Hyppää pääsisältöön
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Talvitestien kuumimmat kysymykset: Halo – uhka vai mahdollisuus?

Halo Renault'n F1-autossa.
Halo Renault'n F1-autossa.imago/Crash Media Group/ All Over Press
Julkaistu 24.02.2018 06:31
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

C Moren F1-selostaja Niki Juusela myöntää, ettei autoihin tällä kaudella lisättävä turvakaari edelleenkään miellytä hänen silmäänsä.

MAINOS

F1-testit päivittäin
C Morella!

C More näyttää kaikkien kahdeksan testipäivän huippuhetket (26.2.-1.3. sekä 6.3.-9.3.) klo 22.45.

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!

Juusela ennakoi MTV Sportille maanantaina 26. helmikuuta käynnistyvien talvitestien kuumimpia puheenaiheita.

F1-autoja koristaa kaudesta 2018 alkaen Halo-nimen saannut turvakaari, jolla pyritään suojaamaan kuljettajaa. Onko Halo uhka lajin luonteelle vai mahdollisuus turvallisuuden kannalta?

– Olen sen aikaisemminkin sanonut, ettei pidä taistella turvallisuutta lisääviä juttuja vastaan, mutta jollakin tavalla se sotii sitä formula ykkösten ideologiaa vastaan. Se vaara ja vaarantunto täytyy lajissa olla ja mielestäni tuommoista formula-auton perimää vastaan se sotii. On hyvä, että turvallisuudessa mennään eteenpäin, mutta lähtökohtaisesti en pidä, kaksiteräinen miekka mielestäni.

 

C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen ei siis ole saanut vakuutettua sinua siitä, että kaikki, mikä lisää lajin turvallista, on sille hyväksi?

– Ei, enkä usko, että saakaan. Mielestäni F1 on viety turvallisuusaspektissa niin pitkälle kuin periaatteessa se on mahdollista. On hyvä, että turvallisuudesta ei tingitä ja sen eteen tehdään töitä, mutta en siltikään ihan pidä siitä. En tiedä onko sitten niin, että aika tekee tehtävänsä, että silmä tottuu siihen ja…luulen että ei, koska edelleen pään pitää olla näkyvillä ja yksi tärkeä osa-alue F1:ssä on kuitenkin esteettisyys, autojen kauneus ja mielestäni se ei nyt vai siihen välttämättä sovi.

Eikä tämä ole vain kehitystä ohjaamon turvallisuudessa, kuten se, että kuskin hartiat jäivät 1990-luvulla piiloon ohjaamossa? 

– Ei se ole sama, istuin on nykyäänkin jo niin syvällä siellä. Ja sitten yksi aspekti, jota on varmaan mietitty, mutta ajattele, jos jossain tilassa tulee jokin sopiva hässäkkä ja pohjalevy suuntautuu sivusta ja repeääkin alle ja jää haloon kiinni. Se ei johdakaan siitä yli, vaan ohjaa sen pohjalevyn tai jonkin liuskan kuljettajaan. Nämä ovat juuri näitä asioita, että siitä ei koskaan saa tehtyä sataprosenttista. Jos yhtäkkiä tulee sellainen onnettomuus, jossa halo suuntaa energian väärään paikkaan tai jonkin osan. Sitten mietitään pitääkö koko ohjaamo saada sittenkin suojaan niin kuin koppiautoissa. Se on ainoa ratkaisu, ja jos halutaan täysin turvallista, niin otetaan nopeusrajoittimet, 200 km/h ja kurveissa vaikka kolme G:tä maksimiksi. Silloin kun ajetaan 350 km/h rengas rengasta vasten, niin ei voi huutaa liikaa turvallisuuden perään.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Toni Vilander ei allekirjoita yleistä näkemystä ystävästään Kimi Räikkösestä: "Kyllähän se muuttaa ihmistä"Mercedeksen suoravauhdin taustalta paljastui mielenkiintoinen yksityiskohta – ikivanha innovaatio yllätti Red Bullin housut kintuissa: "Kannattaisi käydä vähän perusasioita läpi"Britannian F1-kisassa kysymys johon kukaan ei tiedä vastausta – "Ferrari vahvoilla Mercedestä vastaan"Pakottaako halo F1-kuskeja dieetille, Ossi Oikarinen?"F1 tulisi toimeen ilman Ferraria" – Oikarinen taustoittaa moottorisääntöjen muutoksia ja miksi isot yhtiöt vastustavat niitäAsiantuntija tiukkana halo-kohusta: "Aina kova huuto, ei tämä ole mikään yllätys"
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen13:48
    Portugalin GP

    F1-paluu sinetissä: "Tarjoaa jännitystä ensimmäisestä mutkasta ruutulipulle"

  • ma08:02
    Red Bull

    Red Bullilta lähtenyt pomo lataa skandaaliväitteitä Christian Hornerista – "Likaista peliä"

  • 13.12.09:08
    Aston Martin

    Ralf Schumacher vaatii: Huippulupaus F1-kohukuskin tilalle – "Ansaitsee 1 000 kertaa enemmän"

  • 9.12.16:51
    Red Bull

    Red Bull -pomo lähtee: "Todella surullista"

  • 8.12.12:25
    Red Bull

    Red Bullilla tuulee: Helmut Marko lähtökuopissa? – "Voin vain kiittää häntä"