Auton lasit ja peilit aina huurussa? Näillä vinkeillä eroon ikävästä ongelmasta

kysy liikenneturvallisuudesta teppo
Julkaistu 10.02.2017 17:55

MTV LIFESTYLE

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Miten saan ehkäistyä lasien ja peilien huurtumista?

Vastaus: Lasien huurtuminen on jokaiselle autoilijalle tuttu ongelma. Kuljettaja voi yksinkertaisin keinoin vaikuttaa muodostuvan huurteen määrään ja sen poistumisaikaan.

Esilämmitys

Auton sisätilojen esilämmitys on tehokas keino huurtumisen ehkäisemiseksi. Sisätilanlämmitin sekä polttoainetoiminen lisälämmitin lämmittävät ja kuivaavat auton sisäilmaa. Kun kuljettaja ja matkustajat tulevat valmiiksi lämpimään autoon, ei huurtumista tapahdu yhtä rajusti kuin kylmään autoon tultaessa.

Ikkunoiden sisäpinnan puhtaus

Myös ikkunoiden sisäpinnan säännöllinen puhdistus on tärkeä toimenpide huurtumisen ehkäisemiseksi. Kosteus tarttuu lasiin sitä herkemmin, mitä likaisempi se on. Lisäksi lasipinnalla oleva huurre korostaa likaa ja huurre myös poistuu hitaammin likaisesta lasista.

Ikkunoiden sisäpintojen likaantumisnopeuteen voi vaikuttaa. Tupakointi autossa aiheuttaa rasvaisen kalvon muodostumisen lasin sisäpintaan. Kalvo taas tarjoaa otollisen kiinnittymisalustan muille epäpuhtauksille.

Autoon meno

Lasien sisäpintojen huurtuminen johtuu usein siitä, että auton sisällä on ylimääräistä kosteutta. Tämä voi vanhemmissa autoissa johtua kumitiivisteiden hapertumisesta, mutta uudemmissa autoissa kosteus kulkeutuu autoon sisälle varsin usein kuljettajan ja matkustajien mukana.

Talvella on tärkeää, että huomaa pyyhkäistä lumet pois auton katolta, oven kohdalta, ennen oven avaamista. Mikäli näin ei toimi, putoaa oven päällä olevat lumet autoon sisälle – yleensä kuljettajan tai matkustajien penkille. Olisikin hyvä, että ensin pyykäistään lumet yhden oven päältä, jonka takaa löydetään lumiharja. Sen jälkeen harjataan auto kokonaan lumesta ennen kuin muita ovia avataan.

Lunta kulkeutuu autoon myös vaatteissa ja kengissä. Vaatteista tulisikin puhdistaa lumet pois aina ennen autoon menoa. Lisäksi on syytä pitää mielessä, että autoon kuuluu istua – ei astua. Jos autoon mennään jalat edellä (astumalla), kulkeutuu kenkien mukana paljon lunta jalkatilaan. Osa ihmisistä tosin potkii lumet pois kengistä auton kynnyskoteloon, naarmuttaen samalla maalipintaa. Tällainen toiminta saa kaltaiseni ”autonatsin” näkemään punaista.

Kun taas persusta painetaan ensin penkkiin (istutaan), voidaan jalkoja koputella toisiaan vasten. Näin lumet saadaan putoamaan maahan, auton ulkopuolelle, ja helmakotelotkin säilyttävät maalinsa ja muotonsa.

Autoon sisälle päässyt lumi sulaa jalkatiloihin. Jalkatiloissa lilluva sulamisvesi paitsi lisää huurtumista, myös jäätyy auton taas jäähtyessä. Kun kuljettaja sitten lähtee liikkeelle kylmällä autolla, saattaa jalka luiskahtaa polkimelta kriittisessä tilanteessa, kun kantapäiden alla oleva matto onkin jäässä.

Raitisilmansuodattimen vaihto

Raitisilmansuodatin tulisi vaihtaa säännöllisesti – mielellään jokaisen huollon yhteydessä. Liian vanha suodatin vettyy ja tukkeutuu, jolloin kosteaa ilmaa kaikkine epäpuhtauksineen suorastaan puhalletaan autoon sisälle.

Myös ilmanottoaukkojen päällä olevat kosteat lehdet, lumi tai jää on omiaan lisäämään auton sisätilojen kosteutta. Siksi onkin tärkeää, että auton päältä pyritään aina puhdistamaan kaikki lumet ja jäät. Aika-ajoin saattaa olla tarpeellista myös sulatella autoa lämpimässä pysäköintihallissa.

Tehokas huurteenpoisto

Takavuosina oli päivän selvää, että auton ikkunoiden huurtuessa lämmityslaitteen puhaltimen nopeutta nostettiin, ilmanvirtaus suunnattiin laseille ja lämmönsäätö käännettiin punaiselle. Näin automaatti-ilmastointien yleistyttyä nämä  vanhat huurteenpoiston perusteet ovat monelta unohtuneet. On totuttu siihen, että järjestelmä hoitaa kaiken kuljettajan puolesta – automaattisesti.

Suosittelen kuitenkin tutustumaan auton käyttöohjekirjaan. Tiedän, se on paksu kuin Sinuhe Egyptiläinen. Siellä on kuitenkin ohjeistettu, miten juuri sinun autosi automaatti-ilmastointi saadaan kytkettyä tehokkaimpaan mahdolliseen huurteenpoistomoodiin. Yleensä tämä onnistuu yhdellä napin painalluksella.

Automaatti-ilmastointi kytkee huurteenpoistoasennossa myös ilmastointilaitteen päälle. Tämä nopeuttaa huurteen poistumista. Joissakin autoissa ovat myös lämmitysvastukset tuulilasissa ehkäisemässä ongelmaa. Vastaavasti takalasinlämmitin on tehokas tapa poistaa huurre takalasista yhdellä napinpainalluksella.

Mikäli tuntuu, että auton ikkunat ovat koko ajan huurussa eikä helpotusta meinaa löytyä, tulee varmistaa, ettei sisäilmankierto ole vahingossa jäänyt päälle. Sen tarkoitus on estää huomattavasti saastuneen ulkoilman pääsy auton matkustamoon, kun ajetaan tunnelissa tai suurkaupungin ruuhkassa. Jos sisäilman kierto jätetään päälle pidemmäksi aikaa, “käytetty” ilma paitsi edesauttaa huurtumista, myös väsyttää ja heikentää kuljettajan tarkkaavaisuutta.

Huurtumistakin voi ennakoida

Yksi tyypillinen paikka, missä erityisesti näin talvisaikaan huurtuminen helposti yllättää kuljettajan, on lämmin pysäköintihalli. Kun pakkasesta ajetaan lämpimään halliin, auton sivupeilit huurtuvat todella nopeasti. Viisas kuljettaja tiedostaa ongelman ja kytkee peilien lämmityksen päälle jo jonkin verran ennen pysäköintihallin ajoa. Näin huurtuminen pystytään ehkäisemään ja havainnointikyky myös hallissa sisällä säilytetään.

teppoboxi

***

4:57img

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus