Automiesten ja -naisten puheissa kuulee joskus legendaarisiakin kikkoja lumihangesta irti pääsemiseksi.
Laudanpätkä, matto, hiekkasäkki takakontissa vai jokin muu? Miten päästä irti, jos sattuu ajamaan autonsa syvään lumeen jumiin?
– Ensiksi on syytä välttää hankeen juuttumista, Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala naurahtaa.
Hänen mukaansa matto voi kitkan lisääjänä olla hyvä, esimerkiksi auton lattialta kumimatto.
– Matolla ei myöskään aiheuta vahinkoa jos se kirpoaa auton alta. Laudan kanssa on tuhoriski kun se kuitenkin lähtee kiitoon. Lumiketjut on kaikkein paras, niitä myydään tarvikeliikkeissä.
Kaasunkäyttö on tarkkaa puuhaa
Entäpä sitten, kun matto on satu renkaan alle? Raa'alla voimalla ei tee mitään hangessa kaasutellessa.
– Autosta kannattaa kytkeä pois luistonesto (ASR) ja ajovakaudenhallinta (ESC). Näin saadaan hieman tehoa eikä auto hyydy. Liikaa ”suditusta” pitää kuitenkin välttää etteivät pyörät kaiva itselleen kuoppaa ja liukastuta aluetta entisestään. Ääriasentoon käännetyillä pyörillä on vaikein saada vetopitoa etuvetoisella autolla. Takavetoinenkin työntää helpommin jos pyörät eivät ole ääriasennoissa, Luomala vinkkaa.
"Lapiohommiksi menee"
Kadunvarsipysäköinnissä on lumioloissa omat haasteensa. 30 senttimetrin hangen takaa on jännittävää yrittää päästä tielle.
– Lumivallin kohdalla monesti paras kikka on ajaa auto pois jalkakäytävän kautta. Sillä puolen valli on usein matalampi ja jalkakäytävät ovat auratut. Joka tapauksessa lapiohommiksi menee. Korkeasta vallista on turha yrittää yli jos ei ole järeää maasturia.
---
Tältä näyttää aura-auton ohjaamossa
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.