Ajokortin voi tulevaisuudessa saada nykyistä vähemmällä opiskelumäärällä, jos Autokoululiiton digitaalinen kokeilu osoittautuu menestykselliseksi.
– Taannoin tekemämme tutkimuksen mukaan autokouluopetuksen perusvaiheen keskihinta oli noin 1 480 euroa ja kaikkien vaiheiden keskihinta 2 100 euroa. Paikkakunnasta ja kilpailutilanteesta riippuen hintahaitari oli tuosta hinnasta muutamia satoja euroja ylös- tai alaspäin, sanoo Suomen Autokoululiiton toimitusjohtaja Ari Heinilä.
Kokeilumalli on ristitty kymppimalliksi. Oppilas suorittaa kymmenen ajo- ja kymmenen teoriatuntia, minkä jälkeen on lupa mennä kuljettajatutkintoon eli tutummin inssiajoon. Nykyisin lain vaatima opetusmäärä on liki puolet enemmän eli 19 teoria- ja 18 ajotuntia.
Uudistus tuntuu kiinnostavan autokouluja, sillä mukaan on ilmoittautunut toistasataa autokoulua.
Digitaalista autoilua
Kokeilussa hyödynnetään digitaalisuutta. Teoriaa opiskellaan osin digitaalisessa eAutokoulussa, ja itse ajamisessa hyödynnetään digitaalista ajotavanseurantajärjestelmä EDlooperia. Älypuhelinsovellus antaa kuskille tarkkaa tietoa siitä, tuliko kärryä kiihdyteltyä liikaa tai oliko ajaminen polttoainetta säästävää ja ennakoivaa.
– Kokeilussa harjoitteluvaihe tehdään kokonaan seurantajärjestelmän avulla. Harjoitteluvaihehan sisältää nykyisin yhteensä kolme tuntia opetusta ja yhdeksän tuntia itseopiskelua, Heinilä sanoo.
Kokeilussa keskiössä on Heinilän mukaan yksilöllisyys. Autokouluun tulijoiden ajokokemuksen määrä vaihtelee suuresti. Kun takana on jo pari vuotta mopoautolla pöristelyä, on tuntuma luonnollisesti täysin toinen kuin jos ainut tuttu asia autoilussa on taustapeilissä killuva Wunderbaum-hajukuusi.
– Ensimmäisiä arvioita kokeilusta on luvassa maaliskuun loppuun mennessä, mutta lopulliset tulokset selviävät lokakuun loppuun mennessä. Erityisesti meitä kiinnostaa, vaikuttavatko digitaaliset sovellukset jollain tavalla ajotutkinnon läpäisyyn, Heinilä kertoo.
Riittävätkö tunnit?
Liikenneopettaja Hanne Huhtala vuosaarelaisesta Autokoulu Huhtalasta pitää uutta kokeilua periaatteessa hyvänä mutta epäilee, etteivät sen tunnit kovin monelle riitä.
– Auton käsittelyn ja hallinnan voi ehkä oppiakin kymmenessä tunnissa, mutta pääkaupunkiseudulla liikennetilanteet tuovat oman haasteensa. Auton käsittelytaidon ja liikennesääntöjen oppiminen eivät pelkästään riitä. Myös oikeiden asenteiden oppiminen on tärkeää. Oppiminen on kuitenkin aina matka, joka vie aikaa, hän sanoo.
Autokoulun halventumiseen Huhtala suhtautuu epäillen.
– En usko, että hintoja on varaa pudottaa. Ajo-opetus on aina yksilöopetusta. Valitettavasti liikenneturvallisuus ei ole kovin mediaseksikästä.
Lähiviikkoina kuljettajatutkintoon menevä Devran Inan, 19, on viihtynyt autokoulussa.
– Alku oli vaikeaa, mutta nyt on kyllä jo sellainen olo, että pärjään liikenteessä. Simulaattoriopetus tuntui enemmän tietokonepelin pelaamiselta kuin ajamiselta, mutta muuten on ollut mukavaa ja Hanne on tosi hyvä opettaja.
***
1:03