Jos autossasi on kaista-avustin, tämä on hölmöintä, mitä voit tehdä
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Mitä kuljettajan tulee tietää kaista-avustimen toiminnasta?
Vastaus: Kaista-avustin pyrkii pitämään auton omalla kaistalla ja vähentämään tieltä suistumisen tai kohtaamisonnettomuuden riskiä. Tietyissä tilanteissa ennakointi ja tukeva ote ohjauspyörästä ovat erityisen tärkeitä.
Kaista-avustin tunnistaa kaistamerkinnät tuulilasiin asennetulla kameralla ja pyrkii pitämään auton omalla kaistalla. Ajauduttaessa liian lähelle keski-, sulku- tai reunaviivaa, korjaa kaista-avustin auton kulkusuuntaa ohjausta kääntämällä.
Kaista-avustin vähentää olennaisesti ulosajon tai kohtaamisonnettomuuden riskiä kuljettajan huomion herpaantuessa nukahtamisen, sairaskohtauksen, tarkkaamattomuuden tai jonkin muun syyn vuoksi.
Millaisia riskejä kaista-avustimen käyttöön voi liittyä?
Olennaista on pitää mielessä, ettei kaista-avustinta saa käyttää automaattiohjauksena. Sen tarkoitus on toimia taustalla ja puuttua peliin vasta siinä vaiheessa, kun kuljettajan keskittyminen on syystä tai toisesta herpaantunut. Autoa ohjaa siis yhä kuljettaja.
Joskus kaista-avustin voi erehtyä. Esimerkiksi pyöräilijää tai pientareelle pysäköityä autoa ohitettaessa ja jalankulkijaa kohdattaessa, saattaa avustin luulla auton olevan ajautumassa vastaantulevien kaistalle kuljettajan siirtyessä keskiviivan tuntumaan.
Tällöin järjestelmä pyrkii korjaamaan auton kulkusuuntaa oikealle – siis kohti pyöräilijää, pysäköityä autoa tai jalankulkijaa. Ongelma vältetään kytkemällä suuntamerkki vasemmalle. Sen lisäksi, että vilkku viestii tulevasta sivuttaissiirtymästä, kytkee se myös kaista-avustimen pois päältä.
Myös tietyöalueella tai lumipolanteisella tiellä on mahdollista, että järjestelmä tekee yllättävän ohjausliikkeen paikassa, jossa sitä ei tarvittaisi. Parhaiten yllättäviin ohjauksen liikkeisiin voi varautua pitämällä tiukasti, kaksin käsin, kiinni ohjauspyörästä. Tukevalla otteella kaista-avustimen kääntövoima on voitettavissa.
Joskus oikein lumipolanteisella ja uurteisella tiellä saattaa olla perusteltua kytkeä järjestelmä hetkeksi kokonaan pois toiminnasta, jos virheellisiä, automaattisia ohjausliikkeitä, tapahtuu vähän väliä. Olosuhteiden parannuttua, on tärkeää kytkeä kaista-avustin takaisin toimintaan välittömästi. Tämä mainio varuste voi pelastaa ihmishenkiä vain, jos se on päälle kytkettynä.
Vaatii totuttelua
Eri automerkeissä kaista-avustimet on toteutettu eri tavoin: joissakin autoissa asetuksista valitaan, onko järjestelmä oletusarvoisesti päällä vai pois, kun lähdetään ajamaan. Toisissa taas järjestelmä on kytkettävä aina erikseen katkaisijasta päälle.
Oli toteutustapa kumpi tahansa, kannustan sen käyttöön edellä kuvaamistani varoittavista esimerkeistä huolimatta. Hölmöintä on, että autossa on kaista-avustin, jota ei hyödynnetä. Valitettavan usein myös osa automyyjistä kytkee järjestelmän pois koeajoautoista ja kannustavat sen poiskytkemiseen muutenkin.
Taustalla lienee pelko siitä, että järjestelmään tottumaton jättäisi kyseisen automallin valitsematta, kun kokevat sen vetelevän. Tilanne olisi kuitenkin hoidettavissa perehdytyksellä ja turvallisuushyödyillä perustellen. Kaista-avustimen kanssa ajaminen vaatiikin ennen kaikkea totuttelua.
Uusimmat
-
00:14
Pentagon paljasti uutta tietoa Venäjän ohjuksesta – Putin: "Ei keinoja torjua"
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
Lataa lisää