Jos autossa on tämä nykyaikainen avustin, mitä tapahtuu, kun kuski irrottaa kädet ratista?

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mikä on monesta nykyautosta löytyvä kädet ratissa -tunnistus ja miten hätätilanneavustin toimii?

Vastaus: Vakavan liikenneonnettomuuden syy on valitettavan usein kuljettajan toimintakyvyn lamaantuminen sairaskohtauksen johdosta. Tällöin auto saattaa ajautua ulos tieltä tai huonolla tuurilla jopa päin vastaantulijaa.

Nykyaikainen ajoneuvotekniikka tarjoilee ratkaisuksi edellä kuvattuun ongelmaan muun muassa kädet ratissa -tunnistuksen ja hätätilanneavustimen. Ne hyödyntävät toimiessaan myös kaista-avustinta.

Kädet ratissa -tunnistus pyrkii valvomaan pitääkö kuljettaja kiinni ohjauspyörästä. Jos ei pidä, järjestelmä olettaa hänen nukahtaneen tai saaneen sairaskohtauksen ja aloittaa toimet onnettomuuden estämiseksi.

Toimintaperiaate käytännössä

Ensin kuljettajaa pyritään havahduttamaan äänimerkillä ja mittariston näytölle ilmestyvällä tekstillä. Jos hän ei reagoi niihin, alkaa osa autoista ravistella kuljettajaa hereille tekemällä lyhyitä, napakoita, jarrutuksia. Myös ohjauspyörä voi täristä.

Lopulta järjestelmä kytkee hätävilkut päälle, pysäyttää auton hallitusti omalle kaistalleen ja soittaa hätäpuhelun. Auton sijaintitiedot välittyvät hätäkeskukseen automaattisesti.

Eri automerkit saattavat käyttää hyvin samantapaisista järjestelmistä eri nimityksiä. Myös niiden toimintatavoissa voi olla joitakin eroja. Onkin tärkeää tutustua juuri omassa käytössä olevan auton järjestelmien toimintatapoihin käyttöohjeen avulla.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat