Kerromme kolmiosaisessa juttusarjassa autoista löytyvistä pikkunikseistä ja ominaisuuksista, joiden käytöstä on yllättävän paljon hyötyä.
Julkaisimme lauantaina auton lukitukseen liittyviä piilo-ominaisuuksia, joita kaikki autoilijat eivät välttämättä ole huomanneet tai tiedostaneet menopeleistään löytyviksi.
Vastaavia piilo-ominaisuuksia löytyy paljon myös muualta kuin lukituksesta. MTV Autojen liikenneturvallisuusasiantuntija, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, miksi näiden ominaisuuksien tiedostaminen on tärkeää ja miten niitä voi hyödyntää.
Peilien taitto koria vasten – varo jäätymistä
Taittuvatko autosi peilit koria vasten, kun lukitset ovet? Tämä on näppärä ominaisuus pysäköitäessä ahtaisiin ruutuihin tai kapean tien reunaan.
Muissa paikoissa peilien kääntyminen jokaisella lukituskerralla rasittaa tarpeettomasti kääntömoottoreita – erityisesti talvella, jolloin peilit ovat usein jäätyneet kiinni. Tällöin peilien kääntömoottori saattaa pahimmillaan vaurioitua ja edessä on hintava remontti.
Onneksi kyseessä on ominaisuus, jonka saa halutessaan helposti kytkettyä pois päältä auton asetusvalikosta.
– Itse säästän peilien kääntömekanismeja ja olen ottanut toiminnon pois päältä. Silloin kun peilit oikeasti tarvitsee kääntää, se onnistuu myös ovessa olevasta erillisestä katkaisijasta. Tällöin voi itse arvioida myös sen, ovatko peilit jäässä vai eivät eli uskaltaako niitä kääntää, toteaa Vesalainen.
Ikkunoiden avaus kaukosäätimellä (mukavuuskäyttö)
Useammilla automerkeillä on toiminto, joka mahdollistaa ikkunoiden avaamisen auton kaukosäätimen avulla. Ajatuksena lienee ollut tarjota mahdollisuus tuulettaa autoa ennen kuin sinne mennään sisälle.
Käytännössä toiminto aktivoidaan pitämällä kaukosäätimessä olevaa ovien avauspainiketta pohjassa pidempään. Yleensä auton asetuksista on etukäteen säädettävissä, avaako tämä toimenpide vain kuljettajan ikkunan vai kaikki sivuikkunat.
Vesalainen kertoo kuitenkin kytkeneensä tämänkin toiminnon pois päältä – siis niin, että ikkunat eivät aukea kaukosäätimestä.
– Toiminnossa on se vaara, että jos ovien avauspainike painuu pohjaan hetkeksi avaimen ollessa taskussa tai vaikkapa käsilaukussa, ikkunat aukeavat omia aikojaan. Seurauksena saattaa olla ikävä yllätys autolle palatessa, Vesalainen naurahtaa.
Hänellä on kolme omakohtaista kokemusta, että näin voi oikeasti käydä:
– Kerran mennessäni pysäköintihalliin, olivat oman autoni kaikki sivuikkunat auki. Jättäessäni auton, ne olivat varmasti kiinni.
– Toisella kertaa poliisi soitti kaverilleni ja kertoi, että hänen autonsa on isolla pysäköintialueella kaikki sivuikkunat auki. Kaverin vaimo oli pysäköinyt auton ja avain oli hänellä käsilaukussa. Joku esine oli laukussa painanut sopivasti ovien avauspainiketta ja ikkunat olivat auenneet auton käyttäjän ollessa vielä kaukosäätimen toiminta-alueella.
– Edellistalvena olin Pyhätunturilla hurjassa lumisateessa. Pysäköintialueella oli oman autoni viereen pysäköity auto, jonka kaikki ikkunat olivat auki. Auto oli jo ikkunoiden alareunaan asti täynnä lunta. Jollekin oli odotettavissa ratkiriemukas paluumatka laskettelupäivän jälkeen.
Vesalainen suositteleekin poistamaan toiminnon käytöstä auton asetuksia säätämällä. Kyseessä on hänen mukaansa oikeasti kuitenkin melko turha ominaisuus – ainakin näin Suomen oloissa.
– Jos autoa haluaa viilentää etukäteen, voi sen tehdä esimerkiksi polttoainetoimisen lisälämmittimen kaukosäädön avulla. Lämmittimen asetuksista on valittavissa tuuletustoiminto, jolloin sen kaukosäätimen käynnistyspainikkeen painaminen kytkee vain auton puhaltimen päälle – siis ilman lämmitintä.
Sähkötoimisen takaluukun säätö
Sähkötoimiset takaluukut yleistyvät hurjaa vauhtia – erityisesti farmariautoissa. Järjestelmän ansiosta luukku aukeaa ylös kaukosäätimen nappia painamalla tai kehittyneemmissä malleissa heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla. Luukun sulkeutuminen tapahtuu vastaavasti sähköllä. Yleensä sulkunappula löytyy auenneen luukun alareunasta.
Mikäli auton käyttöohjekirjaa ei ole tullut lukeneeksi, saattaa jäädä huomaamatta näppärä sähkötoimiseen takaluukkuun liittyvä ominaisuus. Sen avautumiskorkeutta pystyy säätämään portaattomasti. Tämän ominaisuuden erinomaisuus tulee esiin, jos esimerkiksi autotallin matalalla oleva katto tai auton katolla oleva suksiboksi rajoittavat luukun aukeamista kokonaan.
– Säätötavoissa on varmasti jonkin verran autokohtaisia eroja. Omassa autossani pysäytetään luukun aukeaminen haluttuun kohtaan painamalla sulkunappulaa tai ottamalla kädellä kevyesti kiinni aukeavasta luukusta. Luukkua on useimmissa autoissa myös lupa liikuttaa varovasti käsin sopivan korkeuden löytämiseksi. Kun luukku on oikealla korkeudella, pidetään sen sulkunappulaa pohjassa, kunnes kuuluu äänimerkki. Tällöin luukulle on määritelty uusi yläasento, johon se nousee aina jatkossa, kun avaustoimintoa käytetään, Vesalainen neuvoo.
Etsitkö sateenvarjoa?
Oletko koskaan törmännyt tilanteeseen, että sinun pitäisi nousta ulos autosta ja vettä tulee kuin saavista kaataen? Eikä autossa ole tietenkään juuri sillä hetkellä sateenvarjoa.
Ainakin Skoda innovatiivisena autonvalmistajana on ottanut tämän huomioon paremmin varustelluissa Superb-malleissaan tekemällä oviin sateenvarjojen säilytyspaikat. Vanhemmissa Superbeissa sateenvarjo löytyi takaovesta, uudemmissa sitä kannattaa etsiä etuovista. Ainakin Skodan toteutuksessa sateenvarjo löytyy oven sisältä, sen päästä – siis oven ollessa auki.
Apuja nopeudensäätelyyn
Vakionopeudensäätimet alkavat olla vakiovarusteina nykyään yhä useammassa autossa. Varmasti valtaosa autoilijoista, joilla vakionopeudensäädin on, tiedostaa asian ja osaa hyödyntää sitä. Autoissa on kuitenkin usein myös muita nopeudensäätelyä helpottavia ominaisuuksia, joita voi hyödyntää niissä tilanteissa, kun vakionopeudensäädintä ei syystä tai toisesta pysty käyttämään.
– Mutkaisella tiellä, erittäin huonolla kelillä tai ruuhkaisessa liikenteessä, jossa liikennevirran nopeus vaihtelee koko ajan, on turvallisempaa ajaa ilman vakionopeudensäädintä, Vesalainen toteaa.
Tällöin käyttöön voi ottaa nopeusvaroitustoiminnon tai nopeudenrajoittimen. Nopeusvaroituksen saa monissa autoissa aktivoitua auton ajotietokoneen kautta. Mikäli kuljettaja vahingossa ylittää asettamansa kattonopeuden, kertoo järjestelmä asiasta äänimerkillä havahduttaakseen kuljettajan huomion.
– Esimerkiksi omassa autossani voi tämän hälytysnopeuden asettaa 5 km/h portaissa, Vesalainen selventää.
Mikäli kuljettaja haluaa, ettei auto kerta kaikkiaan kulje asetettua kattonopeutta kovempaa, kannattaa ottaa käyttöön nopeudenrajoitin –toiminto, joka useimmiten aktivoidaan vakionopeudensäätimen painikkeista.
– Itse hyödynnän nopeudenrajoitinta juuri noissa edellä mainituissa tilanteissa, joissa vakionopeudensäätimen avulla ajaminen ei ole turvallista tai ylipäänsä mahdollista, Vesalainen toteaa.
Nopeudenrajoitin pitää huolen, ettei suurin sallittu nopeus ylity, vaikka kuljettajan huomio hetkeksi herpaantuisikin nopeusmittarin seuraamisesta.
***
1:23