Suomalainen Turvanasta Oy ampuu alas Helsingin kaupungin väitteitä kitkarenkaiden ylivertaisuudesta.
Helsingin kaupungin tavoitteena on pudottaa nastarenkaiden osuus talviajan liikenteessä nykyisestä 70 prosentista 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Kaupunki on kampanjoinut kitkarenkaiden puolesta näkyvästi jo pitkään.
Rengasvalmistajille nastoja kehittävä turkulainen Turvanasta väittää Helsingin kaupungin käyvän julkisin varoin toteutettua "disinformaatiokampanjaa".
– Kitkarengaskampanjassa esitetään nastarenkaiden ominaisuuksista ja vaikutuksista väitteitä, jotka eivät perustu ajantasaiseen tutkimustietoon, yritys kertoo tiedotteessaan.
Lue myös: Poliisi määräsi ensimmäisen liikennevirhemaksun nastarengaskiellon rikkomisesta: "Ei ollut järin tyytyväinen"
Helsingin kaupunki on muun muassa kehottanut autoilijoita "puolittamaan katupölyn" valitsemalla kitkarenkaat nastojen sijaan.
– Väittämä, jolle julkisen toimijan ajama kampanja on rakennettu, ei kestä tieteellistä tarkastelua ja tekee kampanjasta vastuuttoman ja harhaanjohtavan, turkulaisyritys jyrähtää.
Turvanastan toimitusjohtajan Mikko Salakarin mukaan Helsingin kaupungin väittämät ovat peräisin vuosina 2011–2013 tehdyn tutkimusohjelman loppuraportista.
– Suomessa astui vuonna 2013 voimaan maailman tiukin nastarengaslainsäädäntö, jonka vaatimusten myötä nastarenkaat kuluttavat tien pintaa Autonrengasliiton arvion mukaan jo tänä päivänä 25 prosenttia aiempaa vähemmän.
Lue myös: Helsingin nastarengaskielto ei ole toiminut halutulla tavalla – ”Yli tuhat kuskia, joille pitäisi määrätä liikennevirhemaksu”
Nastarenkaiden ja kitkarenkaiden yhteiselossa on järkeä
Salakarin mukaan työ nastateknologian innovaatioiden eteen jatkuu. Vaikka nastarenkaat kuluttavatkin teitä kitkarenkaita enemmän, pienenee ero vuosi vuodelta.
– Samaan aikaan sään ääriolosuhteet yleistyvät ja etenkin Etelä-Suomen taajamissa lämpötilan sahaaminen 0-asteen molemmilla puolin tekee autoilusta entistä haasteellisempaa. Nastarenkaiden ja kitkarenkaiden jarrutusmatkoissa puhutaan liukkaalla tienpinnalla kymmenien metrien erosta. Kitkat eivät myöskään pure jääpintaan, joka ei ole nastojen karhentama, Salakari huomauttaa tiedotteessa.
Turvanastan mukaan kitkarenkaiden määrän merkittävä lisääntyminen voi jopa lisätä katupölyn määrää, mikäli hiekoitus- ja suolaustarve lisääntyvät.
Osana Helsingin kaupungin pyrkimyksiä lisätä kitkarenkaiden käyttöä, on Lönnrotinkadulla otettu käyttöön Suomen ensimmäinen nastarengaskielto. Kiellon rikkomisesta on määrätty jo ensimmäinen liikennevirhemaksu, ja poliisi suunnittelee valvovansa kiellon noudattamista droneilla.
Lue myös: Kiinnostava havainto: Kitkarenkailla ajetaan paljon vähemmän kuolonkolareita kuin voisi kuvitella – tässäkö selitys?
Lähteet: Turvanasta, Helsingin kaupunki