Jos autossasi on kaista-avustin, tämä on hölmöintä, mitä voit tehdä

2:33img
Koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo Autoliiton videolla, mitä pitää huomioida auton kaista-avustimen käytössä.
Julkaistu 19.03.2022 10:54
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mitä kuljettajan tulee tietää kaista-avustimen toiminnasta? 

Vastaus: Kaista-avustin pyrkii pitämään auton omalla kaistalla ja vähentämään tieltä suistumisen tai kohtaamisonnettomuuden riskiä. Tietyissä tilanteissa ennakointi ja tukeva ote ohjauspyörästä ovat erityisen tärkeitä.

Kaista-avustin tunnistaa kaistamerkinnät tuulilasiin asennetulla kameralla ja pyrkii pitämään auton omalla kaistalla. Ajauduttaessa liian lähelle keski-, sulku- tai reunaviivaa, korjaa kaista-avustin auton kulkusuuntaa ohjausta kääntämällä.

Lue myös: Auton mukautuvassa vakionopeudensäätimessä on riskinsä: "Yllättävä, odottamaton ja täysin tarpeeton jarrutus"

Kaista-avustin vähentää olennaisesti ulosajon tai kohtaamisonnettomuuden riskiä kuljettajan huomion herpaantuessa nukahtamisen, sairaskohtauksen, tarkkaamattomuuden tai jonkin muun syyn vuoksi.

Millaisia riskejä kaista-avustimen käyttöön voi liittyä?

Olennaista on pitää mielessä, ettei kaista-avustinta saa käyttää automaattiohjauksena. Sen tarkoitus on toimia taustalla ja puuttua peliin vasta siinä vaiheessa, kun kuljettajan keskittyminen on syystä tai toisesta herpaantunut. Autoa ohjaa siis yhä kuljettaja.

Joskus kaista-avustin voi erehtyä. Esimerkiksi pyöräilijää tai pientareelle pysäköityä autoa ohitettaessa ja jalankulkijaa kohdattaessa, saattaa avustin luulla auton olevan ajautumassa vastaantulevien kaistalle kuljettajan siirtyessä keskiviivan tuntumaan.

Tällöin järjestelmä pyrkii korjaamaan auton kulkusuuntaa oikealle – siis kohti pyöräilijää, pysäköityä autoa tai jalankulkijaa. Ongelma vältetään kytkemällä suuntamerkki vasemmalle. Sen lisäksi, että vilkku viestii tulevasta sivuttaissiirtymästä, kytkee se myös kaista-avustimen pois päältä.

Myös tietyöalueella tai lumipolanteisella tiellä on mahdollista, että järjestelmä tekee yllättävän ohjausliikkeen paikassa, jossa sitä ei tarvittaisi. Parhaiten yllättäviin ohjauksen liikkeisiin voi varautua pitämällä tiukasti, kaksin käsin, kiinni ohjauspyörästä. Tukevalla otteella kaista-avustimen kääntövoima on voitettavissa.

Joskus oikein lumipolanteisella ja uurteisella tiellä saattaa olla perusteltua kytkeä järjestelmä hetkeksi kokonaan pois toiminnasta, jos virheellisiä, automaattisia ohjausliikkeitä, tapahtuu vähän väliä. Olosuhteiden parannuttua, on tärkeää kytkeä kaista-avustin takaisin toimintaan välittömästi. Tämä mainio varuste voi pelastaa ihmishenkiä vain, jos se on päälle kytkettynä.

Vaatii totuttelua

Eri automerkeissä kaista-avustimet on toteutettu eri tavoin: joissakin autoissa asetuksista valitaan, onko järjestelmä oletusarvoisesti päällä vai pois, kun lähdetään ajamaan. Toisissa taas järjestelmä on kytkettävä aina erikseen katkaisijasta päälle. 

Oli toteutustapa kumpi tahansa, kannustan sen käyttöön edellä kuvaamistani varoittavista esimerkeistä huolimatta. Hölmöintä on, että autossa on kaista-avustin, jota ei hyödynnetä. Valitettavan usein myös osa automyyjistä kytkee järjestelmän pois koeajoautoista ja kannustavat sen poiskytkemiseen muutenkin.

Taustalla lienee pelko siitä, että järjestelmään tottumaton jättäisi kyseisen automallin valitsematta, kun kokevat sen vetelevän. Tilanne olisi kuitenkin hoidettavissa perehdytyksellä ja turvallisuushyödyillä perustellen. Kaista-avustimen kanssa ajaminen vaatiikin ennen kaikkea totuttelua.

Lue myös: Älä valita autosi huurtuvista ikkunoista, jos sorrut näihin virheisiin: "Takavuosina oli päivän selvää, että..."

teppoboksi teppo vesalainen

Tuoreimmat aiheesta

Autot