Helsingin kaupungin ympäristöjohtaja vastaa nastarengaskieltokokeilun aiheuttamaan kritiikkiin.
Helsingissä on otettu käyttöön Suomen ensimmäinen nastarengaskielto, jonka rikkomisesta on määrätty 100 euron liikennevirhemaksuja. Kyseessä on kolmen talven mittainen kokeilu, jossa nastoilla ajamista rajoitetaan Lönnrotinkadun läpiajoliikentessä.
Helsingin kaupunki on kampanjoinut kokeilun myötä näkyvästi kitkarenkaiden puolesta, eikä linjaus ole suinkaan miellyttänyt kaikkia. Muun muassa nastavalmistaja Turvanasta kritisoi joulukuussa Helsingin kaupungin rengaslinjauksia väittäen viestintäkampanjaa suoranaiseksi disinformaatioksi. Turvanastan mukaan kaupungin väitteet nastarenkaiden haitoista eivät kestä tieteellistä tarkastelua, sillä ne sivuuttavat nastarenkaissa viime vuosina tapahtuneen kehityksen. Kritiikkiä on sadellut myös muun muassa Autonrengasliitolta.
Lue myös: Nastarengaskielto voimaan Helsingissä: Tänne ei ole nastoilla asiaa – poliisi valvoo
Kaupunki perustelee kitkarenkaiden hyötyjä
Helsingin kaupungin ympäristöjohtaja Esa Nikunen vastasi maanantaina MTV Uutiset Livessä nastarengaskiellon aiheuttamaan kritiikkiin ja perusteli myös kaupungin kantaa kitkojen suosimiseen. Nikusen mukaan kitkarenkaisiin liittyy monia ympäristöhyötyjä.
– Ensinnäkin ne kuluttavat vähemmän asfalttia ja sen takia syntyy vähemmän katupölyä, joka on usein Helsingissä selvä ilmanlaatuongelma. Lisäksi ne ovat hiljaisempia, eli nastarenkaat pitävät kovempaa melua kuin kitkarenkaat, Nikunen perusteli.
Nikusen mukaan katupöly on merkittävä, terveyshaittojakin aiheuttava ongelma Helsingissä erityisesti keväisin.
Lue myös: Helsingin nastarengaskielto ei ole toiminut halutulla tavalla – "Yli tuhat kuskia, joille pitäisi määrätä liikennevirhemaksu"
"Laajin tutkimuksemme kieltämättä on 10 vuoden takaa, mutta..."
Mutta perustuvatko nämä väitteet osin vanhentuneeseen tutkimustietoon, kuten asiantuntijat aiemmin kritisoivat?
Kaupungin ympäristöjohtaja vakuuttaa, että tutkimuksia on tehty laajalla tutkijajoukolla, ja niihin ovat osallistuneet muun muassa Suomen ympäristökeskus, Metropolia Ammattikorkeakoulu ja HSY.
– Meidän laajin tutkimuksemme kieltämättä on 10 vuoden takaa, mutta senkin jälkeen on tehty lukuisia tutkimuksia. Ainakin kymmenkunta tuoreempaa tutkimusta tästä aiheesta löytyy. Ne tukevat sitä ensimmäisen perusteellisemman tutkimuksen väittämää, että nastarenkaat aiheuttavat noin puolet katupölystä.
Nikusen mukaan on toki mahdollista, että uusissa nastarenkaissa prosentti ei ole aivan niin iso.
– Joka tapauksessa ne ovat merkittävä katupölylähde, ja me haluamme katupölypitoisuuksia pienentää.