Autoliike: Moni hybridin omistaja tekee virheen, joka voi käydä kalliiksi myöhemmin

2:09img
Sähköautoilun perusteet haltuun vaihtoautoketju Kamuxin vinkeillä.
Julkaistu 04.09.2020 05:53

Ville Järveläinen

Hybridiautojen suosio on kovassa kasvussa, mutta omistajien käytännön virheet niiden takuu- ja huoltoasioissa ovat yleistyneet.

Käytettyjen hybridiautojen myynti J. Rinta-Joupin liikkeissä on tänä vuonna kasvanut merkittävästi.

Esimerkiksi kesä-elokuussa käytettyjä hybridejä meni ketjun liikkeissä kaupaksi peräti 138 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Tammi-elokuussa kasvua oli 54 prosenttia.

Traficomin mukaan Suomessa oli viime vuoden lopulla reilut 24 000 ladattavaa hybridiä. Tämän vuoden kesäkuun loppuun mennessä niitä oli jo 33 883.

Lue myös: Viiden suositun töpselihybridin todellinen kulutus testattiin – valmistajien lukemat eivät kerro koko totuutta

Yleinen virhe voi rokottaa jälleenmyyntiarvoa

J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni kertoo yhtiön tiedotteessa, että moni suomalainen hybridiautoilija tekee  kuitenkin valitettavan virheen, joka voi käydä kalliiksi autoa myydessä. Nimittäin huollattaa sen muualla kuin merkkihuollossa.

Jotkut autovalmistajat tarjoavat jopa kahdeksan vuoden akkutakuuta joihinkin hybridimalleihinsa, mutta näiden lisätakuiden säilyttämiseksi on käytettävä merkkihuollon palveluita.

– Ihminen saattaa olla onnellinen säästäessään huoltokuluissa pieniä summia, mutta uuden auton takuun kannalta tilanne ei ole optimaalinen, mikäli hybridiauton huolto on suoritettu muualla kuin valtuutetussa merkkihuollossa, Ala-Hakuni toteaa tiedotteessa.

– Hyvin usein törmätään tilanteisiin, joissa pitkät takuut ovatkin keskeytyneet ennen aikojaan juuri edellä mainituista syistä, Ala-Hakuni sanoo ja toteaa, että takuun menetys voi tarkoittaa jälleenmyyntiarvon putoamista tuhansilla euroilla.

Kuluttajan arvioitavaksi jää kuitenkin se, onko mahdollinen jälleenmyyntiarvon putoaminen oman auton kohdalla suurempi kuin pienempien huoltokulujen tuoma säästö.

Lähteet: J. Rinta-Jouppi, Traficom

Lue myös: Saksan ympäristöministeri poseeraa sähköautojen vierellä, mutta ajaa itse melkoisella päästöhirviöllä – 237 ministeriautosta vain kolme käy sähköllä

Tuoreimmat aiheesta

Autot