F1-sarjassa otetaan ensi kaudella käyttöön kulukatto, jonka FIA siunasi keskiviikkona järjestetyssä äänestyksessä.
Kulukaton piti alun perin olla ensi kaudella 175 miljoonaa dollaria, mutta koronapandemian aiheuttamien talousvaikeuksien vuoksi tallit päättivät alentaa sitä 145 miljoonaan dollariin. Vuonna 2022 katto laskee vielä 140:een ja vuotta myöhemmin 135 miljoonaan dollariin.
Kulukaton ulkopuolelle on jätettty markkinointikulut sekä kuljettajien ja kolmen kovapalkkaisimman työntekijän palkat.
Tallien näkemykset kulukaton alentamiseen liittyen olivat alkuun hyvinkin toisistaan poikkeavia, mutta lopulta sopu syntyi.
– Ehkä tämä aika on ajanut siihen. Tallit ovat huomanneet, että budjetin kasaan saaminen on hyvin vaikeaa. Nyt on vihdoin ymmärretty, että F1:n jatkamisen kannalta elintärkeää on, että myös pienemmät tallit pysyvät mukana. Ihan varmasti koronavirus on aiheuttanut ongelmia pienemmille talleille; kun ei ajeta yhtään kilpailua, silloin ei ole tulojakaan, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo.
– Toiminnan pyörittäminen on hyvin vaikeaa tänä päivänä, mutta pitää ajatella myös pidemmälle tulevaisuuteen. Miten F1-sarja kannattaa tulevaisuudessa, miten se saadaan toimimaan niin, että pienemmät tallit pysyvät mukana?
Kaikki tallit joutuvat sopeuttamaan toimintaansa jonkin verran. RaceFansin budjettivertailun perusteella Williams, Haas, Alfa Romeo, Racing Point ja Toro Rosso selviävät alkuun 5–10 miljoonan dollarin leikkauksilla. Viisi suurinta tallia – Mercedes, Ferrari, Red Bull, McLaren ja Renault – joutuvat leikkaamaan huomattavasti enemmän, kaksi suurinta lähes 300 miljoonaa dollaria.
– Henkilökohtaisesti luulen, että esimerkiksi Ferrari tulee kärsimään eniten. He ovat tottuneet siihen, että heillä on paljon budjettia ja resursseja käytössään. Jokaista asiaa ei tarvitse ajatella taloudellisesti loppuun saakka. Ei ole ollut väliä, jos rahaa on mennyt vähän enemmän, Oikarinen sanoo.
Oikarisen arvio on Ferrarin kannalta lohduton, sillä sarjan suurimpiin kuluttajiin luketuva talli ei ole onnistunut menestymään edes rajattomilla resursseilla. Ferrarin viimeisin MM-titteli on vuodelta 2008.
Suurimmiksi kulukatosta hyötyjiksi Oikarinen nostaa Kimi Räikkösen edustaman Alfa Romeon ja Racing Pointin.
– Pienemmät, hyvin pienellä budjetilla toimineet tallit, jotka ovat siitä huolimatta saaneet hyviä tuloksia, tulevat nousemaan. Varsinkin Racing Point on ollut yksi niistä talleista, jotka ovat tehneet erittäin hyviä tuloksia ja autoja siitä huolimatta, että talli on ollut liikkeellä aika pienellä budjetilla.