Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Miten ja missä tilanteissa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimii tai ei toimi, ja mitä tarkoittaa kevyen liikenteen tunnistus?
Vastaus: Kuljettajan tehtyä havainnointi-, arviointi- tai ennakointivirheen saattaa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vielä ehkäistä onnettomuuden tai ainakin lieventää sen seurauksia.
Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä antaa törmäysvaroituksen, jos kuljettaja ei hiljennä nopeutta edellä ajavan ajaessa hiljempaa tai hidastaessa nopeuttaan. Tarvittaessa järjestelmä kykenee myös jarruttamaan kuljettajan puolesta.
Lue myös: Jos autossasi on kaista-avustin, tämä on hölmöintä, mitä voit tehdä
Toiminta käytännössä
Eri autoissa toteutustavat vaihtelevat jonkin verran. Käytännössä usein auton etuosaan, yleensä maskiin, asennettu tutkatunnistin tarkkailee tilannetta auton edessä. Se tekee havaintoja edessä olevien kohteiden etäisyyksistä, suunnasta ja nopeudesta. Osa järjestelmistä kykenee huomioimaan myös jalankulkijat ja pyöräilijät, jolloin puhutaan kevyen liikenteen tunnistuksesta.
Järjestelmä vertaa havaitsemiaan asioita oman auton nopeuteen ja liikerataan. Tämän pohjalta se tekee esimääritettyjen algoritmien avulla tulkinnan siitä, onko törmäys mahdollinen ja aloittaa tarvittaessa toimet kuljettajan varoittamiseksi sekä auton jarrujärjestelmän valmistelemiseksi nopeaa pysähtymistä varten.
Jos kuljettaja ei reagoi varoitukseen ja aloita jarrutusta, tekee järjestelmä sen hänen puolestaan. Ainakin osassa autoja järjestelmä jarruttaa ensin vähän. Mikäli kuljettaja tässä vaiheessa havahtuu ja aloittaa jarrutuksen tai väistön, antaa järjestelmä hallinnan takaisin kuljettajan käsiin. Jos taas kuljettaja ei tässäkään vaiheessa reagoi mitenkään, tekee järjestelmä täysjarrutuksen.
Järjestelmän toimintakykyyn vaikuttavat olennaisesti liikenneympäristö ja olosuhteet. Jos tutkatunnistinnäkymää ei ole esimerkiksi lumisateen tai auton kuraisuuden vuoksi, on järjestelmä pois pelistä. Yleensä kuljettaja saa tästä ilmoituksen auton mittaristoon.
Automaattiselle hätäjarrutukselle tai siihen liittyville muille toiminnoille on saatettu määritellä tiettyjä reunaehtoja, esimerkiksi tietty nopeushaarukka, jonka sisällä järjestelmä on toiminnassa.
Aktiivinen ja passiivinen turvalaite
Aktiiviset turvalaitteet pyrkivät ehkäisemään onnettomuuteen joutumista – passiiviset turvalaitteet puolestaan minimoimaan onnettomuuden seurauksia.
Automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän kohdalla toteutuvat molemmat tavoitteet: Jos se ei kykene estämään onnettomuutta, pyrkii järjestelmä kuitenkin lieventämään seurauksia pudottaen törmäysnopeuden mahdollisimman alhaiseksi.