Asiantuntija nostaa esiin mielenkiintoisen yksityiskohdan Toyotan uudesta ralliautosta – kilpailijoita vaanii vaara: "Rengaskuluma voi olla isompi"
Kun uudet Rally1-hybridiautot esiteltiin viime viikonloppuna Salzburgissa, monet panivat merkille, että Toyotan, Hyundain ja M-Sportin autot muistuttavat ulkonäöltään kovasti toisiaan. C Moren asiantuntijana tällä kaudella toimiva Teemu Suninen on kuitenkin merkille yhden asian, jossa Toyota eroaa hieman kilpailijoistaan.
Eri tallien autojen yhdenmukaisuuden taustalla on se, että Rally1-autot on suunniteltu putkirunkoon samaan tapaan kuin 80-luvun B-ryhmäläiset; niiden ei tarvitse enää perustua vastaavan automallin tuotantoversioon niin kuin vanhojen WRC-autojen.
Toyotan GR Yaris -autossa Suninen on pannut Monte Carlo -rallin alla merkille sen muita korkeamman perän.
– Auton koria on nostettu ylös, jotta saadaan kääntyvyyttä. Se on ihan fysiikan laki, Suninen sanoo.
Kääntyvyys, ja ajettavuus ylipäätään, on Rally1-autoihin liittyen äärimmäisen kriittinen ja mielenkiintoinen asia, sillä aiempaan verrattuna näiden uusien autojen aerodynamiikkaa on karsittu, jousituksen joustovaraa on pienennetty ja voimansiirtoa yksinkertaistettu merkittävästi.
Autoista on muun muassa poistettu aktiivinen tasauspyörästön keskilukko, joka teki viimeksi käytössä olleista WRC-autoista nopean reagoimaan ja sai auton kääntymään mutkiin helpommin. Sähköä, mekaniikkaa ja hydrauliikkaa yhdistänyt lukko mahdollisti sen, että etu- ja taka-akselille pystyttiin ohjaamaan eri määrä vääntöä automaattisesti esimerkiksi ohjauspyörän asennosta riippuen, mikä paransi autojen kääntyvyyttä.
Edellisten autojen aikakaudella kuljettajien oli mahdollista säätää keskilukkoa haluamaansa suuntaan, eli samankin tallin autot saattoivat olla ajettavuudeltaan keskenään hyvin erilaisia riippuen kuljettajan mieltymyksistä.
– Rally1:ssä on vain yksi voimansiirto luokiteltu. Soralla ja asfaltilla ajetaan hyvin erilaisilla voimansiirroilla, ja nyt on pitänyt tehdä kompromissi, että millä ajetaan, koska se yksi voimansiirto on käytössä läpi kauden. Tiimeillä on vain se yksi vaihtoehto, Suninen painottaa.
– Nyt näyttää siltä, että Toyota on voinut tehdä kompromissia asfalttilukon kanssa, että he saavat soralle paremman lukon. He joutuvat ajamaan asfaltilla aika korkealla perällä, jolloin he saavat kääntyvyyttä.
Korkealla perällä Suninen viittaa siihen, että Toyotan auton pohja on muotoiltu niin, että se on etupuskurista eturenkaaseen asti hyvin tasainen, mutta etupyöristä takapyöriä kohti mentäessä pohja nousee, ja takapyöristä takapuskuria kohti mentäessä se nousee vielä entisestään.
Tällä muotoilulla on mahdollista kompensoida sitä, että autojen takapäässä viime vuosina ollut diffuusori kiellettiin tälle kaudelle. Diffuusorilla pystyttiin nostamaan auton alapuolelta kulkevan ilmavirran nopeutta, mikä fysiikan lakien mukaan johtaa ilmanpaineen laskuun auton alapuolella ja tätä kautta downforcen lisääntymiseen.
Mitä enemmän downforcea, sitä paremmin auto painuu tien pintaan. Ja mitä paremmin auto painuu tien pintaan, sitä parempi sitä on ajaa.
– Muilla tiimeillä näyttää olevan (takalukossa) tosi järkyttävä "pre-load", jolla he tekevät perästä kääntyvän. Perä on vähän irti koko ajan, ja he kääntävät auton sillä tavalla. Rengaskuluma voikin olla heillä vähän isompi. Suninen arvioi.
Sunisen mainitsema lukon "pre-load" on taka-akselilla olevan tasauspyörästön lukkoon tehty esijännitys.
– Mitä isompi se luku on, sitä voimakkaampi lukko siellä on.
Uusimmat
-
11:30
Esimakua Salkkareiden hääjaksosta: "Arvasin!"
-
11:27
Live kello 13: Missä SDP menee, Antti Lindtman? MTV seuraa puheenjohtajan puhetta
-
10:33
Tuomas Iisalon Memphisin kiri jäi vajaaksi – tuloksena toinen peräkkäinen tappio
-
10:27
Asiantuntija: Venäjä haluaa sotaan ison käänteen ennen talvea, mutta siitä on maksettu koko marraskuu jo hirveää hintaa
-
10:12
Zelenskyi toivoo sodan päättyvän ensi vuonna: "Tilanne rintamalla vaikea"
-
10:12
Pekka Pouta: Ensi yö on karmea pikkujouluristeilijöille
-
10:01
Prinssi Williamilta yllättävä TikTok-esiintyminen – auttoi opiskelijaa selittämään oppitunnilta myöhästymisen
-
09:54
Trumpin sisäministeriksi öljymies – ex-avustaja 27-vuotiaana Valkoisen talon historian nuorimmaksi lehdistösihteeriksi
-
09:44
Uudesta joulukalenterista tuli valtava hitti – hintahoksaus voi kuitenkin säästää 18 euroa
-
09:44
NHL-tason kirittäjän saanut SaiPa-vahti häikäisi: "Tässä pitää taistella koko ajan"
-
09:42
Nyrkkeilyn jättikamppailua edelsi brutaali otatus – verinen ottelutyyli suututti vastustajan ja yleisön
-
09:19
Yhdysvallat vaatii: Avustuksia Gazan siviileille nopeutettava
-
09:05
Rantabaarin kaikilla kausilla näytellyt Jaakko Wuolijoki keksii monta unelmaroolia – yksi niistä on pahis, joka ei ole perinteinen
-
09:04
Yhdysvaltain pörssit laskussa Fedin pääjohtajan kommenttien jälkimainingeissa
-
08:49
Ilmiömäinen maali – HIFK:n reppu heilui poikkeuksellisen taidonnäytteen jälkeen: "Erittäin harvoin näkee Liigassa"
-
08:44
Presidentti Stubbin kahdeksan kuukauden kova matkasaldo: 24 ulkomaanmatkaa
-
08:33
Lyöty Mike Tyson myönsi tosiasiat ja esitti yhtäkkiä odottamattoman vihjauksen – "Tappaisin hänet"
-
08:33
200 euron farkut voivatkin maksaa 330 euroa – huomioi tämä, kun tilaat netistä
-
08:25
Nuori pahoinpideltiin ja merkkikengät vietiin jalasta Kempeleessä – paikalla nuoria katsomassa tapahtumaa
-
08:16
Kommentti: Messias-oratorio, Madonnan Like a Prayer ja Suvivirsi ovat kulttuuriperintöä, josta ei pidä rangaista ketään
-
Lataa lisää