Autoilija, huomio! Näin säästät jopa satasia yhdellä puhelinsoitolla – monet yhä tietämättömiä vakuutusuudistuksesta

0:12img
Rikostoimittajan kojelautakamera tallensi BMW-kuskin törttöilyn Helsingissä.
Julkaistu 12.02.2019 17:55

KAUPPALEHTI

Moni suomalainen on yhä autuaan tietämätön vuoden 2017 vakuutusuudistuksesta, ja siitä, miten se voisi alentaa omiakin vakuutusmaksuja.

Sadat tuhannet suomalaiset maksavat edelleen liikaa ajoneuvovakuutuksistaan, vaikka yhdellä puhelinsoitolla hintaa saisi alennettua runsaastikin.

Syy on yksinkertainen. Vuonna 2017 liikennevakuutuksia koskeva laki muuttui. Kiinteät, autokohtaiset bonustaulukot poistuivat ja tilalle tuli enemmän henkilökohtaiseen ajohistoriaan perustuvat maksut.

Tämä johti vakuutusmaksujen laskutavan muuttumiseen. Muutos koski pakollista liikennevakuutusta. Kaskojen osalta bonukset olivat uudistuneet jo aiemmin. Tosin 2017 moni vakuutusyhtiö uudisti myös kaskovakuutustuotteitaan.

– Suurimalle osalle uudistus on tarkoittanut alhaisempia vakuutusmaksuja, sanoo OP:n henkilöasiakkaiden ajoneuvovakuutuspalveluiden johtaja Kristian Hiljander.

Vakuutusten hinnan lasku on vaihdellut tapauskohtaisesti parista kympistä jopa useisiin satasiin, jos kuski on ajanut ilman vahinkoja. Tyypillinen pakollinen liikennevakuutus maksaa asiakkaalle noin 200 euroa.

Useassa yhtiössä vakuutuksen bonukset kertyvät myös aiempaa nopeammin.

– Meillä vanhanmallisessa vakuutuksessa täysiin bonuksiin pääseminen kestää 17 vuotta, uusissa viisi, sanoo Ifin autovakuutusten vakuutuspäällikkö Peter Roselius.

Lue myös: OP-ryhmältä auton liisannut mies avautuu vastoinkäymisistään: "Olen vältellyt tätä somepostausta loppuun saakka, nyt en enää halua"

Vakuutuksen muuttaminen kuitenkin edellyttää, että asiakas on yhteydessä vakuutusyhtiöön ja vaihtaa vakuutustyyppiä. Moni ei ole tehnyt näin.

Esimerkiksi Ifin ja OP:n vakuutusasiakkaista noin kaksi kolmasosaa on vaihtanut vakuutusta. Molemmat yhtiöt ovat suuria liikennevakuutusten myyjiä. Yhtiöiden sopimusten perusteella saa tarkan kuvan siitä, kuinka suuri osa koko vakuutuksenottajista on siirtynyt uudenlaiseen vakuutukseen.

Henkilöautoja on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa, joten vanhan sopimuksen piirissä olevia asiakkaita on ainakin 700 000.

Uusia vanhan mallisia vakuutuksia ei enää myydä. Kun auto vaihtuu, niin sopimus on aina uuden mallin mukainen. Siirtyminen vanhasta vakuutuksesta uuteen on siis tapahtunut osin autojen vaihtamisen myötä.

Roselius muistuttaa, että joidenkin asiakkaiden on kannattanut jäädä vanhanmalliseen vakuutukseen.

– Jos asiakas soittaa ja käy ilmi, että vanha sopimus on edullisempi niin hänen ei tarvitse vaihtaa uuteen sopimukseen.

Lisäksi joissain tapauksissa sopimuksen vaihtaminen on merkityksetöntä siksi, että auto on suuren osan vuotta poistettuna liikenteestä.

Vakuutusyhtiöt tiedottivat uudistuksesta vaihdellen.

– Meillä oli hyvin laaja kampanja, jossa oli mukana tv- ja radiomainontaa. Lisäksi kontaktoimme aktiivisesti asiakkaita, joille uusi vakuutus on ollut vanhaa edullisempi. Huomasin, että asia nousi kesällä 2017 jopa puheenaiheeksi kun uudet vakuutustuotteemme tulivat markkinoille, sanoo Hiljander.

Osa yrityksistä markkinoi uudistusta selvästi vähemmän.

Hiljanderin mukaan uudistus lisäsi eroja sekä yhtiöiden että asiakkaiden välisissä hinnoissa. Tämä tarkoittaa sitä, että vakuutus kannattaa uudistamisen yhteydessä myös kilpailuttaa.

Toki ero olivat suuria jo aiemmin. Moottori-lehden vuonna 2015 tekemän selvityksen mukaan liikennevakuutus sekä halvin kasko Volvo XC60 -autolle, jonka kuskilla on 70 prosentin bonus ja ikää 40 vuotta, maksoi Fenniassa 1 386 euroa ja Pohjolassa 898 euroa.

Tuoreimmat aiheesta

Autot