Syksyllä astuu voimaan uusi kulutusmittausnormi, joka nostaa uusien autojen virallisia kulutuslukemia. Uusi testi ottaa paremmin huomioon tosielämän olosuhteet ja tekee valmistajien vilunkipelistä aiempaa vaikeampaa.
Kulutusta ryhdytään syksyllä mittaamaan uudella menetelmällä. WLTP-mittaustapa (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedures) otetaan uusissa autoissa käyttöön 1. syyskuuta ja se tulee merkitsemään autojen virallisten kulutuslukemien reipasta kasvua.
Nykyiseen, vuodesta 1992 käytössä olleeseen NEDC-mittaustapaan (New European Driving Cycle) verrattuna WLTP nostaa kulutuslukemia kymmenillä prosenteilla. Ilta-Sanomien mukaan esimerkiksi Opelin sähköauto Ampera-e:n toimintamatka kutistuu 520 kilometristä 380 kilometriin. Paperilla 5,0 litraa sadalla kilometrillä kilometrillä kuluttava polttomoottoriauto kuluttaisikin syyskuusta lähtien 6,6 litraa satasella.
WLTP-ajosyklissä saadut päästö- ja kulutusluvut ovat todenmukaisempia, sillä testissä on huomioitu paremmin esimerkiksi ilmastoinnin ja viihdejärjestelmien käyttö sekä kuorma. Testattavalla autolla myös tehdään rajumpia kiihdytyksiä ja jarrutuksia kuin NEDC-testissä.
WLTP:llä saadut arvot ovat maailmanlaajuisesti vertailukelpoisia, kun taas NEDC-arvot ovat käyttökelpoisia vain Euroopassa. Myös päästö- ja kulutuslukemien manipulointi vaikeutuu uuden testin myötä.
Vaikka WLTP astuukin voimaan syyskuun alussa, saavat sitä ennen markkinoilla olleet autot käyttää NEDC-lukemia vielä 1–2 vuoden siirtymäajan verran.
***
0:54