Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Millaiset ovat hyvät aurinkolasit autoilijalle?
Vastaus: Suomen kesä on lyhyt – tänä vuonna se sattui keskiviikkoon. Kesän lyhyydestä huolimatta aurinkoisia kelejä on aika ajoin. Tällöin moni autoilija kaipaa apua häikäisyyn. Tarjolla olevia mahdollisuuksia on monia ja niiden joukossa on myös hyviä.
Suosittelen hankkimaan UV-suojatut aurinkolasit alan asiantuntijalta, optikkoliikkeestä. Halpojen ”huoltoasemalasien” optinen laatu saattaa olla heikompi, jolloin lasit voivat vääristää ja aiheuttaa päänsärkyä.
Itse silmälasien käyttäjänä suosin aurinkolaseja vahvuuksilla. Omien kokemuksieni perusteella ne ovat huomattavasti parempia kuin silmälasien päälle asennettavat klipsit tai lasien päälle tulevat toiset lasit, suncoverit, joissa molemmissa maailmaa katsellaan samanaikaisesti useiden linssipintojen läpi. Useat linssipinnat aiheuttavat heijastumia sekä naarmuuntuvat herkästi, kun ensimmäisten lasien päälle asennetaan toisia. Vastaavasti vahvuuksilla olevat aurinkolasit on helpompi pitää puhtaana: riittää, kun puhdistaa neljä linssipintaa, kun taas suncovereissa tai klipseissä puhdistettavia pintoja on kahdeksan.
Markkinoilla on myös itsestään tummenevia linssejä. Mikäli harkitsee tällaista vaihtoehtoa, on syytä varmistaa ennen lasien tilaamista, että ne tummuvat riittävästi myös auton sisällä. UV-säteilyn mukaan tummuvien lasien kohdalla tämä ei välttämättä ole itsestäänselvyys, koska myös auton tuulilasi suodattaa UV-säteilyä.
Valitse kehykset huolellisesti
Ei ole yhdentekevää, millaiset kehykset autoilija aurinkolaseihinsa valitsee. Periaatteessa kehyksen linssiosien olisi hyvä olla mahdollisimman suuret, jolloin valoa ei pääse silmiin kehysten yli tai ali.
Itse kehyksen ja sankojen tulisi olla mahdollisimman kapeat, jolloin katveita jää mahdollisimman vähän. Paksusankaisilla tai –kehyksisillä laseilla ajaessaan kuljettaja joutuu liikuttamaan päätään huomattavasti enemmän kuin ohuemmilla sangoilla tai kehyksillä ajaessaan, jolloin ääreisnäön hyödyntäminen tehokkaammin on mahdollista.
Tärkeää on myös, että lasit ovat tukevat ja huolellisesti omaan päähän sovitetut. Mikäli lasit tuntuvat vähän väliä valuvan tai muuten painavat tai hiertävät, kannattaa optikkoliikkeen puoleen kääntyä välittömästi. Usein optikkoliike tekee tarvittavat säätötyöt veloituksetta.
Omiin silmä- ja aurinkolaseihin vaihdatan yleensä heti uutena silikoniset nenätyynyt, jotka auttavat pitämään lasit oikeassa asennossa, riittävän korkealla, nenän varrella. Varsinkin ihon rasvoittuessa tai hiotessa nenätyynyttömät muovisankaiset lasit lähtevät valumaan todella herkästi. Väärään asentoon valuneiden linssien optiset ominaisuudet eivät toimi suunnitellusti. Lisäksi lasien virheellinen asentokulma saattaa pahentaa mahdollisia heijastumia.
Linssien valinta
Linssien valinnassa on syytä kartoittaa eri vaihtoehtoja. Linssien värit, pinnoitteet ja muut ominaisuudet vaihtelevat. Ruskea, harmaa ja vihreä linssi näyttävät ympäristön värit mahdollisimman luonnollisina, mikä on autoilijan kannalta tärkeä ominaisuus. Yleisimmin olen törmännyt optikkojen suosittelevan autoilukäyttöön ruskeita linssejä. Ruskeaa perustellaan kontrastinäön parantumisella sekä sillä, että niiden kanssa näkee useimmiten ongelmitta myös tunnelissa tai pysäköintihallissa ajettaessa.
Linssien väreihin liittyen mielipiteitä on varmasti yhtä paljon kuin käyttäjiä. Toisenvärinen linssi toimii toisella paremmin kuin toinen. Ihanne olisikin, jos erivärisin linssein varustettuja aurinkolaseja olisi mahdollista sovittaa aurinkoisella säällä ulkona, ennen ostopäätöksen tekoa. Vahvuuksilla olevien lasien kohdalla näin ei kuitenkaan valitettavasti ole, koska esittelykehyksissä kiinni olevat aurinkolasilinssit eivät useinkaan vastaa ominaisuuksiltaan tai väriltään lopullisia, tilattavia linssejä.
Polarisoivat linssit jakavat käyttäjien mielipiteitä. Usein autoilijalle suositellaan paitsi ruskeita myös polarisoivia linssejä. Polarisoivalla linssillä pyritään ehkäisemään lumesta tai märästä tienpinnasta heijastuvan valon häikäisyä. Samalla se tarjoaa maksimaalisen UV-suojan sekä luonnollisemman värien kontrastin.
Ostin juuri itselleni polarisoivat aurinkolasit vahvuuksilla olevilla ruskeilla linsseillä. Tuulilasin läpi havainnoitaessa lasien toimivuutta ei voi moittia – sen sijaan pari moitittavaa ominaisuutta näissä kuitenkin on:
- Auton lämmityslaitteen näyttöpaneelin nestekidenäyttöjen numeroita ei näe kokonaan polarisoitujen linssien läpi katseltaessa.
- Taustapeilin kautta takaikkunan läpi havainnoitaessa, tekee aurinkolasien polarisaatio yhdessä taustapeilin tai takaikkunan käsittelyn kanssa näkymästä epämääräisen sumean ja laikukkaan. Samaa ilmiötä ei ilman laseja eikä silmälasien kanssa havainnoitaessa ole ollut - ei myöskään edellisillä aurinkolaseilla, joissa polarisaatiota ei ollut.
Lasien säilytys ja hoitaminen
Aurinkolasit tulisi säilyttää kotelossa silloin, kun niitä ei käytetä. Kotelossa lasit pysyvät parhaiten naarmuttomina ja puhtaina. Silmälasien käyttäjän arkea helpottaa, kun valitsee laseille sellaisen kotelon, johon sopivat vuorotellen sekä silmä- että aurinkolasit.
Autossa laseja ei saisi koskaan jättää kojelaudan päälle sen enempää kotelossa kuin ilmankaan. Auringon porottaessa ison tuulilasin läpi mustan kojelaudan päällä oleviin laseihin, saattaa linssien pinnoitteisiin tulla lämpövaurioita, jotka käytännössä pilaavat lasit.
Myös aurinkolasien puhtaudesta on syytä huolehtia säännöllisesti. Valitettavan usein, kotipihaan saavuttuaan, autoilija laittaa aurinkolasit koteloon ja kotelon auton hansikaslokeroon. Seuraavalle matkalle lähdetäänkin sitten rasvaisilla ja pölyisillä laseilla. Myös aurinkolasit olisikin syytä tuoda sisälle pesuun aina, kun ne ovat likaantuneet – käytännössä siis lähes päivittäin.
---
1:42