Salaisessa tehtaassa Espoossa valmistetaan teknologiaa, jota Nato ja ilmailualan kärkinimet himoitsevat – MTV vierailulla

Suomalaisyritys kehittää muun muassa hävittäjälentäjien koulutukseen soveltuvaa virtuaaliteknologiaa, jota saatetaan käyttää lähivuosina myös suomalaislentäjien koulutuksessa. MTV Uutiset vieraili yrityksen korkean turvaluokituksen tehtaassa Espoossa.

Kahdeksan vuotta sitten perustettu virtuaaliteknologiaa kehittävä ja vaativaan ammattikäyttöön tarkoitettuja virtuaalilaseja valmistava suomalainen Varjo Technologies on rymistellyt rivakasti kansainvälisille puolustus- ja ilmailuteollisuusmarkkinoille.  

MTV Uutiset pääsi tutustumaan yrityksen Espoossa sijaitsevaan korkean turvaluokituksen tehtaaseen. Siellä valmistetaan muun muassa virtuaalilaseja, joiden avulla voidaan kouluttaa esimerkiksi hävittäjä- ja helikopterilentäjiä ja jopa astronautteja.

Hengästyttävä lista huomattavia asiakkaita

Yrityksen tuotteita käyttävät lähes kaikki maailman suurimmat ilmailu- ja puolustusteollisuuden toimijat sekä merkittävimmät autonvalmistajat kuten Volvo, Volkswagen, BMW ja General Motors.

Varjo Technologiesin asiakkaisiin lukeutuvat myös Lockheed Martin, Airbus, Boeing, BAE Systems sekä Yhdysvaltain armeija ja usean Nato-maan puolustusvoimat. Tehtaan tarkkaa sijaintia ei turvallisuussyistä paljasteta.

– Täällä valmistetaan vaativimpaan ammattikäyttöön maailman korkealaatuisimpia yhdistetyn todellisuuden laitteistoja, Varjon toimitusjohtaja Timo Toikkanen sanoo.

Yhdistetyssä todellisuudessa todellinen maailma yhdistetään virtuaalitodellisuuteen.

Tehdas avattiin jo viime vuoden puolella mutta siitä kerrottiin julkisuuteen vasta nyt. Varjon mukaan se pystyy tehtaan myötä vastaamaan virtuaaliratkaisujensa kasvavaan kysyntään puolustuskoulutuksessa ja -simuloinnissa.

Lähivuosina todellisuutta myös Suomessa

Elokuun alussa Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA hyväksyi virtuaalitodellisuuden hyödyntämisen lentäjäkoulutuksessa, ja Varjon lasit ovat osana sitä.

Nyt suomalaisyrityksellä on maailman ensimmäisenä virtuaalilasivalmistajana sekä Yhdysvaltain että Euroopan unionin ilmailuviranomaisen hyväksynnät laseilleen.

Yhdysvalloissa Varjon tuotteiden avulla koulutetaan muun muassa Blackhawk- ja Apache-helikopterin lentäjiä. Ruotsalainen hävittäjävalmistaja Saab on aiemmin kertonut ottavansa käyttöön Varjon virtuaaliteknologiaa Saab Gripen -lentosimulaattoreissaan. 

Puolustusvoimien entisen komentajan, nykyisen kansanedustajan Jarmo Lindbergin mukaan hävittäjälentäjien koulutus virtuaaliteknologian avulla tulee lähivuosina lisääntymään myös Suomessa uusien F-35-hävittäjien myötä.

– Siinähän ei ole perinteistä kaksipaikkaista koulukonetta, jossa lennonopettaja takapenkiltä kertoisi virheistä.

– Siksi simulaattorijärjestelmien pitää olla niin hyviä, että pelkällä simulaattorikoulutuksella ohjaaja uskalletaan laittaa ensimmäistä kertaa yksin kymmenien miljoonien arvoiseen hävittäjään, Lindberg kertoo.

Ilmavoimien nykyiset F/A-18 Hornet -hävittäjät on tarkoitus korvata F-35-hävittäjillä vuoteen 2030 mennessä. Suomen taivaalla ensimmäinen F-35 lentää suunnitelman mukaan vuoden 2026 loppupuolella.

Lindberg on myös entinen hävittäjälentäjä. Hän korostaa, että hävittäjälentäjiä ei voi kouluttaa pelkällä keinotodellisuudella, vaan mukana pitää olla yhdistettyä todellisuutta.

– On erittäin tärkeää, että niissä näkyy ikään kuin fuusioituna se ympärillä oleva todellisuus, jolloin ohjaaja voi katsoa omia muistiinpanojaan. Se on se ratkaiseva asia.

Ja juuri tätä suomalaisyritys kehittää.

Hävittäjälentäjien koulutukseen soveltuvalta virtuaaliteknologialta vaaditaan myös liki täydellistä viiveettömyyttä.

– Hävittäjäkoulutuksessa ja ilmataistelussa sekunti on todella pitkä aika, mikä tarkoittaa sitä, että mitään viivettä ei saa olla. Jos viive on liian pitkä, se aiheuttaa erittäin hämmentäviä tilanteita, sanoo Lindberg.

Virtuaaliteknologia voi tuoda myös melkoiset säästöt, sillä hävittäjän ohjaimissa vietetty tunti maksaa helposti kymppitonneja.

– Ei mene kerosiinia, ei tarvita lentokonehalleja eikä mekaanikkoja eikä kiitoratoja. Kun nämä kaikki lasketaan yhteen, säästöt ovat merkittäviä, Lindberg luettelee.

Optimistinen katse tulevaisuuteen

Toimitusjohtaja Toikkanen kertoo Varjon olevan ensimmäinen virtuaalilasien valmistaja, jonka lasit kykenevät ihmissilmän resoluutioon eli tarkkuuteen.

Toikkasen mukaan käyttäjän täytyy kyetä näkemään laseilla yhtä hyvin kuin hän näkee todellisessa maailmassa.

– Täydellinen näkökyky ihmisellä on noin 60 pikseliä per yksi aste näkökentän keskellä, ja se hyvin nopeasti heikkenee mentäessä kohti näköalueen reunoja, Toikkanen avaa.

Ihmissilmää vastaava resoluutio mahdollistaa sen, että käyttäjä pystyy näkemään esimerkiksi lentosimulaattorissa pienimmänkin tekstin ja jokaisen nappulan.

Virtuaalilasien lisäksi tarvitaan myös paljon ohjelmistoja ja laskentatehoa.

– Lasit vaativat toimiakseen suuren määrän äärimmäisen kehittyneitä ja tarkkoja algoritmeja, joilla tapahtuvat esimerkiksi laitteen positiointi ja silmänseuranta, sanoo Toikkanen.

Varjolla on tuotannossa jo neljännen sukupolven virtuaalilasit. Tulevaisuuteen toimitusjohtaja katsoo optimistisena. 

– Jo nyt meillä on merkittäviä asiakkuuksia ympäri maailman ja tuotantomäärät sekä liiketoiminnan volyymit ovat kasvussa. Tulevaisuuden näkymät ovat erittäin lupaavat.

Lue myös:

    Uusimmat