksia yli kahdeksassa prosentissa katsastuksista.

–  Valojen toiminta kannattaa tarkistaa ennen katsastusta, jotta välttää turhat korjauskehotukset. Tätä ei kannata tehdä vain katsastuksen takia, vaan se on osa ajoneuvon yleistä huolenpitoa ja liikenneturvallisuutta, Toivanen sanoo.

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot