Kun Bentley ilmoitti käynnistävänsä aikansa ikonisimpiin kuuluneen kilpa-auton tuotannon uudelleen, nousivat monen keräilijän niskavillat pystyyn.
Viime vuonna käynnistyneen projektin tarkoituksena on herättää henkiin legendaarinen kisa-Blower vuodelta 1929. Autot ovat kopioita niistä neljästä yksilöstä, jotka valmistettiin Sir Tim Birkinin tallille ja joilla Sir Tim itsekin ajoi kilpaa muun muassa Le Mansin 24 tunnin kilpailussa vuonna 1930.
Kaikki 12 valmistettavaksi suunniteltua yksilöä varattiin nopeasti, mutta nyt projekti on saanut osakseen myös vastustusta.
Lue myös: Aston Martin palaa juurilleen – tuo takaisin ikonisen DB4 GT:n alkuperäistä kunnioittaen
Miten käy aitojen arvon?
Muun muassa yhdysvaltalainen muotisuunnittelija Ralph Lauren, 80, on ilmaissut tyytymättömyytensä Bentleyn suunnitelmiin, sillä hänen tallistaan löytyy aito Blower. Hän ja useat muut keräilijät pelkäävät autojensa arvon laskevan, kun tarjolle tulee uustuotantomalleja.
Keräilijät lähestyivät Bentleyn toimitusjohtajaa Adrian Hallmarkia yhteisellä kirjeellä, jossa he kertoivat huolensa valmistajan suunnitelmista. Kirjeessä oli mukana myös klassikkoautojen asiantuntijan arvio siitä, miten kopioiden tuominen markkinoille tulee laskemaan aitojen yksilöiden arvoa.
Bentley ei kuitenkaan aio perääntyä. Se kertoo keskustelleensa aikeistaan klassikko-Bentleyjen omistajien ja entisöijien sekä yhtiön osakkeenomistajien kanssa ennen päätöstään.
– Vaikka olemmekin kuulleet samanlaisista huolista, joita saamassamme kirjeessä esitettiin, on positiivisen palautteen määrä ollut valtavasti suurempi, Bentleyn edustaja kertoi Autoblogille.
Bentleyn mukaan replikat tulevat olemaan eri värisiä kuin alkuperäinen, joten ne tullaan välittömästi tunnistamaan kopioiksi.
Bentley ei ole ainoa valmistaja, joka on luonut virallisia kopioita ikonisista malleistaan. Muun muassa Jaguar ja Aston Martin ovat tehneet samaa, mutta syystä tai toisesta XKSS:n tai DB4 GT:n uustuotannot eivät ole kohdanneet yhtä merkittävää vastustusta.
Muoti-imperiumistaan tunnetun Laurenin omaisuudeksi on arvioitu reilut 5 miljardia euroa.
Lue myös: Maailman kaunein sähköauto? Jaguar toi klassikkonsa upeasti nykypäivään