C Moren F1-selostaja Niki Juusela myöntää, ettei autoihin tällä kaudella lisättävä turvakaari edelleenkään miellytä hänen silmäänsä.
MAINOS
F1-testit päivittäin
C Morella!C More näyttää kaikkien kahdeksan testipäivän huippuhetket (26.2.-1.3. sekä 6.3.-9.3.) klo 22.45.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Juusela ennakoi MTV Sportille maanantaina 26. helmikuuta käynnistyvien talvitestien kuumimpia puheenaiheita.
F1-autoja koristaa kaudesta 2018 alkaen Halo-nimen saannut turvakaari, jolla pyritään suojaamaan kuljettajaa. Onko Halo uhka lajin luonteelle vai mahdollisuus turvallisuuden kannalta?
– Olen sen aikaisemminkin sanonut, ettei pidä taistella turvallisuutta lisääviä juttuja vastaan, mutta jollakin tavalla se sotii sitä formula ykkösten ideologiaa vastaan. Se vaara ja vaarantunto täytyy lajissa olla ja mielestäni tuommoista formula-auton perimää vastaan se sotii. On hyvä, että turvallisuudessa mennään eteenpäin, mutta lähtökohtaisesti en pidä, kaksiteräinen miekka mielestäni.
C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen ei siis ole saanut vakuutettua sinua siitä, että kaikki, mikä lisää lajin turvallista, on sille hyväksi?
– Ei, enkä usko, että saakaan. Mielestäni F1 on viety turvallisuusaspektissa niin pitkälle kuin periaatteessa se on mahdollista. On hyvä, että turvallisuudesta ei tingitä ja sen eteen tehdään töitä, mutta en siltikään ihan pidä siitä. En tiedä onko sitten niin, että aika tekee tehtävänsä, että silmä tottuu siihen ja…luulen että ei, koska edelleen pään pitää olla näkyvillä ja yksi tärkeä osa-alue F1:ssä on kuitenkin esteettisyys, autojen kauneus ja mielestäni se ei nyt vai siihen välttämättä sovi.
Eikä tämä ole vain kehitystä ohjaamon turvallisuudessa, kuten se, että kuskin hartiat jäivät 1990-luvulla piiloon ohjaamossa?
– Ei se ole sama, istuin on nykyäänkin jo niin syvällä siellä. Ja sitten yksi aspekti, jota on varmaan mietitty, mutta ajattele, jos jossain tilassa tulee jokin sopiva hässäkkä ja pohjalevy suuntautuu sivusta ja repeääkin alle ja jää haloon kiinni. Se ei johdakaan siitä yli, vaan ohjaa sen pohjalevyn tai jonkin liuskan kuljettajaan. Nämä ovat juuri näitä asioita, että siitä ei koskaan saa tehtyä sataprosenttista. Jos yhtäkkiä tulee sellainen onnettomuus, jossa halo suuntaa energian väärään paikkaan tai jonkin osan. Sitten mietitään pitääkö koko ohjaamo saada sittenkin suojaan niin kuin koppiautoissa. Se on ainoa ratkaisu, ja jos halutaan täysin turvallista, niin otetaan nopeusrajoittimet, 200 km/h ja kurveissa vaikka kolme G:tä maksimiksi. Silloin kun ajetaan 350 km/h rengas rengasta vasten, niin ei voi huutaa liikaa turvallisuuden perään.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.