Australian GP:n topit ja flopit: Bottaksen suorat haistattelut paljastivat totuuksia aiemmista puheista – mitä paineensietoa, Valtteri!

10.10158286dd
Valtteri Bottas paineli maisemaan jo Australian Melbournen kisan alkuvaiheilla.Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press
Julkaistu 18.03.2019 06:01
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kausi 2019 avattiin suomalaisjuhlilla Australian GP:ssä.

Mercedeksen Valtteri Bottas ajoi uransa viidennen kisavoiton hallitsemalla päivää heti lähtövalojen sammumisesta lähtien. Lewis Hamilton oli toinen ennen Red Bullin Max Verstappenia. Kimi Räikkönen oli Alfa Romeolla kahdeksas.

TOPIT:

1. Valtteri Bottas, Mercedes

Ilman voittoa jääminen ja melko epäreiluksikin yltynyt kritiikki tekivät viime talvesta varmasti pitkän. Tätä hetkeä Valtteri oli odottanut kuukausitolkulla, ja varmasti omatkin epäilykset olivat ehtineet moneen kertaan nousta hänen mieleensä. Talvitesteissä Bottas vakuutti, että kaikki kuona viime vuodelta oli saatu karistettua matkasta, mutta harva silti tähän uskoi itseanalyyttisen suomalaiskuskin kohdalla. Bottas kiisti yhä Melbournessa, että hänellä olisi mitään paineita alkavasta kaudesta. Mutta se, miten kaikki pettymykset purkautuivat sunnuntaina, kertoo aivan toisenlaista kieltä. Paineita on varmasti ollut, mutta jos niihin vastataan tällä tavalla, niin antaa tulla lisää vaan. Kovasanainen palaute kriitikoille punnitaan silti joka kisassa tästä eteenpäin – peli on vasta avattu.

LUE MYÖS: "Haistakaa v****" – Valtteri Bottas avasi rajun purkauksen taustoja: ”Heidän pitäisi katsoa peiliin”

2. Max Verstappen, Red Bull

Mercedes selitti Lewis Hamiltonin yli 20 sekunnin tappiota tallikaverilleen pohjalevyn vaurioilla, jota voidaan pitää syynä myös Max Verstappenin nousuun Mercedeksen uhkaajaksi. Kolmossija on joka tapauksessa huima saavutus Red Bullille, kun ottaa huomioon, että tiimi vaihtoi kausien välissä moottoria Renault’sta Hondaan. Kyse ei siis ole suorasta jatkumosta viime vuoden lopun vahvalle vireelle, vaikkakin auton suunnittelun puolella työ näyttää menevän koko ajan parempaan suuntaan.

3. Kevin Magnussen, Haas

Aika-ajojen kuudes ja seitsemäs sija nostivat Haasin jälleen alkukaudesta kärkiehdokkaaksi MM-sarjan nelospaikan täyttäjänä. Kevin Magnussen onnistui tuomaan autonsa maaliin viidentenä, joten tällä kertaa ainakin toinen auto onnistuttiin ajattamaan hyville pisteille. Haasin auto näyttää hyvältä ja tiimi on jälleen vuoden kypsempi, joten Renault, Alfa Romeo ja kumppanit saavat tehdä kunnolla töitä amerikkalaistallin lyömiseksi.

4. Lando Norris, McLaren

Lauantain häikäisevin suoritus nähtiin ensimmäiseen GP-viikonloppuunsa lähteneeltä 19-vuotiaalta brittikuskilta, joka yllätti kaikki aika-ajojen kahdeksannella sijallaan. Oma tiimikaveri Carlos Sainz putosi paljon kokeneempana pois jo ykkösosiossa, mutta Norris taisteli tiensä aina päätösvaiheeseen asti. Kisasta tuli Norrisille vaikea, ja Sainzin moottoririkon jälkeen hän jäi McLarenin ainoaksi toivoksi. Alkuun tuli komea ohitus muun muassa Alfa Romeon Antonio Giovinazzista, mutta sitten Norris taipui pisteiden ulkopuolelle 12:nneksi. Viikonloppu toi silti paljon arvokasta kokemusta.

5. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo

Kimi ei itse ollut kovinkaan tyytyväinen viikonloppuun. Hyvin vaikea siitä on silti mitään huonoakaan sanoa, sillä Alfa Romeon tämän hetken tilanteeseen nähden kahdeksas sija oli varsin mallikas aloitus. ”Emme taida olla valmiita kauden alkuun” oli tallipomo Frederic Vasseurin viesti sen jälkeen, kun toinen testiviikko kehityspolun puolesta vikasuuntaan. Kimi tuntui silti ainakin olevan valmis. Aika-ajossa täpärä pelastautuminen toiseen osioon ja lopulta yhdeksäs sija, vaikka Räikkösen mukaan enemmänkin olisi ollut tarjolla. Kisan tasainen suorittaminen huipentui tuoreemmilla renkailla lähestyvän joukon uhkaan, josta Kimi selvisi ammattimiehen elkein.

FLOPIT:

1. Ferrari

Älkää taas pilatko tätäkin kautta. Suurin syy viime vuosien lässähtämiseen ei ole johtunut Mercedeksen ylivoimasta, vaan Ferrarin ylivoimaisesta tavasta mennä täysin vikasuuntaan autonsa kanssa. Ei nyt vielä heitetä kirvestä kaivoon, mutta aika pahalta tuo ero Mercedekseen näytti kauden avauskisassa. Sebastian Vettel putosi heti kisan alussa voittotaistelusta ja lopulta ero kasvoi liki minuuttiin. Charles Leclercilla vauhtia olisi riittänyt parempaankin, mutta tiimiradiossa ohitushaaveille tuli odotetun jyrkkä kieltävä vastaus.

LUE LISÄÄ: Valtteri Bottaksen temppu sai Sebastian Vettelin huolestumaan – "Silti, hän on mukava veikko"

2. Williams

Williamsin jääminen joukon hännille ei talvitestien katastrofin jälkeen tullut kenellekään yllätyksenä. Tilanne on juuri niin synkkä kuin osattiin pelätä George Russellin jäätyä kärjelle kahdella kierroksella ja Robert Kubican peräti kolmella. Osia ei edes ollut riittävästi, jotta autolla olisi uskallettu tehdä viikonloppuna täyttä testiä alusta lähtien. Kaudesta on tulossa todella tylyä yksinajelua, mutta huolestuttavinta tilanteessa on nyt Kubican vauhti. Lauantaina puolalainen kävi kahdesti seinässä, ja sunnuntaina hän jäi kierroksella (!) jopa omalle tallikaverilleen, joka ajoi uransa ensimmäisen F1-kisan.

3. Pierre Gasly, Red Bull

Testeissä autoaan radalta ulos pyöräytellyt Gasly sai erittäin vaikean alun Red Bull -uralleen. Aika-ajoissa putoaminen heti alkuvaiheessa oli nolo startti, vaikka Red Bull -pamppu Helmut Marko laukoikin haukkunsa tällä kertaa tiimin strategisen osaston suuntaan. Kovin pitkään ei Gaslylla silti ole aikaa korjata suuntaansa. Tuloksia pitää alkaa tulla nopeasti.

4. Haasin moka

”Kyllä olemme harjoitelleet niitä, ja viime vuonna ne olivat meille ongelma, joten olen aika luottavainen, ettei se tuota ongelmia tänä vuonna”. Näin sanoi Haasin tallipomo Günther Steiner ennen Australian kisaa viitaten vuoden 2018 kisan karmeisiin epäonnistumisiin, joissa sekä Romain Grosjeanin että Kevin Magnussenin huippuasetelmista lähtenyt kisa päättyi pyörän irtoamisiin. Kovin kauaa ei mennyt, kun Grosjean oli taas radan varressa vasen etupyörä irti. Miten tällainen on enää mahdollista? Laitteita on varmasti kehitetty koko vuosi ja tiimiä on koulutettu juuri näiden ehkäisemiseksi.

LISÄÄ AIHEESTA: Julmaa ironiaa: F1-tiimin pomo vakuutti homman olevan hoidossa – tiimi toisti karmean mokansa

5. Daniel Ricciardo

Kotikisa, ylimääräistä huomiota tallivaihdoksen myötä ja Renaultin omat, isot odotukset. Ricciardon viikonloppu kääntyi nihkeäksi jo lauantaina, kun hän jäi vasta ruutuun 12. Surkuhupaisuuden huippu koettiin sunnuntain kisan lähdössä, kun Ricciardo väisti Racingin Pointin Sergio Pereziä ja ajoi jonkinlaisen kannen päätä. Etusiipi irti, auto rikki ja peli oli pelattu. Nico Hülkenberg oli sentäs seitsemäs, mikä lohdutti hieman ranskalaistallia. Renault on kuitenkin vaikeuksissa sekä Haasin, Racingin Pointin että Alfa Romeon kanssa. Valmistajien sarjan neljäs sija ei ole mitenkään kirkossa kuulutettu.

Tuoreimmat aiheesta

F1