Autoissa on paljon piilotettuja ominaisuuksia – Osa I: Lukitus
Nykyaikaisissa autoissa on paljon tekniikkaa, jota auton käyttäjä ei välttämättä tarvitse joka päivä. Näiden ominaisuuksien tiedostaminen on kuitenkin tärkeää, jotta niitä osaa hyödyntää tarvittaessa.
Pyysimme liikenneturvallisuus- ja autoasiantuntijaamme Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaista listaamaan tällaisia ominaisuuksia.
Vesalaisen mukaan monista tämän päivän autoista löytyy näitä ”piilo-ominaisuuksia”. Se, miten ne tulevat esiin tai toimivat saattaa kuitenkin vaihdella automerkistä ja -mallista riippuen hyvinkin paljon.
– Oman auton ominaisuuksiin voi perehtyä parhaiten käyttöohjekirjan avulla. Valitettavan monelta jää kuitenkin käyttöohjekirja kokonaan lukematta, Vesalainen toteaa.
Ja syykin on tiedossa.
– Sinuhe Egyptiläisen paksuinen käyttöohjekirja ei ole monenkaan mielestä seksikkäintä mahdollista luettavaa, Vesalainen naurahtaa.
Käyttöohjekirja löytyy usein netistä
Ehkä motivoituneimmillaan ihminen olisi lukemaan käyttöohjekirjaa uutta autoa odotellessaan – siis silloin, kun auto on tilattu, mutta se ei ole vielä tullut. Vesalaisella on ratkaisu tähänkin.
– Mikään ei estä uuden auton tilannutta lataamasta käyttöohjekirjaa netistä ja tutustumasta siihen jo autoa odotellessaan, Vesalainen neuvoo.
Aloitamme tämän juttusarjan kertomalla, millaisia teknisiä ratkaisuja löytyy autojen ovista ja lukitusjärjestelmistä.
Mekaaninen avain
Autoilijalle voi tulla ongelma, kun akusta tai kauko-ohjainavaimen patterista loppuu virta – eikä auton ovesta löydy vara-avaimen reikää. Vai löytyykö?
– Kyllä se reikä siellä kuljettajan ovessa on useimmissa autoissa edelleenkin. Se on vaan peitelevyn takana eli käyttäjän tulee tietää, mistä avaimenreikää etsiä ja miten peitelevy irrotetaan oikeaoppisesti, Vesalainen opastaa.
Seikkaperäiset ohjeet oven avaamiseen annetaan käyttöohjekirjassa, joka on edellä kuvatussa tilanteessa usein lukitun auton sisällä hansikaslokerossa.
– Tällöin saattaa älypuhelin ja sähköinen käyttöohjekirja tai applikaatio pelastaa tilanteen, Vesalainen toteaa.
On tärkeää, että peitelevy irrotetaan ovesta ohjekirjan ohjeiden mukaan, jotta se ei vaurioidu eikä auton maalipinta naarmuunnu. Mekaaninen avain löytyy kaukosäätimen sisältä.
Varalukitusjärjestelmä
Toinen lukitukseen liittyvä ongelmatilanne syntyy, kun auton akku tyhjenee totaalisesti. Tämä ei ole mitenkään vieras tilanne Suomen oloissa kovana pakkas- tai hellepäivänä.
Tilanteen tekee kuitenkin monimutkaiseksi se, että uudemmissa autoissa ei ole enää ovissa lukitusnappeja, joista ovet voisi lukita mekaanisesti. Kojelaudasta löytyy painike, joka lukitsee kaikki ovet keskuslukitusta hyödyntäen, kuten kauko-ohjainkin. Keskuslukitus tarvitsee toimiakseen sähköä eli akun ollessa aivan loppu ovia ei saadakaan lukittua.
– Uusistakin autoista löytyy lukituksen mekaaninen varatoiminto. Kuljettajan on vain tiedettävä asia ja osattava hyödyntää sitä tarvittaessa, Vesalainen neuvoo.
Esimerkiksi Vesalaisen omassa Skoda Octaviassa on pelkääjän ovessa sekä molemmissa takaovissa varalukitusmekanismi oven päätypinnassa, kumitulpan alla.
– Kun tulpan irrottaa, paljastuu sen alta avaimenreikä, josta ovet saa lukittua, hän toteaa.
Auton ovet on tällöin siis lukittava jokainen erikseen.
– Tutustu etukäteen, miten oman autosi varalukitusjärjestelmä toimii. Näin sormi ei mene suuhun edellä kuvatun kaltaisen tilanteen osuessa kohdalle, Vesalainen paaluttaa.
Varmuuslukitus
Ovien varmuuslukitus aiheuttaa sen, ettei auton ovea voi avata sisäkahvasta, jos ovi on lukittu ulkopuolelta. Tällä on tarkoitus vaikeuttaa varkaiden mahdollisuuksia päästä autoon hajottamalla ikkuna ja avaamalla ovi sisäkahvasta.
Monissa autoissa varmuuslukitus kytkeytyy automaattisesti lukittaessa ovet auton ulkopuolelta. Esimerkiksi Vesalaisen omassa autossa tulee aina sammutettaessa ajotietokoneen näyttöön teksti ”Check SAFELOCK! Owners manual!”
– Teksti on varmasti monelle tuttu. Moniko on sitten vaivautunut käyttöohjekirjasta aiheeseen perehtymään, onkin sitten jo toinen juttu, Vesalainen huokaa.
Ongelmana on se, että jos kuljettaja ajatuksissaan lukitsee ovet, kun joku on autossa sisällä, ei sieltä pääse ulos. Ovet on myös mahdollista lukita niin, ettei varmuuslukitus kytkeydy päälle.
– Ainakin omassa autossani tämä tapahtuu painamalla lukitusnappulaa kaksi kertaa peräkkäin kahden sekunnin kuluessa, Vesalainen toteaa.
Tällöin ovet eivät aukea ulkokahvasta, mutta ovat avattavissa sisäkahvasta vetämällä.
Lapsilukot
Lapsilukot autojen takaovissa eivät ole mikään uusi keksintö.
– Tällainen toiminto löytyi ainakin jo 1980-luvun puolivälissä isäni Fiat Regatasta.
Lapsilukitus kytketään päälle edelleenkin useimmiten mekaanisesti takaovien päästä tai oven takaosan sisäreunasta. Ovi on siis oltava auki lapsilukkoa kytkettäessä tai poistettaessa ja toiminto on tehtävä molemmille takaoville erikseen.
Lapsilukon tehtävänä on yksinkertaisesti estää takaistuimella istuvaa lasta avaamasta ovea. Näin varmistetaan, että ovet eivät aukea vauhdissa. Lisäksi vanhemmat pystyvät paremmin kontrolloimaan sitä, etteivät lapset karkaa autosta heti sen pysähdyttyä tai kolhi viereen pysäköityä autoa oven kanssa.
Ovien lukitusten asetukset
Aika usein auton lukitusasetuksia pystyy säätämään monitoiminäytön avulla. Auton käyttäjä voi halutessaan valita, aukeaako vain kuljettajan ovi, vasemman puolen etu- ja takaovi vai kaikki ovet, kun kaukosäätimen lukituksen avauspainiketta painetaan.
Mikäli vain kuljettajan ovi on säädetty aukeamaan, saa muut ovet auki painamalla kojelaudassa tai ovessa olevaa lukituksen avauspainiketta. Myös kaukosäätimen ovenavauspainikkeen painaminen toistamiseen avaa useissa autoissa loput ovet.
Usein on säädettävissä myös se, lukitseeko auto kaikki ovet automaattisesti, kun kuljettaja lähtee liikkeelle tai kytkee vaihteen päälle. Mikäli tämä asetus on päällä ja autolla joudutaan onnettomuuteen, jossa turvatyynyt laukeavat, lukituksen pitäisi aueta automaattisesti. Näin mahdollistetaan auttajien pääsy autoon sisälle.
– Ovien lukittuminen ajon aikana tai niiden aukeamisen säännöstely ovat äärettömän tarpeellisia erityisesti lomamatkoilla suuressa maailmassa. Täällä koti-Suomessa olen vielä uskaltanut ajella niin, että ovien lukitus on auki, Vesalainen myhäilee.
Uusimmat
-
00:14
Pentagon paljasti uutta tietoa Venäjän ohjuksesta – Putin: "Ei keinoja torjua"
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
Lataa lisää