Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Pääkuvan videoMillainen auto sopii ikäihmiselle? |
Kysymys: Miten saan ehkäistyä huurteen muodostumista auton laseille ja peileille?
Vastaus: Ilmassa on syksyn tuntua. Tämä tosiasia ei jää autoilijalta huomaamatta – ainakaan, jos auto seisoo yöt ulkona: lasit ja peilit ovat olleet jo useampana aamuna harmillisesti huurussa. Toimimalla oikein huurtumista on mahdollista ehkäistä. Myös huurteen poistumista voi nopeuttaa.
Auton säilytyspaikalla on olennainen vaikutus sen ikkunoiden huurtumiseen: talli, halli tai katos helpottavat aamuisia liikkeellelähtöjä. Jos autoa on pakko säilyttää ulkona, on auton sisätilojen esilämmitys tehokas keino huurtumisen ehkäisemiseksi. Sisätilanlämmitin sekä polttoainetoiminen lisälämmitin lämmittävät ja kuivaavat auton sisäilmaa. Kun kuljettaja ja matkustajat tulevat valmiiksi lämpimään autoon, ei huurtumista tapahdu yhtä rajusti kuin kylmään autoon tultaessa.
Ikkunoiden sisäpinnan puhtaus
Myös ikkunoiden sisäpinnan säännöllinen puhdistus on tärkeää. Kosteus tarttuu lasiin sitä herkemmin, mitä likaisempi se on. Lisäksi lasipinnalla oleva huurre korostaa likaa ja huurre myös poistuu hitaammin likaisesta lasista.
Ikkunoiden sisäpintojen likaantumisnopeuteen voi vaikuttaa: Tupakointi autossa aiheuttaa rasvaisen kalvon muodostumisen lasin sisäpintaan. Kalvo taas tarjoaa otollisen kiinnittymisalustan muille epäpuhtauksille.
Raitisilmansuodattimen vaihto
Raitisilmansuodatin tulisi vaihtaa säännöllisesti – mielellään jokaisen huollon yhteydessä. Liian vanha suodatin vettyy ja tukkeutuu, jolloin kosteaa ilmaa kaikkine epäpuhtauksineen suorastaan puhalletaan autoon sisälle.
Myös ilmanottoaukkojen päällä olevat kosteat lehdet, lumi tai jää ovat omiaan lisäämään auton sisätilojen kosteutta. Ne tulisikin aina puhdistaa pois auton päältä huolellisesti. Aika-ajoin talvikaudella saattaa olla tarpeellista myös sulatella autoa lämpimässä pysäköintihallissa.
Miten huurteen saa poistettua mahdollisimman tehokkaasti?
Takavuosina oli päivän selvää, että auton ikkunoiden huurtuessa lämmityslaitteen puhaltimen nopeutta nostettiin, ilmanvirtaus suunnattiin laseille ja lämmönsäätö käännettiin punaiselle. Näin automaatti-ilmastointien yleistyttyä nämä vanhat huurteenpoiston perusteet ovat monelta unohtuneet. On totuttu siihen, että järjestelmä hoitaa kaiken kuljettajan puolesta – automaattisesti.
Ratkaisut löytyvät käyttöohjekirjasta
Suosittelen kuitenkin tutustumaan auton käyttöohjekirjaan. Tiedän, se on paksu kuin Sinuhe egyptiläinen. Siellä on kuitenkin ohjeistettu, miten juuri sinun autosi automaatti-ilmastointi saadaan kytkettyä tehokkaimpaan mahdolliseen huurteenpoistomoodiin. Yleensä tämä onnistuu yhdellä napin painalluksella.
Automaatti-ilmastointi kytkee huurteenpoistoasennossa myös ilmastointilaitteen päälle. Tämä nopeuttaa huurteen poistumista. Joissakin autoissa olevat tuulilasin lämmitysvastukset myös ehkäisevät ongelmaa.
Vastaavasti takalasinlämmitin on tehokas tapa poistaa huurre takalasista yhdellä napinpainalluksella – mahdolliset peilienlämmittimet hoitavat saman sivupeilien osalta.
Mikäli tuntuu, että auton ikkunat ovat koko ajan huurussa eikä helpotusta meinaa löytyä, tulee varmistaa, ettei sisäilmankierto ole vahingossa jäänyt päälle. Sen tarkoitus on estää huomattavasti saastuneen ulkoilman pääsy auton matkustamoon, kun ajetaan tunnelissa tai suurkaupungin ruuhkassa. Jos sisäilman kierto jätetään päälle pidemmäksi aikaa, “käytetty” ilma paitsi edesauttaa huurtumista, myös väsyttää ja heikentää kuljettajan tarkkaavaisuutta.