Milloin sähköauton saa tavallisen auton hinnalla? – "En ehkä ihan usko vielä siihen"

Sähköautot maksavat edelleen tuntuvasti enemmän kuin vastaavan kokoiset ja tehoiset polttomoottoriautot. Lisäksi käytettyjen sähköautojen "hullut päivät" alkavat olla ohi.

MTV Uutiset Live kertoo ja näyttää kun tapahtuu. Se on toimitus, joka elää uutispäivää kanssasi.

Seuraa jatkuvaa lähetysvirtaa yhden ruudun kautta osoitteessa mtvuutiset.fi ja MTV Katsomossa.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio vieraili viime viikolla MTV Uutiset Livessä kertomassa muun muassa siitä, millaisia vaikutuksia sähköautojen hankintatuen lopettamisella voi olla autokauppaan.

Kallion huolena on, että nyt, kun porkkanana toiminut hankintatuki on viety, turvautuvat päättäjät erilaisiin keppeihin liikenteen sähköistymistä nopeuttaakseen.

Iso lähitulevaisuussa häämöttävä peikko on Kallion mukaan vuonna 2024 kiristyvä jakeluvelvoite. Kallio kannattaakin uusiutuvan biodieselin polttoaineveron alentamista, jolla polttoaineiden kallistumista olisi mahdollista hillitä jakeluvelvoitteen noustessa.

Hankintatuelle vahvat perusteet

Tavallisen autoilijan puolia pitävän Kallion mukaan myös sähköauton hankintatuelle olisi yhä vahvat perusteet, sillä sähköauto maksaa edelleen tuntuvasti enemmän kuin vastaava polttomoottoriauto. Lisäksi niiden kysyntä on tänä syksynä romahtanut.

Vaikka myös Ruotsi päätyi hiljattain lopettamaan hankintakannustimet, on liikenteen sähköistyminen länsinaapurissamme huomattavasti pidemmällä. Tilannettamme ei tulisikaan Kallion mukaan verrata Ruotsiin, eikä hakea sieltä vahvistusta tukien lopettamisen järkevyydelle.

Kallion mukaan myös käytettyjen sähköautojen "hullut päivät" alkavat olla ohi, mikä on seurausta sähköautojen kysynnän laskusta. Hän kertoi hiljattain Viiden jälkeen -ohjelman haastattelussa, kuinka kysyntä on käytännössä puolittunut.

Hintapariteetti, eli piste, jolloin uusi sähköauto maksaa saman verran kuin vastaava polttomoottoriauto, ei Kallion mukaan tapahdu vielä ihan hetkeen. Pari viikkoa sitten Volvo kertoi Automotive News Europelle uskovansa itse saavuttavansa tämän arviolta vuonna 2025.

– En ehkä ihan usko vielä siihen, Kallio sanoo, mutta jatkaa kertoen, milloin tähän saatetaan Suomen autoalan arvion mukaan päästä.

Miksi komponenttipula iskee niin pahasti juuri täyssähköautoihin? Milloin sähköauton saa vastaavan polttomoottoriauton hinnalla ja mistä aikataulu riippuu? Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta!

Kallion koko haastattelun voit katsoa alta.

Lue myös:

    Uusimmat