Auton vioista saa lisätietoa esimerkiksi OBD-testillä tai järjestelmätestillä. Mutta tiedätkö, mitä eroa kahdella yleisellä testillä on?
OBD (on-board diagnostics) on standardisoitu järjestelmä, jonka tehtävänä on valvoa auton moottoriin ja voimansiirtoon liittyviä järjestelmiä.
Suomessa OBD-mittaus on säädetty pakolliseksi katsastuksessa tehtäväksi toimenpiteeksi 1. tammikuuta 2001 ja sen jälkeen rekisteröidyille polttomoottorikäyttöisille henkilö- ja pakettiautoille.
– OBD-testillä saadaan selville auton mahdolliset päästöihin vaikuttavat viat, jotka aiheuttavat katsastuksessa hylkäyksen. Lisäksi tarkastetaan, onko niin sanotun itsevalvonnan osajärjestelmätestit suoritettu, tiivistää rengas- ja autonhuoltoketju Vianorin autonhuollon päällikkö Pekka Alanko Vianorin tiedotteessa.
Lue myös: Näistä autoliikkeistä tehdään eniten valituksia – yksi on ihan omissa sfääreissään: "Mikään muu ei selitä"
Vikavalon syttyessä voidaan tarvita järjestelmätesti
OBD-testi ei välttämättä tunnista kaikkia moottorin tai voimansiirron vikakoodeja, vaan niin sanotut valmistajakohtaiset vikakoodit luetaan järjestelmätestissä.
Järjestelmätesti tulee tarpeeseen yleensä silloin, kun auton mittaristossa syttyy jokin viasta kertova merkkivalo tai kun ajotietokone kertoo ongelmasta.
Järjestelmävika voi ilmetä myös jonkin toiminnon toimimattomuutena tai puutteellisena toimintana, eikä vikavalo välttämättä syty lainkaan.
Vähänkään modernimmassa henkilöautossa on useita kymmeniä elektronisesti ohjattuja järjestelmiä sekä niiden alijärjestelmiä, kuten:
- Lukkiutumattomat jarrut (ABS)
- Ajonvakautusjärjestelmä (ESP)
- Kuljettajaa avustavat järjestelmät
- Viihde- ja mukavuusjärjestelmät
- Lämmönhallinta
- Korielektroniikka
Näiden järjestelmien vikakoodien lukeminen ei onnistu pelkällä OBD-testillä, kuten ei myöskään kaikkien moottorin tai voimansiirron koodien lukeminen, jolloin on tarve suorittaa järjestelmätesti.
Järjestelmätestissä vikakoodit luetaan kultakin ohjainlaitteelta järjestelmäkohtaisella ohjelmalla, jolloin myös standardien ulkopuoliset vikakoodit saadaan luettua.
Lue myös: Nämä kolme syytä ovat useimpien katsastushylkäysten takana: "Pienillä toimilla pystyy itse vaikuttamaan"
Lähde: Vianor
Artikkeli on julkaisu aiemmin kesällä 2021.