Tulipalovaara, älä lataa täyteen! Audeja Suomeen tuova liimasi tarran noin 30 sähköautoon

5:33img
Sähköautojen latauspisteet tulevat pian pakollisiksi – keitä muutos koskee?
Julkaistu 04.10.2024 07:47

MTV LIFESTYLE – STT

Suomessa on kutsuttu tänä vuonna tarkastukseen noin 30 Audin sähköautoa mahdollisen tulipalovaaran vuoksi. Kyseisillä autoilla saa ajaa, mutta maahantuoja suosittelee, että niiden akut ladattaisiin toistaiseksi enimmillään 80 prosenttiin.

Audin maahantuoja K-Auto lähetti autojen omistajille heinäkuussa asiakaskirjeen, jossa autoja kutsuttiin korkeajänniteakun tarkastukseen ja ohjelmistopäivitykseen. STT on nähnyt kyseisen kutsun.

Kirjeessä kerrottiin, että autojen akuissa saattoi olla viallisia kennomoduuleja, jotka yhdessä akun korkean varaustilan kanssa saattoivat aiheuttaa akun ylikuumenemisen ja tulipalovaaran.

– Seurauksena voi olla tulipalovaara, joka aiheuttaa vakavan tai hengenvaarallisen loukkaantumisvaaran ihmisille autossa tai sen ulkopuolella sekä vakavien esinevahinkojen vaaran, kirjeessä sanottiin.

Kirjeessä myös viitattiin jo aiemmin tänä vuonna lähetettyyn ensimmäiseen kirjeeseen, jossa takaisinkutsukampanjasta kerrottiin autojen omistajille.

Lisäksi kirjeessä sanottiin, että jos omistaja on vastikään myynyt autonsa, hänen tulisi ilmoittaa uuden omistajan tiedot lähimpään Audi-huoltoon.

K-Auto: Rajoitus on varotoimi

Kirjeessä maahantuoja suosittelee, että takaisin kutsuttujen autojen akkuja ei ladattaisi täyteen vielä tarkastuksen ja ohjelmistopäivityksen jälkeenkään.

Tämä johtuu siitä, että autoihin asennettava ohjelmistopäivitys on vasta päivityksen ensimmäinen osa. Ohjelmiston lopullinen versio on asiakaskirjeen mukaan todennäköisesti saatavilla ensi vuoden tammi–maaliskuussa.

Kirjeessään K-Auto ohjeistaa, että akkujen varaus pitää rajoittaa 80 prosenttiin, kunnes lopullinen ohjelmistoversio saadaan asennettua.

Kirjeessä tätä perustellaan sillä, etteivät akut kuormittuisi liikaa ennen lopullista ohjelmistopäivitystä. Autoihin on kiinnitetty tästä syystä ohjetarra, joka muistuttaa auton käyttäjää akun latauksen rajoittamisesta.

K-Autosta sanotaan STT:lle, että lataustason rajoitus on varotoimi.

–  On selvää, että autot eivät olisi tieliikenteessä käytössä, jos ne olisivat vaarallisia tämän (mahdollisen akkuvian) osalta, markkinointi- ja viestintäjohtaja Aarne Töllinen K-Autosta kertoo.

Kahdesta autosta löytyi viallinen akku

Töllisen mukaan kaikki noin 30 autoa on jo tarkastettu ja mahdolliset vialliset akkujen osat vaihdettu. Hän kertoo, että kahteen autoon piti vaihtaa yksi tai useampi akkumoduuli.

Lisäksi kaikkiin takaisin kutsuttuihin autoihin asennettiin päivitys akun toimintaa valvovaan ohjelmistoon.

Päivityksen myötä ohjelmiston on määrä tunnistaa mahdolliset poikkeamat juuri näiden autojen akuissa. Kyseistä päivitystä ei siis ole tulossa muihin Audin sähköautoihin.

–  Kaikissa sähköautoissa on ohjelmisto, joka valvoo akun toimintaa. Näihin takaisin kutsuttuihin autoihin tehtävä päivitys on uusi versio tästä jo olemassa olevasta ohjelmistosta, Töllinen selittää.

Takaisinkutsu koski noin 30 kappaleen erää Audi e-tron -mallin täyssähköautoja. Töllisen mukaan määrä vastaa noin prosenttia kaikista Suomessa rekisteröidyistä Audi e-tron -malleista. Hänen mukaansa maahantuojalla ei ole tiedossa, että kyseisiä autoja olisi syttynyt Suomessa palamaan mahdollisen akkuvian takia.

Töllinen sanoo, että autot olisi ylipäätään asetettu suoraan käyttökieltoon, jos ne olisivat vaarallisia tieliikenteessä tai käyttäjilleen.

–  Akuissa ei ole tietenkään (ollut) sellaista vaaraa, joka vaarantaisi auton käytön. Jos sellaisia riskejä olisi, toimet olisivat kovin toisenlaiset, hän kertoo.

Pohjois-Amerikassa liki 30 000 takaisinkutsua

E-tron-mallin akkuongelma ei ole koskenut ainoastaan Suomea. Töllisen mukaan Audi tiedotti asiasta kansainvälisesti kuluvan vuoden alussa.

Esimerkiksi kanadalainen autoalan julkaisu Car Guide kertoi tammikuussa, että Audi oli kutsunut takaisin lähes 30 000 vuosien 2019–2022 e-tron-mallin autoaan Pohjois-Amerikassa. Takaisinkutsuista reilut 2  000 koski Kanadaa.

Car Guide kertoi, että myös tuolloin autojen omistajia neuvottiin rajoittamaan akkujen lataustaso 80 prosenttiin paloriskin vähentämiseksi.

Uutisessa kerrottiin, että mahdollisesti vialliset akut oli valmistanut eteläkorealainen LG Energy Solution -yhtiö.

Julkaisun mukaan sama valmistaja on aiemmin 2020-luvulla yhdistetty useisiin tulipaloihin ja laajoihin takaisinkutsuihin, jotka ovat koskeneet Chevrolet Bolt EV -mallin ja Hyundai Kona Electric -mallin autoja.

Lue myös: Vakuutusanalyysi paljastaa: Sähköautoilla "korkeampi riskiprofiili" – kuskit muita useammin korvausvelvollisia

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot