Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.
Kysymys: Millaiset ovat parhaat aurinkolasit autoilijalle? Minkä väriset linssit tulisi olla? Onko polarisoiduista linsseistä hyötyä vai haittaa?
Vastaus: Kevätaurinko sulattaa penkkoja ja sulamisvedet kastelevat tiet. Auringon säteet heijastuvat märästä tienpinnasta ja vaikeuttavat kuljettajan havainnointia. Eletään siis aikaa, jolloin moni haikailee laadukkaiden aurinkolasien perään.
Aurinkolaseissa tulisi olla UV-suojaus (UV protected). Suosittelen lasien hankintapaikaksi optikkoliikettä. Halpojen ”huoltoasemalasien” optinen laatu saattaa olla heikompi, jolloin lasit voivat vääristää ja aiheuttaa päänsärkyä.
Lue myös: Kuittaatko sinäkin tämän autosi pikkuvian olankohautuksella? Ei kannattaisi – voi johtaa jopa ajokieltoon
Silmälasien käyttäjänä suosin itse vahvuuksilla olevia aurinkolaseja. Omien kokemuksieni perusteella ne ovat huomattavasti parempia kuin silmälasien päälle asennettavat klipsit tai lasien päälle tulevat toiset lasit, suncoverit, joissa molemmissa maailmaa katsellaan samanaikaisesti useiden linssipintojen läpi: Useat linssipinnat aiheuttavat heijastumia sekä naarmuuntuvat herkästi, kun ensimmäisten lasien päälle asennetaan toisia. Vastaavasti vahvuuksilla olevat aurinkolasit on helpompi pitää puhtaana: riittää, kun puhdistaa neljä linssipintaa, kun taas suncovereissa tai klipseissä, yhdessä silmälasien kanssa, puhdistettavia pintoja on kahdeksan.
Markkinoilla on myös itsestään tummenevia linssejä. Mikäli harkitsee tällaista vaihtoehtoa, on syytä varmistaa ennen lasien tilaamista, että ne tummuvat riittävästi myös auton sisällä. UV-säteilyn mukaan tummuvien lasien kohdalla tämä ei välttämättä ole itsestäänselvyys, koska myös auton tuulilasi suodattaa UV-säteilyä.
Isot linssit – ohuet sangat
Ei ole yhdentekevää, millaiset kehykset autoilija aurinkolaseihinsa valitsee. Periaatteessa kehyksen linssiosien olisi hyvä olla mahdollisimman suuret, jolloin valoa ei pääse silmiin kehysten yli tai ali.
Itse kehyksen ja sankojen tulisi olla mahdollisimman kapeat, jolloin katveita jää mahdollisimman vähän. Paksusankaisilla tai -kehyksisillä laseilla ajaessaan kuljettaja joutuu liikuttamaan päätään huomattavasti enemmän kuin ohuemmilla sangoilla tai kehyksillä ajaessaan. Ohuet sangat siis mahdollistavat ääreisnäön hyödyntämisen tehokkaammin, esimerkiksi auton rinnalle jäävää kuollutta kulmaa varmistettaessa.
Tärkeää on myös, että lasit ovat tukevat ja huolellisesti omaan päähän sovitetut. Mikäli lasit tuntuvat vähän väliä valuvan tai muuten painavat tai hiertävät, kannattaa optikkoliikkeen puoleen kääntyä välittömästi. Usein optikkoliike tekee tarvittavat säätötyöt veloituksetta.
Omiin silmä- ja aurinkolaseihin vaihdatan yleensä heti uutena silikoniset nenätyynyt, jotka auttavat pitämään lasit oikeassa asennossa, riittävän korkealla, nenän varrella. Varsinkin ihon rasvoittuessa tai hiotessa nenätyynyttömät muovisankaiset lasit lähtevät valumaan todella herkästi. Väärään asentoon valuneiden linssien optiset ominaisuudet eivät toimi suunnitellusti. Lisäksi lasien virheellinen asentokulma saattaa pahentaa mahdollisia heijastumia.
Linsseissä on valinnanvaraa
Linssejä valittaessa on syytä kartoittaa eri vaihtoehtoja. Linssien värit, pinnoitteet ja muut ominaisuudet vaihtelevat: Ruskea, harmaa ja vihreä linssi näyttävät ympäristön värit mahdollisimman luonnollisina, mikä on autoilijan kannalta tärkeä ominaisuus.
Yleisimmin olen törmännyt optikkojen suosittelevan autoilukäyttöön ruskeita linssejä. Ruskeaa perustellaan kontrastinäön parantumisella sekä sillä, että niiden kanssa näkee useimmiten ongelmitta myös tunnelissa tai pysäköintihallissa.
Linssien väreihin liittyen mielipiteitä on varmasti yhtä paljon kuin käyttäjiä. Toisenvärinen linssi toimii toisella paremmin kuin toinen. Ihanne olisikin, jos erivärisin linssein varustettuja aurinkolaseja olisi mahdollista sovittaa aurinkoisella säällä ulkona, ennen ostopäätöksen tekoa. Vahvuuksilla olevien lasien kohdalla näin ei kuitenkaan valitettavasti ole, koska esittelykehyksissä kiinni olevat aurinkolasilinssit eivät useinkaan vastaa ominaisuuksiltaan tai väriltään lopullisia, tilattavia linssejä.
Polarisoivat linssit jakavat käyttäjien mielipiteitä. Usein autoilijalle suositellaan paitsi ruskeita myös polarisoivia linssejä. Polarisoivalla linssillä pyritään ehkäisemään lumesta tai märästä tienpinnasta heijastuvan valon häikäisyä. Samalla se tarjoaa maksimaalisen UV-suojan sekä luonnollisemman värien kontrastin.
Oma kokemukseni polarisoivista linsseistä on, että tuulilasin läpi havainnoitaessa lasien toimivuutta ei voi moittia. Sen sijaan auton lämmityslaitteen nestekidenäyttöjen numeroita ei näe kokonaan polarisoitujen linssien läpi katseltaessa. Vastaavasti taustapeilin kautta takaikkunan läpi havainnoitaessa tekee aurinkolasien polarisaatio yhdessä taustapeilin tai takaikkunan käsittelyn kanssa näkymästä epämääräisen sumean ja laikukkaan.
Milloin olet viimeksi pessyt aurinkolasisi?
Aurinkolasit tulisi säilyttää kotelossa silloin, kun niitä ei käytetä. Kotelossa lasit pysyvät parhaiten naarmuttomina ja puhtaina. Silmälasien käyttäjän arkea helpottaa, kun valitsee laseille sellaisen kotelon, johon sopivat vuorotellen sekä silmä- että aurinkolasit.
Autossa laseja ei saisi koskaan jättää kojelaudan päälle sen enempää kotelossa kuin ilmankaan. Auringon porottaessa ison tuulilasin läpi tumman kojelaudan päällä oleviin laseihin, saattaa linssien pinnoitteisiin tulla lämpövaurioita, jotka käytännössä pilaavat lasit.
Myös aurinkolasien puhtaudesta on syytä huolehtia säännöllisesti. Valitettavan usein, kotipihaan saavuttuaan, autoilija laittaa aurinkolasit koteloon ja kotelon auton hansikaslokeroon. Seuraavalle matkalle lähdetäänkin sitten rasvaisilla ja pölyisillä laseilla. Myös aurinkolasit olisikin syytä tuoda sisälle pesuun aina, kun ne ovat likaantuneet – käytännössä siis lähes päivittäin.