Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Miksi auton ikkunat ovat taas koko ajan huurussa ja mitä asialle voi tehdä?
Vastaus: Ylimääräistä kosteutta autoon tulee hengitysilman mukana sekä kuljettajan ja matkustajien kengissä ja vaatteissa, muun muassa lumena. Vanhemmissa autoissa kosteutta saattaa päästä sisälle hapertuneiden tiivisteiden vuoksi. Myös kostunut raitisilmasuodatin tai ilmanottoaukkoihin kertynyt lumi ja jää tuovat kosteutta sisään.
Auton säilytyspaikalla on olennainen vaikutus sen ikkunoiden huurtumiseen: lämmin ja hyvällä ilmanvaihdolla varustettu talli tai halli helpottaa aamuisia liikkeellelähtöjä.
Lue myös: Jättilista: Nämä toimenpiteet ja tarkistukset autolle tulisi tehdä ennen talvea
Jos taas autoa säilyttää ulkona, on auton sisätilojen esilämmitys tehokas keino huurtumisen ehkäisemiseksi. Kun kuljettaja ja matkustajat tulevat valmiiksi lämpimään autoon, ei huurtumista tapahdu yhtä rajusti kuin kylmään autoon tultaessa.
Milloin olet viimeksi puhdistanut tuulilasin sisäpinnan?
Rasvainen kalvo tai rasvaiset kädenjäljet tuulilasin sisäpinnalla tarjoavat otollisen kiinnittymisalustan muille epäpuhtauksille. Tyypillisesti tupakointi autossa aiheuttaa varsin lyhyessä ajassa rasvaisen kalvon lasin sisäpintaan. Vastaavasti, jos huurretta yrittää pyyhkiä lasin pinnalta käsin, jää lasiin käsistä rasvaisia jälkiä.
Kosteus tarttuu lasiin sitä herkemmin, mitä likaisempi se on. Tuulilasin sisäpinnan säännöllinen puhdistaminen onkin tärkeä toimenpide huurtumisen ehkäisemiseksi.
Henkilöautoon istutaan – ei astuta
Talvella on tärkeää, että huomaa pyyhkäistä lumet pois auton katolta, oven kohdalta, ennen oven avaamista. Mikäli näin ei toimi, putoaa oven päällä oleva lumi autoon sisälle. Olisikin hyvä, että ennen oven avaamista pyyhkäistäisiin lumet pois sen päältä. Tätä varten itselläni roikkuu lumiharja roskakatoksen seinässä. Mikäli ainoa saatavilla oleva lumiharja on autossa sisällä, voi oven päältä pyyhkäistä lumet varovasti kädellä ennen oven avaamista. Kun lumiharja sitten on saatu käteen, harjataan auto kokonaan lumesta ennen kuin muita ovia avataan.
Vaatteista pitää puristella lumet pois aina ennen autoon menoa. Lisäksi on syytä pitää mielessä, että autoon kuuluu istua – ei astua. Kun penkille on istahdettu sivuttain, jalat vielä auton ulkopuolella, voi kenkiä hakata toisiaan vasten, jotta ylimääräiset lumet putoavat auton ulkopuolelle. Jos autoon mennään astumalla, kulkeutuu kenkien mukana paljon lunta jalkatilaan. Osa ihmisistä tosin on omaksunut erikoisen tavan potkia lumet pois kengistä auton kynnyskoteloon. Tämä ei kuitenkaan ole hyväksi auton maalipinnalle.
Autoon sisälle päässyt lumi sulaa jalkatiloihin. Jalkatiloissa lilluva sulamisvesi paitsi lisää huurtumista, myös jäätyy auton taas jäähtyessä. Kun kuljettaja sitten lähtee liikkeelle kylmällä autolla, saattaa jalka luiskahtaa polkimelta kriittisessä tilanteessa, kun kantapäiden alla oleva matto onkin jäässä.
Milloin autosi raitisilmansuodatin on viimeksi vaihdettu?
Raitisilmansuodatin tulisi vaihtaa säännöllisesti – mielellään jokaisen huollon yhteydessä. Liian vanha suodatin tukkeutuu ja vettyy, jolloin se heikentää ilman virtausta, lisää kosteutta ja aiheuttaa pahaa hajua autoon sisälle.
Myös ilmanottoaukkojen päällä olevat kosteat lehdet, lumi tai jää on omiaan lisäämään auton sisätilojen kosteutta. Lehdet tulisikin säännöllisesti puhdistaa pois ilmanottoaukkojen päältä. Usein niitä kerääntyy konepellin ja tuulilasin välissä olevaan rakoseen sekä osittain myös konepellin alle. Talvikaudella on tärkeää, että auton päältä pyritään aina puhdistamaan kaikki lumet ja jäät huolellisesti. Aika-ajoin saattaa olla tarpeellista myös sulatella autoa lämpimässä pysäköintihallissa.
Huurteenpoiston perusteet
Takavuosina oli päivän selvää, että auton ikkunoiden huurtuessa lämmityslaitteen puhaltimen nopeutta nostettiin, ilmanvirtaus suunnattiin laseille ja lämmönsäätö käännettiin punaiselle. Näin automaatti-ilmastointien yleistyttyä nämä vanhat huurteenpoiston perusteet ovat monelta unohtuneet. On totuttu siihen, että järjestelmä hoitaa kaiken kuljettajan puolesta – automaattisesti.
Suosittelen kuitenkin tutustumaan auton käyttöohjekirjaan. Siellä on ohjeistettu, miten juuri sinun autosi automaatti-ilmastointi saadaan kytkettyä tehokkaimpaan mahdolliseen huurteenpoistomoodiin. Yleensä tämä onnistuu yhdellä napin painalluksella.
Automaatti-ilmastointi kytkee huurteenpoistoasennossa myös ilmastointilaitteen päälle. Tämä nopeuttaa huurteen poistumista. Joissakin autoissa ovat myös lämmitysvastukset tuulilasissa ehkäisemässä ongelmaa. Vastaavasti takalasinlämmitin on tehokas tapa poistaa huurre takalasista, yhdellä napinpainalluksella. Sivupeileistä huurteen poistavat peilinlämmittimet. Osassa autoja peilinlämmittimille on oma katkaisijansa – osassa ne taas toimivat takalasinlämmittimen päällä ollessa. Tyypillisesti peilit huurtuvat nopeasti, kun autolla ajetaan ulkoa sisälle, esimerkiksi kauppakeskuksen pysäköintihalliin. Tätä nopeaa huurtumista voi pyrkiä ehkäisemään kytkemällä peilinlämmittimet päälle jo hyvissä ajoin ennen halliin ajoa.
Eihän sisäilmankierto ole unohtunut päälle?
Mikäli tuntuu, että auton ikkunat ovat koko ajan huurussa eikä helpotusta meinaa löytyä, tulee varmistaa, ettei sisäilmankierto ole vahingossa jäänyt päälle. Sen tarkoitus on estää huomattavasti saastuneen ulkoilman pääsy auton matkustamoon, kun ajetaan tunnelissa tai suurkaupungin ruuhkassa.
Jos sisäilman kierto jätetään päälle pidemmäksi aikaa, “käytetty” ilma paitsi edesauttaa huurtumista, myös väsyttää kuljettajaa ja heikentää näin tarkkaavaisuutta.
Säännöllinen kuivatus ja tuuletus
Autoa kannattaisi aika-ajoin kuivatella lämpimässä tallissa, kaikki ovet auki, vaikka viikonlopun yli, jos tähän vain on mahdollisuus.
Mikäli lämmintä ja kuivaa tallia ei ole, auttaa pakkaskelillä myös se, että ajon päätyttyä pitää hetken aikaa kaikkia auton ovia auki. Tällöin lämmin ilma auton sisällä korvautuu kylmällä ja kuivalla pakkasilmalla. Tämä luonnollisesti edellyttää, että auto on koko ajan valvovan silmän alla.