Analyysin mukaan sähköautokuskit ovat useimmin syypäitä onnettomuustilanteissa.
Kahden yliopiston ja kahden tutkimuslaitoksen selvityksessä paljastui, että autotyyppi näyttäisi vaikuttavan kuskin korvausvelvollisuuteen onnettomuustilanteessa.
– Sähkö- ja hybridikuljettajat käyttäytyvät eri tavalla kuin perinteisten ajoneuvojen kuljettajat, tutkijat toteavat.
Lue myös: Sähköautot kiinnostavat senioriautoilijoita – tietyt seikat ikäihmisen kannattaa huomioida
Tiedot kerättiin Alankomaista
Analyysissa vertailtiin vakuutusilmoituksia sekä dataa autojen sensoreista. Tiedot oli kerätty Alankomaista tammi–lokakuussa 2022.
Aluksi perattiin 125 miljoonan kaupallisen ajoneuvon matkatietoja, sekä tietoa esimerkiksi rajusta ajotavasta tai jarruttamiskäyttäytymisestä. Myös vakuutusyhtiöiden tiedot olivat samalta ajalta.
Mukana ei ollut tietoja säätilasta tai liikenneolosuhteista, mikä voi vaikuttaa tuloksiin. Lisäksi puuttuivat vakuutuksen ottajan tiedot ja tarkat tiedot kuljettajan iästä.
Loppuanalyysiin tietoja saatiin vain 830 sähköautosta ja noin 1 300 hybridistä, mutta yli 12 000 polttomoottoriautosta.
Lue myös: Lähes joka viides sähköauto hylättiin viime vuonna katsastuksessa
Käytös ratissa ei vähentänyt riskiä
Sähköajoneuvojen kuskit vaikuttivat datan perusteella olevan onnettomuustilanteissa useammin korvausvelvollisia kuin "perinteisten" autojen kuskit.
– Kun analysoimme korvausvastuuvaatimuksia, havaitsimme neljän prosentin nousun sähköautojen ja kuuden prosentin nousun hybridiautojen kolareissa polttomoottoreihin verrattuna, tutkimusta tehnyt Barry Sheehan kuvaa tiedotteen mukaan.
Tilastollisissa malleissa hybrideistä ei kuitenkaan noussut esiin lisähuolia lisääntyneestä vahingonkorvausriskistä. Tulosten mukaan sähköautoilla on "korkeampi riskiprofiili" kuin polttomoottoriautoilla.
– Vaikka sähköautot tekevät liikenteessä vähemmän raisuja liikkeitä kuin polttomoottoriautot, tämä käytös ei vähennä kuljettajan riskiä joutua korvausvelvolliseksi. Sen sijaan sähköauton kuljettaja todettiin syylliseksi onnettomuuteen todennäköisemmin kuin polttomoottoriauton kuski, tutkimuksessa todetaan.
Analyysin mukaan sähköauton korjaaminen on myös 6,7 prosenttia kalliimpaa kuin perinteisemmän ajoneuvon.
Itseajava sähköauto törmäsi yli satasen vauhdissa moottoritiellä – lopputuloksena raju kolari. Juttu jatkuu videon alla.
0:29
Urbaanissa kaupunkiympäristössä ajavat useammin korvausvelvollisia
Tutkimusta tehneen Kevin McDonnellin mukaan analysoiduilla sähkö- ja hybridiautoilla oli ajettu vähemmän kilometrejä, mikä antaisi olettaa, että niiden riski joutua korvausvastuuseen olisi vähäisempi. Tämä ei kuitenkaan pitänyt paikkaansa.
Tutkijoiden mukaan runsaasti urbaanissa kaupunkiympäristössä ajavat ovat useammin korvausvelvollisia. Sähköautojen "urbaanikilometrit" voisitkin joissain tilanteissa vaikuttaa tulokseen, vaikka tässä analyysissa niin ei näyttänyt olevan.
Tutkimus julkaistaan marraskuussa 2024 Accident Analysis & Prevention -lehdessä.
Lue myös: Talvi voi yllättää sähköautoilijan, varoittaa vakuutusyhtiö – tiedätkö, mitä tarkoittaa rekuperaatio?
Näin paljon sähköautolla pitää ajaa, että se kuittaa myös valmistuksesta koituneet päästöt polttomoottoriautoon verrattuna
Katso myös: Sähköautojen latauspisteet tulevat pian pakollisiksi – keitä muutos koskee?
5:33
Lähteet: Lero, Accident Analysis & Prevention