Autonominen auto kohtaa Australiassa monenlaisia haasteita. On sopeuduttava ajamaan elektronisten liikennemerkkien ja vaihtelevien nopeusrajoitusten mukaisesti – sekä tietysti pystyttävä väistelemään eteen pomppivia kenguruita.
Mercedes-Benz testaa Australiassa robottiautojen toimivuutta tarkoituksenaan mukauttaa niiden ajoa paremmin kansallisiin ajo-olosuhteisiin sopivaksi. Testin vuoksi Australian teillä ajellut robotti-Mersu on kerännyt tietoa erilaisista liikennetilanteista osoittaen myös ilmeisen heikkoutensa: kengurut.
Australian liikenneolosuhteet vaihtelevat suuresti esimerkiksi Euroopasta ja Amerikasta, sillä maanosan tantereella liikkuu autojen lisäksi lukuisia uhanalaisia pussieläimiä. Emut, koalat, vompatit ja kengurut aiheuttavat Australiassa vuosittain useita kolareita.
Kengurut pitävät tilastoissa kyseenalaista kärkipaikkaa – jopa 90 prosenttia eläimen ja auton yhteentörmäyksistä tapahtuu kyseisen pussieläimen kanssa.
Jotta Mersun robottiauto kykenisi väistämään ajoradalle poukkoilevia eläimiä ajoissa, siihen on kiinnitetty useita tunnistimia. Tekniikka on kuitenkin haasteen edessä varsinkin kenguruiden kohdalla, sillä ne eivät juokse, vaan pomppivat.
Pomppujen korkeus saattaa yltää jopa 1,5 metriin, mihin lisähaastetta tuo kenguruiden nopeus: ne saattavat kiitää jopa 60 kilometrin tuntivauhtia.
Aiemmin myös Volvo on joutunut myöntämään robottiautonsa puutteellisuuden. Sen robottiauto tunnistaa niin hirven, peuran kuin karibunkin, mutta kengurun omalaatuinen liikkuminen menee yli älykkään kulkuneuvon ymmärryksen. Kun kenguru pomppaa, se näyttää olevan kauempana autosta, ja kun eläin taas laskeutuu, robottiauto kuvittelee sen olevaan jälleen lähempänä.
Merceceksen robottiauto jatkaa ajoaan Australiassa sitä hämmentävien kenguruiden seassa tammikuun 2018 loppuun. Tämän jälkeen autonvalmistaja analysoi robottiauton keräämän datan ja pyrkii vastaamaan siinä ilmeneviin haasteisiin.
Lähde: Daimler, The Guardian
***
0:37