Autojätti kiristää vyötään miljardien eurojen edestä, mutta iskikö leikkuri ensimmäisenä työntekijöiden vessoihin?

8:02img
Stellantis-konsernin Jeep Grand Wagoneer palaa markkinoille lähes 30 vuoden jälkeen. Jeep-nimeä siinä ei tosin nähdä, vaan auto tullaan tuntemaan vain nimellä Grand Wagoneer.
Julkaistu 25.03.2021 06:25

Ville Järveläinen

Italialaisten ammattiliittojen mukaan Fiatin tehtailla on vähennetty vessojen lukumäärää sekä harvennettu siivousvälejä osana laajempia säästötoimenpiteitä. Aiheesta uutisoivat uutistoimisto Reuters ja Automotive News Europe.

Autojätti Stellantis muodostui italialais-amerikkalaisen Fiat Chrysler -konsernin sekä ranskalaisen PSA:n yhdistyttyä tämän vuoden alussa.

Pääjohtaja Carlos Tavares ilmoitti ensi töikseen tavoittelevansa peräti 5 miljardin euron vuosittaisia konserninlaajuisia säästöjä, johon Tavares uskoo yhtiön yltävän ilman irtisanomisia tai tehtaiden sulkemisia.

Uutta täyssähköistä Fiat 500 -mallia valmistavalla Mirafiorin-tehtaalla Torinossa ei kuitenkaan olla tyytyväisiä konsernin säästötoimenpiteisiin. Ammattiliitto FIMiä edustava David Provenzano kertoo uutistoimisto Reutersille, että kulukuuri on vaikuttanut työntekijöiden käytössä olevien vessojen määrään sekä siivoukseen.

Lue myös: Jeep ei suostu kutsumaan uutta Jeepiään Jeepiksi, vaikka uutuus on täyttä Jeepiä puskurista puskuriin

– Tämä kaikki tapahtuu pandemian aikana, jolloin WC-tilojen määrää pitäisi lisätä ja siivousta tehostaa ennemmin kuin leikata, Provenzano totesi.

Ammattiliitto FIOMin Edi Lazzi puolestaan sanoi uskovansa, että vessojen lukumäärään ja siivoukseen liittyvät leikkaukset ovat paikallisten johtajien omaa aikaansaannosta, eikä Stellantis-konsernin sanelema päätös.

– Toimenpiteiden vaikutukset ovat vain pisara meressä.

UILM-liittoa edustava Nicola Manzi totesi konsernin leikanneen siivouspalveluja 35 prosentilla Keski-Italiassa sijaitsevalla Atessan-tehtaalla, joka tunnetaan myös Euroopan suurimpana pakettiautotehtaana. Nämä leikkaukset eivät kuitenkaan ole koskeneet koronaviruksen vuoksi tehostettua desinfiointia. Atessassa ei ole myöskään vähennetty WC-tilojen määrää.

Stellantis ei kommentoinut asiaa Reutersille.

Lue myös: Vaihtuuko ikonisen automallin nimi? Alkuperäiskansan edustaja: ”Nimemme lätkäiseminen auton kylkeen ei ole kunnioittavaa”

Lähde: Automotive News Europe

Tuoreimmat aiheesta

Autot