Vihreät arvot eivät näy saksalaispoliitikkojen autovalinnoissa.
Saksalainen sanomalehti Spiegel uutisoi liittovaltion ministereiden virka-autojen päästöihin liittyvästä tutkimuksesta. Deutsche Umwelthilfen tekemässä selvityksessä oli mukana 237 poliittista johtajaa.
Kävi ilmi, ettei yhdenkään polttomoottorikäyttöisen virka-auton päästöt mahtuneet suositusrajoihin. Keskimäärin hiilidioksidipäästöt olivat 225 grammaa kilometrillä. Deutsche Umwelthilfen mukaan tämä ylittää suositusrajat noin 70 prosentilla.
Hiilidioksidipäästöt eivät ole valmistajien ilmoittamia arvoja, vaan perustuvat riippumattoman ympäristöinstituutin ICCT:n mittauksiin.
Vain kolme sähköautoa
Virka-autona on kaikkein useimmin dieselkäyttöinen ajoneuvo, jollainen löytyy 143 poliitikolta. Ladattavien hybridien määrä on noussut viime vuodesta seitsemällä 74:ään. Bensiiniautoilla ajavia ministereitä on vain 17.
Liittovaltion poliitikoista kolme ajaa täyssähköautolla, mikä on enemmän kuin kertaakaan aiemmin. Sähköön luottavat Baijerin ympäristöministeri Thorsten Glauber, Baden-Württembergin liikenneministeri Franz Untersteller sekä samaisen osavaltion ympäristöministeri Winfried Hermann.
4:33
Toiseksi suuripäästöisin auto löytyy ympäristöministeriltä
Kaikkein suuripäästöisin työsuhdeauto on Andreas Scheuerilla, joka toimii liittovaltion liikenneministerinä. Hänen 7-sarjan BMW:nsä CO2-päästöt ovat 258 grammaa kilometrillä.
Toiselle sijalle ylsi liittovaltion ympäristö-, luonnonsuojelu- ja ydinturvallisuusministeri Svenja Schulze, joka ajaa 242 grammaa hiilidioksidia kilometrillä päästävällä seiskasarjalaisella.
Liittovaltion ministereistä pienipäästöisimmillä virka-autoilla ajavat maatalousministeri Julia Klöckner, jonka dieselkäyttöinen Audi A8 L päästelee 216 grammaa tuhannella metrillä. Samoihin lukemiin pääsee kehitysyhteistyöministeri Gerd Müller BMW:n 7-sarjan ladattavalla hybridillään.
Aiheesta uutisoi Suomessa ensimmäisenä Tekniikka & Talous.
Lähde: Spiegel, Deutsche Umwelthilfe
Lue myös: Toyota iski töpselin suosikkimalliinsa – sähkö vie pidemmälle kuin mitä eurooppalainen ajaa päivässä