Autoilija, onko sinunkin aurinkolaseissasi tämän väriset linssit? "Näkee useimmiten ongelmitta myös tunnelissa tai pysäköintihallissa"
Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Katso pääkuvan videolta, miten polarisoidut aurinkolasit auttavat kuljettajaa. |
Kysymys: Mitä autoilijan täytyy huomioida tai tehdä eri tavalla, kun kevätaurinko paistaa?
Vastaus: Valoisan vuorokaudenosan pidentyminen saa hyvälle mielelle ja vähentää tarvetta pimeällä autoiluun. Asian kääntöpuolena kirkas kevätaurinko aiheuttaa kuljettajille tiettyjä, havainnoinnin kannalta keskeisiä, haasteita. Ne ovat kuitenkin voitettavissa pienellä vaivannäöllä ja hyvällä ennakoinnilla.
Kirkas, erityisesti matalalla oleva aurinko, tuo haasteita havainnointiin. Totaalisen häikäistymisen estämiseksi onkin tärkeää, että kaikki lasipinnat, joiden läpi havainnoidaan, olisivat mahdollisimman naarmuttomat ja puhtaat.
Tuulilasin kunto
Näin kevään korvalla onkin viisasta luoda silmäys käytössä olevan auton tuulilasin kuntoon. Parhaiten tämä onnistuu kääntämällä auton nokka pysäköintialueella vasta-aurinkoon, auringon paistaessa alhaalta. Jos lasi näyttää kovin pisteiseltä tai naarmuiselta, kannattaa sen vaihtamista harkita vakavasti. Kiveniskemien aiheuttamat pisteet ja pyyhkijänsulkien tai skrapauksen mukana hieroutuneen hiekan aiheuttamat naarmut taittavat valoa ikävästi ja pahentavat auringon aiheuttamia heijastumia.
Autoilija voi myös omalla toiminnallaan vaikuttaa tuulilasin säilymiseen hyvässä kunnossa. Pitämällä riittävää turvaväliä, välttyy ainakin edellä ajavan nostattamalta kivisuihkulta. Pyyhkijänsulkien aiheuttamia naarmuja voi välttää käyttämällä lasinpesunestettä runsaasti. Mikäli sulat pääsevät hieromaan kuivaa ja hiekkaista tuulilasin pintaa, syntyy naarmuja väistämättä.
Pyyhkijänsulat on myös syytä puhdistaa säännöllisesti. Tätä varten on myytävänä kosteuspyyhemäisiä pyyhkijänsulkien puhdistusliinoja. Toki puhdistus onnistuu myös tavallisella rätillä kostuttamalla se tuulilasinpesunesteellä. Mikäli sulat puhdistuksesta huolimatta jättävät lasin pintaan raitoja tai vetisen kalvon, suosittelen niiden vaihtamista. Kulunut sulan kumi naarmuttaa lasin pintaa – hajonneen kumin alta paljastuvista pyyhkijänsulan rungon metalliosista puhumattakaan.
Tuulilasin puhdistaminen
Hyvänkään tuulilasin läpi ei tahdo nähdä kunnolla vasta-aurinkoon ajettaessa, jos se on likainen.
Ulkopuolelta lasi puhdistuu auton pesemisen yhteydessä tai huoltoaseman pihalla vesi & ilma -kaapissa olevilla varrellisilla sienipyyhkimillä sutimalla. Tuulilasin sisäpinta sen sijaan jää luvattoman usein huomiotta. Sen puhdistamistapoja on erilaisia eikä siihen ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa. Kannattaakin testata eri vaihtoehtoja ja valita niistä omasta mielestä omalle autolle toimivin. Olennaista on, että sisäpinnan puhdistamisen jälkeen se on oikeasti puhdas, kuiva ja raidaton – joka kohdasta.
Lopputuloksen voi tarkastaa samalla tavalla kuin tuulilasin kunnon eli kääntämällä auton nokan kohti aurinkoa.
Silmälasien puhtaus ja kunto
Tuulilasin lisäksi silmälasien käyttäjien on muistettava puhdistaa myös silmälasit. Kuten tuulilasinkin, myös silmälasien puhdistamiseen on olemassa erilaisia tapoja ja välineitä. Olennaista on taas lopputulos: oikeasti puhdas ja naarmuton lasipinta, jonka läpi havainnoiminen on helppoa – ilman tarpeettomia heijastumia.
Vastaavasti on tarpeen kiinnittää huomiota myös silmälasien kuntoon. Linssien pintaan tulleet naarmut tai lämpövauriot vaikeuttavat havainnointia olennaisesti – erityisesti valaistusolosuhteiden ollessa haasteelliset.
Linssien naarmuuntumista voi ehkäistä huolehtimalla niiden puhtaudesta ja säilyttämällä laseja oikein. Kun laseja ei käytetä, on ne syytä pitää puhtaassa ja niitä varten tarkoitetussa kotelossa. Laskettaessa lasit pöydälle ei linssien pinnat saa osua pöytään. Itse lasken lasit pöydälle sangat auki käännettynä, ylösalaisin. Näin on todennäköisintä, etteivät ne pääse kellahtamaan niin, että linssit osuisivat pöydän pintaan.
Lämpövaurioita linssien pinnoitteisiin syntyy herkästi lisättäessä puita takkaan, nuotioon tai saunan pesään, grillattaessa, avattaessa kiehuva kattila tai juuri sammunut astianpesukone, jätettäessä lasit auton kojelaudan päälle auringonpaisteeseen (kotelossa tai ilman) tai pestäessä niitä liian kuumalla vedellä. Suosittelenkin ottamaan lasit pois päästä aina ennen näitä toimenpiteitä linssivaurioiden välttämiseksi.
Nämä silmälasien puhtauteen ja kuntoon liittyvät ohjeet pätevät myös aurinkolaseille. Valitettavan usein aurinkolaseja säilytetään autossa, jolloin ne tulee puhdistettua todella, todella harvoin.
Aurinkolasien valinta
Suosittelen hankkimaan UV-suojatut aurinkolasit alan asiantuntijalta, optikkoliikkeestä. Halpojen ”huoltoasemalasien” optinen laatu saattaa olla heikompi, jolloin lasit voivat vääristää ja aiheuttaa päänsärkyä.
Itse silmälasien käyttäjänä suosin aurinkolaseja vahvuuksilla. Omien kokemusteni perusteella ne ovat huomattavasti parempia kuin silmälasien päälle asennettavat klipsit tai lasien päälle tulevat toiset lasit, suncoverit, joissa molemmissa maailmaa katsellaan samanaikaisesti useiden linssipintojen läpi. Useat linssipinnat aiheuttavat heijastumia sekä naarmuuntuvat herkästi, kun ensimmäisten lasien päälle asennetaan toisia. Vastaavasti vahvuuksilla olevat aurinkolasit on helpompi pitää puhtaana: riittää, kun puhdistaa neljä linssipintaa. Suncovereita tai klipsejä käytettäessä puhdistettavia pintoja on kahdeksan.
Markkinoilla on myös itsestään tummenevia linssejä. Mikäli harkitsee tällaista vaihtoehtoa, on syytä varmistaa ennen lasien tilaamista, että ne tummuvat riittävästi myös auton sisällä. UV-säteilyn mukaan tummuvien lasien kohdalla tämä ei välttämättä ole itsestäänselvyys, koska myös auton tuulilasi suodattaa UV-säteilyä.
Valitse kehykset huolellisesti
Ei ole yhdentekevää, millaiset kehykset autoilija valitsee silmä- tai aurinkolaseihinsa. Aurinkolaseissa kehyksen linssiosien olisi hyvä olla mahdollisimman suuret, jolloin valoa ei pääse silmiin kehysten yli tai ali.
Itse kehyksen ja sankojen tulisi olla mahdollisimman kapeat, jolloin katveita jää mahdollisimman vähän. Paksusankaisilla tai –kehyksisillä laseilla ajaessaan kuljettaja joutuu liikuttamaan päätään huomattavasti enemmän kuin ohuemmilla sangoilla tai kehyksillä ajaessaan, jolloin ääreisnäön hyödyntäminen tehokkaammin on mahdollista.
Tärkeää on myös, että lasit ovat tukevat ja huolellisesti omaan päähän sovitetut. Mikäli lasit tuntuvat vähän väliä valuvan tai muuten painavat tai hiertävät, kannattaa optikkoliikkeen puoleen kääntyä välittömästi. Usein optikkoliike tekee tarvittavat säätötyöt veloituksetta.
Omiin silmä- ja aurinkolaseihin vaihdatan yleensä heti uutena silikoniset nenätyynyt, jotka auttavat pitämään lasit oikeassa asennossa, riittävän korkealla, nenän varrella. Varsinkin ihon rasvoittuessa tai hiotessa nenätyynyttömät muovisankaiset lasit lähtevät valumaan todella herkästi. Väärään asentoon valuneiden linssien optiset ominaisuudet eivät toimi suunnitellusti. Lisäksi lasien virheellinen asentokulma saattaa pahentaa mahdollisia heijastumia.
Linssien valinta
Aurinkolasien linssien valinnassa on syytä kartoittaa eri vaihtoehtoja. Linssien värit, pinnoitteet ja muut ominaisuudet vaihtelevat. Ruskea, harmaa ja vihreä linssi näyttävät ympäristön värit mahdollisimman luonnollisina, mikä on autoilijan kannalta tärkeä ominaisuus. Yleisimmin olen törmännyt optikkojen suosittelevan autoilukäyttöön ruskeita linssejä. Ruskeaa perustellaan kontrastinäön parantumisella sekä sillä, että niiden kanssa näkee useimmiten ongelmitta myös tunnelissa tai pysäköintihallissa ajettaessa.
Linssien väreihin liittyen mielipiteitä on varmasti yhtä paljon kuin käyttäjiä. Toisenvärinen linssi toimii toisella paremmin kuin toinen. Ihanne olisikin, jos erivärisin linssein varustettuja aurinkolaseja olisi mahdollista sovittaa aurinkoisella säällä ulkona, ennen ostopäätöksen tekoa. Vahvuuksilla olevien lasien kohdalla näin ei kuitenkaan valitettavasti ole, koska esittelykehyksissä kiinni olevat aurinkolasilinssit eivät useinkaan vastaa ominaisuuksiltaan tai väriltään lopullisia, tilattavia linssejä.
Polarisoivat linssit jakavat käyttäjien mielipiteitä. Usein autoilijalle suositellaan paitsi ruskeita myös polarisoivia linssejä. Polarisoivalla linssillä pyritään ehkäisemään lumesta tai märästä tienpinnasta heijastuvan valon häikäisyä. Samalla se tarjoaa maksimaalisen UV-suojan sekä luonnollisemman värien kontrastin.
Itselläni ovat polarisoivat aurinkolasit vahvuuksilla olevilla ruskeilla linsseillä. Tuulilasin läpi havainnoitaessa lasien toimivuutta ei voi moittia – sen sijaan pari moitittavaa ominaisuutta näissä kuitenkin on:
1. Auton lämmityslaitteen näyttöpaneelin nestekidenäyttöjen numeroita ei näe kokonaan polarisoitujen linssien läpi katseltaessa.
2. Taustapeilin kautta takaikkunan läpi havainnoitaessa, tekee aurinkolasien polarisaatio yhdessä taustapeilin tai takaikkunan käsittelyn kanssa näkymästä epämääräisen sumean ja laikukkaan. Samaa ilmiötä ei ilman laseja eikä silmälasien kanssa havainnoitaessa ole ollut – ei myöskään edellisillä aurinkolaseilla, joissa polarisaatiota ei ollut.
Aurinkolipan kääntö
Aina aurinko ei suinkaan paista suoraan edestä. Hyvien aurinkolasien lisäksi sivulta paistavalta auringolta voi suojautua kääntämällä aurinkolipan sivulasille.
Valtaosassa autojen aurinkolippoja on kaksi kiinnityspistettä. Toinen näistä on napsauttamalla irrotettava pikakiinnitys, ja toinen puolestaan nivel, joka mahdollistaa lipan käännön sivulasin yläreunaan.
Uusimmat
-
12:30
Jorma Uotinen arvioi TTK-finalistien vahvuudet
-
12:26
Synkkä vuorokausi karmeassa ajokelissä, kuusi kuollut – näin Jari-myrsky jatkuu: MTV seuraa
-
12:23
Ukrainan parlamentti perui istuntonsa ohjusvaaran vuoksi
-
12:19
Aseistetut ruotsalaispoliisit eivät pääse enää Norjaan
-
12:11
Mestaruustaistelu heräsi henkiin! Tänak paineistaa Neuvillea, Toyota ahtaalla – MTV seurasi
-
12:08
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella – tutkitaan rikoksena
-
11:37
Jari-myrsky puskee lunta ja räntää vielä senttitolkulla – maanantaina uusi myräkkä tuo märän käänteen
-
11:31
Kotkassa löytyi ruumis tulipalon jäljiltä – tämä neljästä taposta epäillystä tiedetään
-
11:30
Vappu Pimiä kohtasi Jarin silmästä silmään: "Terveisiä maailman onnellisimmasta maasta!"
-
11:20
Tutkinta paljasti 18 riskiveturia Suomessa: Vaara kaikille rautateiden käyttäjille
-
11:05
Kärpät ajautumassa negatiiviseen kierteeseen, SaiPan iskukyky lyö ällikällä – "Ihmeellisimpiä tarinoita vuosikausiin"
-
11:01
F1-varikolla hämmästellään mysteerivaihdosta: "Sain potkut"
-
10:57
Alle joka toinen naimisiin ennen 50. ikävuottaan
-
10:57
Video näyttää, kuinka talo roihusi vaarallisesti lähellä Rovaniemen juna-asemaa – poliisi pyytää vihjeitä talon lähellä liikkuneista
-
10:39
Poliisi: Lahden epäillyllä ei yhteyksiä terroristijärjestöihin
-
10:36
Kaksi kuolonkolaria, kolme kuollutta – Kittilän turmassa toisen auton kuljettajaa epäillään rikoksesta
-
10:32
Liki 40 onnettomuutta päivässä: Lounais-Suomen poliisilaitos varoittaa autoilijoita nyt "huomattavan suuresta riskistä"
-
10:13
Pöllöraati: SAK:n 10 prosentin vaatimus on vaarallinen – "Ei neuvotteluista voi tulla pois viiden prosentin kanssa"
-
10:10
Liam Paynen 14 vuoden takainen pahaenteinen Twitter-päivitys lähti leviämään somessa laulajan hautajaisten jälkeen
-
09:55
Liika istuminen on kuolemanriski, vaikka liikkuisitkin – tutkijat selvittivät, missä menee raja
-
Lataa lisää