Sähköautot maksavat edelleen tuntuvasti enemmän kuin vastaavan kokoiset ja tehoiset polttomoottoriautot. Lisäksi käytettyjen sähköautojen "hullut päivät" alkavat olla ohi.
Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio vieraili viime viikolla MTV Uutiset Livessä kertomassa muun muassa siitä, millaisia vaikutuksia sähköautojen hankintatuen lopettamisella voi olla autokauppaan.
Kallion huolena on, että nyt, kun porkkanana toiminut hankintatuki on viety, turvautuvat päättäjät erilaisiin keppeihin liikenteen sähköistymistä nopeuttaakseen.
Valmistaudu Linnan juhliin ja seuraa juhlahumua erikoislähetyksissä
Klo 17–19 Valmiina Linnan juhliin -erikoislähetys Katri Utulan ja Katja Lintusen juontamana.
Klo 19–22 Juhlatunnelmaa ja mielenkiintoisia vieraita suorana Presidentinlinnasta.
Lähetyksiä voi seurata suorana MTV Uutisten verkkosivuilla ja Katsomossa itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta.
Iso lähitulevaisuussa häämöttävä peikko on Kallion mukaan vuonna 2024 kiristyvä jakeluvelvoite. Kallio kannattaakin uusiutuvan biodieselin polttoaineveron alentamista, jolla polttoaineiden kallistumista olisi mahdollista hillitä jakeluvelvoitteen noustessa.
Lue myös: Sähköautoporkkana vietiin, mutta keppejä kyllä hallituksella riittää – asiantuntija pelkää polttoaineiden hintojen rajua nousua
Hankintatuelle vahvat perusteet
Tavallisen autoilijan puolia pitävän Kallion mukaan myös sähköauton hankintatuelle olisi yhä vahvat perusteet, sillä sähköauto maksaa edelleen tuntuvasti enemmän kuin vastaava polttomoottoriauto. Lisäksi niiden kysyntä on tänä syksynä romahtanut.
Vaikka myös Ruotsi päätyi hiljattain lopettamaan hankintakannustimet, on liikenteen sähköistyminen länsinaapurissamme huomattavasti pidemmällä. Tilannettamme ei tulisikaan Kallion mukaan verrata Ruotsiin, eikä hakea sieltä vahvistusta tukien lopettamisen järkevyydelle.
Kallion mukaan myös käytettyjen sähköautojen "hullut päivät" alkavat olla ohi, mikä on seurausta sähköautojen kysynnän laskusta. Hän kertoi hiljattain Viiden jälkeen -ohjelman haastattelussa, kuinka kysyntä on käytännössä puolittunut.
Hintapariteetti, eli piste, jolloin uusi sähköauto maksaa saman verran kuin vastaava polttomoottoriauto, ei Kallion mukaan tapahdu vielä ihan hetkeen. Pari viikkoa sitten Volvo kertoi Automotive News Europelle uskovansa itse saavuttavansa tämän arviolta vuonna 2025.
– En ehkä ihan usko vielä siihen, Kallio sanoo, mutta jatkaa kertoen, milloin tähän saatetaan Suomen autoalan arvion mukaan päästä.
Miksi komponenttipula iskee niin pahasti juuri täyssähköautoihin? Milloin sähköauton saa vastaavan polttomoottoriauton hinnalla ja mistä aikataulu riippuu? Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta!
Kallion koko haastattelun voit katsoa alta.
11:26