Auton kääntymisavustin voi pelastaa kolarilta, jos kuski mokaa – näin se toimii

0:40img
Autoliitto opastaa videollaan, miten auton kääntymisavustin toimii ja kertoo, mitä sen käyttämisestä pitää tietää.
Julkaistu 23.04.2022 10:56
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mikä on auton kääntymisavustin ja mitä kuljettajan pitää tietää sen toiminnasta?

Vastaus: Kääntymisavustin saattaa pelastaa risteysonnettomuudelta kuljettajan tehdessä havainto- tai arviointivirheen.

Vasemmalle kääntyminen liikenteessä on erittäin haasteellinen tilanne - varsinkin, jos risteykseen saavutaan väistämismerkin takaa. Kuljettajan on tällöin havainnoitava mahdollisen kevyen liikenteen lisäksi usein jopa kolmesta suunnasta lähestyviä ajoneuvoja.

Lue myös: Jos kuulet yllättävän piippauksen avatessasi auton ovea, keskeytä toimintasi heti

Varoitus ja automaattijarrutus

Kääntymisavustin tarkkailee vastaantulevaa liikennettä. Mikäli kuljettaja tekee havainto- tai arviointivirheen ja aikoo kääntyä vastaantulevan ajoneuvon eteen, pyrkii avustin ensin varoittamaan kuljettajaa. Jos kuljettaja ei reagoi varoitukseen, tekee avustin automaattijarrutuksen estääkseen onnettomuuden. 

Järjestelmään ei pidä luottaa eli sen olemassaolo ei saa vaikuttaa siihen, kuinka huolellisesti kuljettaja tekee havaintoja tai arvioita. Aina, jos järjestelmä varoittaa tai puuttuu auton hallintaan, on kuljettaja jo tehnyt pahan virheen.

Toimintatavoissa autokohtaisia eroja

Järjestelmien toteutus- ja toimintatavoissa on autokohtaisia eroja: kääntymisavustimen toiminnalle on saatettu asettaa reunaehtoja, kuten riittävän alhainen ajonopeus. Olennaista onkin tutustua juuri itsellä käytössä olevan auton järjestelmien toimintatapaan ja -edellytyksiin käyttöohjekirjan avulla. 

Kuten muutkin nykyaikaset turvalaitteet, myös kääntymisavustin, kykenee auttamaan vain päälle kytkettynä. Haasteelliset sää- ja keliolosuhteet saattavat kuitenkin vaikuttaa sen toimintamahdollisuuksiin.

Lue myös: Mitä autoilijan pitää tietää ruuhka-avustimesta? – "Syytä tiedostaa riski"

teppoboksi teppo vesalainen

Tuoreimmat aiheesta

Autot