Syksyllä otettaan käyttöön uudet päästömittausmenetelmät, jotka antavat entistä todenmukaisemman kuvan autojen päästöistä.
Tällä hetkellä lakisääteisesti pakolliseen NEDC-mittaussykliin (New European Driving Cycle) tulee muutoksia syyskuussa 2017. Silloin todenmukaisempi ja normaalia ajokäyttäytymistä paremmin mittaava kansainvälinen yhtenäistetty kevyiden hyötyajoneuvojen testimenettely eli WLTP-ajosykli (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) tulee virallisesti voimaan EU-maissa.
Tekniikan maailma kertoo, että vuosien saatossa autovalmistajat ovat oppineet manipuloimaan vanhentuneen NEDC-mittauksen tuloksia suotuisammiksi muun muassa mittauslämpötilojen, rengaspaineiden, moottoriöljyjen ja uusien teknologioiden avulla.
Arvoidaan, että uusi WLTC-ajosykli nostaa polttoaineenkulutusta 20–30 prosenttia vanhaan mittaustapaan verrattuna. Tämä tuleekin huomioida tulevien vuosien päästöseurannassa. Koska hiilidioksiidipäästöt epäilemättä nousevat, vaikuttaa testimuutos myös autojen verotukseen Suomessa.
CO2-arvojen lisäksi päästöjä mitataan Real Driving Emissions -kokeella, joka antaa luvut laboratorio-olosuhteista poiketen todellisesta ajotilanteesta.
***
Sanomattakin selvää, että videolla esiintyvän kuljettajan ajotaidot aiheuttavat turhia päästöjä, kun parkkeeraamisesta ei vain tahdo tulla mitään.
3:28