Simulaattoriopetus opettaa ennakoimaan vaaratilanteet tehokkaasti. Se mahdollistaa myös ajokortin kokonaiskustannusten alentamisen.
CAP-Autokoulun simulaattoriopetus laajenee nyt ajokorttiopetuksen syventävään vaiheeseen. Syventävä vaihe 2.0:ksi nimetyn opetuksen käytännön harjoitteet on mahdollista suorittaa kokonaan simulaattorilla – vain ajon arviointi toteutetaan autolla.
Käytännössä tämä tarkoittaa CAPin mukaan sitä, että syventävän vaiheen hinta halpenee reippaasti, koska muun muassa ratamaksu poistuu. Syventävä vaihe on henkilöautokurssin perusvaiheen jälkeen suoritettava jatkovaihe eli entinen kakkosvaihe. Se pitää suorittaa 3–24 kuukauden kuluessa kuljettajantutkinnon suorittamisesta.
CAP-Groupin toimitusjohtaja Pekka Kari kertoo yhtiön tiedotteessa, että luonnossa oleva ajoharjoittelurata on jo itsessään simulaatio.
– Nyt ei tarvitse käyttää koko päivää siirtymisiin ja ajamiseen harjoitteluradalla, vaan sama asia hoituu tehokkaammin, nopeammin ja monipuolisemmin simulaattorissa, joita meillä neljäkymmentä eri puolilla Suomea, sanoo CAP-Groupin toimitusjohtaja Pekka Kari.
Karin mukaan simulaattorin syventävän vaiheen ohjelma sopii erinomaisesti kokeneellekin kuljettajalle.
– Syventävän vaiheen simulaattoriopetus on osa ennakkoivan ajon koulutusta. Siinä havainnollistetaan vaaratilanteita, joita ei oikeassa elämässä voida harjoitella.
Perusvaiheen simulaattoriopetuksen vertailevasta seurantatutkimuksesta on juuri valmistunut väliraportti. Seurantatutkimuksessa arvioidaan simulaattoriopetusta saaneiden onnistumista suhteessa perinteistä opetusta saaneisiin.
Riippumattoman tutkimusyrityksen tekemän väliraportin arviot ovat simulaattoriopetuksen kannalta myönteisiä. Enemmistö liikenneopettajista totesi simulaattorin täyttäneen siihen kohdistuneet odotukset ja oppilaiden saavuttaneen simulaattoriharjoituksille asetetut oppimistavoitteet.
Oppilaiden arvioissa simulaattori voitti auton, ja ero oli tilastollisesti merkitsevä ajon valvonnan, palautteiden ja oppimisen tunteen osalta.
Aiempien ulkomaisten tutkimusten mukaan simulaattorissa hiottu ajotapa muun muassa vähentää polttoainekuluja tieajossa kymmenisen prosenttia ja vahinkomenoja jopa kolmanneksen. Koulutuskustannukset ja -aika vähenevät parhaimmillaan puoleen.
Seurantatutkimus valmistuu kokonaisuudessaan keväällä, ja se raportoidaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille sekä liikenne- ja viestintäministeriöön.
Lähde: CAP-Autokoulu
***
3:22