OP-ryhmältä auton liisannut mies avautuu vastoinkäymisistään: "Olen vältellyt tätä somepostausta loppuun saakka, nyt en enää halua"

Hybridi- ja sähköautojen liisausta harjoittavaan OP Kulku -palveluun karvaasti pettynyt mies jakoi kokemuksiaan Facebookissa. Somekirjoitus pisti kuitenkin vauhtia asioiden selvittelyyn, ja mies on tyytyväinen lopputulokseen, vaikka takana onkin varsinainen tunteiden vuoristorata.

Pääkuvan video: Näin vaihdat renkaat autoosi

– Olen vältellyt tätä sosiaalisen median postausta loppuun saakka, mutta nyt en enää halua, suomalaismies kertoo Facebookin sähköautoryhmässä viime perjantaina julkaisemassaan kirjoituksessa.

Kaikki sai alkunsa viime keväänä. Tarinamme suomalaismies oli sopimassa ensimmäistä renkaanvaihtoaikaa OP Kulku -palvelun kautta hankitulle leasing-Teslalle.

– Soitin kuukauden aikana kolme kertaa asiakaspalveluun, josta minuun luvattiin aina olla ystävällisesti pian yhteydessä. Mitään ei kuulunut.

Työt pitävät suomalaismiehen enimmäkseen Atlantin toisella puolella, joten asian otti jossain vaiheessa hoitaakseen hänen Suomessa vakituisemmin asuva kollegansa, joka onnistui useiden yhteydenottojen jälkeen varaamaan ajan renkaanvaihtoon.

Siinä vaiheessa, kun Teslaan viimein saatiin kesäkumit alle, oltiin jo lähes juhannuksessa.

Autolla rällättiin luvatta ympäri pääkaupunkiseutua

Kun lentoaseman parkkiin pysäköityä Teslaa sitten tultiin sovittuna päivänä noutamaan renkaanvaihtoon, päätti rapakon takana majaileva suomalaismies seurata auton liikkeitä Teslan mobiilisovelluksella.

– Yllätyksekseni auto lähtikin menemään hurjaa vauhtia ympäri pääkaupunkiseutua.

Pahimmillaan autolla ajettiin 130 kilometrin tuntinopeutta Kehä III:lla, jossa on 80 km/h:n rajoitus. Autolla kurvailtiin myös Espoossa, kunnes sitä tultiin muutamaa tuntia myöhemmin palauttamaan.

OP Kulku -palvelun käyttämää alihankkijaa edustanut kaahari oli kuitenkin onnistunut hukkaamaan lentokenttäparkin kulkukortin auton kojelaudan sisälle, joten autoa ei saatu pysäköityä sinne, mistä se haettiin.

– Kollegani joutui omin kustannuksin ja työajallaan käymään Teslan huollossa, jotta kadonnut kortti saatiin takaisin ja auto parkkiin.

Samainen työkaveri joutui myös lataamaan auton, koska akku oli ajettu lähes tyhjäksi.

– Auto kuluttaa akkua pitkän työmatkan aikana aika paljon, ja nyt se olisi ollut hinausauton soitto 12 tunnin lennon jälkeen edessä.

"Aika huono laatuvaikutelma palvelusta"

Kun kollega vastaanotti auton renkaanvaihdon jälkeen, huomasi tämä, että ensimmäistä kertaa auton alle laitetut vanteet olivat täynnä naarmuja sekä tussilla tehtyjä jälkiä, jotka eivät lähteneet irti autopesussa.

– Tussin saa pois, mutta on kyllä aika huono laatuvaikutelma palvelusta, jos asiakkaan täytyy itse käydä ostamassa liuotinta ja rättejä, joilla hoitaa auto asiallisen näköiseksi palvelun jälkeen.

OP Kulku pahoitteli tapahtunutta

Mies päätti tehdä reklamaation saamastaan palvelusta. Vastaukset olivat asiallisia ja asiakkaaseen luvattiin kerta toisensa jälkeen olla pian yhteydessä. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut eikä yhteydenottoa kuulunut, ja lopulta sähköposteihin tuli vastaukseksi pelkkä kesälomailmoitus.

Loppukesästä Tesla-kuljettajamme kertoo saaneensa OP:n edustajalta sähköpostiviestin, jossa alihankkijan työntekijän toimintaa pahoiteltiin. Ei muuta.

– Ei mitään vastaantuloa naarmutettuihin vanteisiin, kustannuksiin parkkikortin takaisinsaamisesta, auton lataamiseen, asiattomaan auton käyttämiseen ja sillä kaahailuun luvatta ympäri pääkaupunkiseutua, hän luettelee.

Hän sanoo olevansa pitkäpinnainen ja antaneensa asian lopulta olla. Hän ei kuitenkaan kokenut tulleensa kohdelluksi reilusti.

Talvirenkaista seuraava sotku

Keväällä renkaanvaihdon kanssa voi hieman odotella ilman välittömiä, merkittäviä liikenneturvallisuusriskejä, mutta syksyllä tilanne on toinen.

– Nyt ei ole varaa odottaa kolmea kuukautta, että OP Kulku saa asian hoidettua.

Hän kertoo, että aika talvirenkaiden vaihtoon saatiin varattua, mutta siihen vaadittiin jälleen lukuisia yhteydenottoja ja hermot olivat tälläkin kertaa kireinä.

Hän oli ymmärrettävästi toivonut ja uskonut saavansa autoon uudet talvirenkaat, mutta toisin kävi. Renkaiden kerrottiin olevan vielä hyvässä kunnossa.

– Oman käsitykseni ja kokemukseni mukaan voin luvata, että juhannukseen 15 000 kilometriä ajetut talvirenkaat eivät ole kunnossa.

Somekirjoitus pisti vauhtia asioihin

Mies kertoo valinneensa OP Kulku -palvelun, koska viettää itse paljon aikaa toisella puolella maailmaa ja halusi vaimolleen huolettoman sekä helpon tavan elää auton kanssa.

– Tämä on ollut kaikkea muuta.

Kuten niin monesti aiemminkin, oli Facebookiin tehdystä kirjoituksesta apua asian edistämisessä. Hän kertoo saaneensa OP Kulku -palvelun edustajalta yhteydenoton hyvin nopeasti sen jälkeen, kun hän julkaisi tekstinsä.

– OP Kulku on lauantain jälkeen hoitanut asiaa aktiivisesti. Juuri äsken saatiin asia sovittua kuntoon ja nyt toivotaan, että asiat vielä suoritetaan sovitun mukaisesti.

Miehen mukaan palvelun edustaja ehdotti korvausta, joka oli ollut hänellä itselläänkin mielessä. Hän kertoo käyneensä paljon keskusteluja OP:n edustajien kanssa perjantaisen somepäivityksensä jälkeen ja huomauttaa asioiden sujuneen sittemmin erinomaisesti myös kommunikoinnin osalta.

– Heillä (OP) on vilpitön halu korjata prosessia ja oppia ymmärtämään, miksi tämä on mennyt niin pieleen kuin on mennyt.

– Eniten tässä minulle on aiheuttanut murhetta se, että toistuvien yhteydenottojen jälkeen asiaa ei ole hoidettu kuntoon ja asian käsittely on kestänyt näinkin kauan, mies kertoo MTV Uutisille.

Tesla sai talvirenkaat tänään alleen sovitusti.

OP Kulku -palvelun tuottaa Pivo Wallet Oy, joka on osa OP Ryhmää. Autojen vakuutukset myöntää OP Vakuutus Oy.

Lue myös:

    Uusimmat